خانه / آموزش گیتار به زبان ساده / آموزش گیتار الکتریک / افکت گیتار الکتریک چیست؟ انواع و 12 پدال موجود
افکت گیتار الکتریک

افکت گیتار الکتریک چیست؟ انواع و 12 پدال موجود

گیتار-الکتریک

نوازندگان گیتار حرفه ای می دانند که چگونه با افزودن افکت ها به صدای موسیقی خود شور و انرژی ببخشند. به همین دلیل صدای موسیقی گیتاریست های حرفه ای با صدای موسیقی آماتورها متفاوت است؛ حتی اگر هر دویشان حال اجرای قطعه ای مشابه باشند. شناخت افکت های گیتار و آگاهی از نحوه استفاده آنها مانند تفاوت بین نیروانا و ناکولپسی است.

افکت ها به ابزارهایی گفته می شوند که به صورت الکتریکی صدای خروجی گیتارتان را به طرز عجیب و شگفت انگیزی تغییر می دهند. افکت ها ما بین گیتار و تقویت کننده های صدا حرکت می کنند و به منظور تعدیل صدا ساخته شده اند، به این معنا که هر تعداد افکت بخواهید می توانید بکار ببرید و به هر ترتیبی که دوست دارید آنها را تنظیم نمایید تا اندک تغییرات مختلفی در صدا ایجاد شود.

مترونوم چیست؟ روش تمرین گیتار با مترونوم

افکت ها را مانند یک قطار تصور کنید: گیتار به منزله موتور و تقویت کننده در حکم واگن انتهایی قطار است. در این بین واگن های بار را به هر تعداد و به هر ترتیبی که قراردهید باز یک قطار را تشکیل می دهند. زیرا افکت ها مستقل و قابل تنظیم هستند و می توانید تا هرچه قدر که بخواهید آنها را ترکیب یا همانند سازی کنید.

گیتار الکترونیک و ابزار جانبی آن

افکت ها رابطه بین گیتار و تقویت کننده صدا را تغییر می دهند و لایه ای دیگر از پتانسیل صوتی را در این بین اضافه می کنند. از همه مهم تر اینکه افکت ها به شما کمک می کنند تا نقش یک طراح صدا را بازی کنید. پردازشگرهای مناسب می توانند صدای ضعیف را تقویت یا آهنگ معمولی را به طنین ملکوتی تبدیل کنند.

 


گیتار-min

توی این پک های فوق العاده، نواختن هر نوع گیتاری رو از ابتدا جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان گیتار نواز حرفه ای شو همه رو انگشت به دهان کن!


 

به طور کلی افکت ها به چهار گروه تقسیم می شوند:

  • افکت های مبتنی بر بهره/گین: این افکت ها بر میزان صدا یا سطح سیگنال تاثیر می گذارند و به طرق مختلف پاسخ می دهند و دیستورشن، فشرده سازها، پدال های میزان صدا و گیت ها/ دریچه ها را شامل می شوند.
  • افکت های مبتنی بر آهنگ: این افکت ها که مشتمل بر اکولایزر پارامتریک و گرافیکی، پدال واوا و اُتو وا هستند بر مایه صدای آهنگ از جمله مقدار زیر و بمی صدا تاثیر می گذارند.
  • افکت های ماژولیشن/ مدولار/ نوسان: افکت های مدولار که بیشتر شبه افکت هستند معمولاً به طرز عجیبی صدا را تغییر می دهند، از قبیل تغییر صدای گیتار به صورتی که گویی صدا در فضا یا در زیر آب می چرخد یا مرتعش می شود. افکت های کُر ساز( کورس)، فلنگر، جا به جا کننده فاز، بلندگوی چرخان، تحریر و ویبراتو از جمله این افکت ها به حساب می آیند.
  • افکت های محیط/ آمبیانس: افکت های محیط موجب تولید فضا یا محیط صوتی می شوند و ریورب و اِکو (که موسیقی دان ها به آن تاخیر می گویند) را شامل می شوند.

بعضی از افکت ها مانند فلنگر، واوا و تاخیر برای گوش آشنا هستند. اما سایر افکت ها از قبیل فشرده سازها، ریورب و حتی دیستورشن از عناصر اصلی آهنگ محسوب می شوند بنابراین ممکن است همیشه به عنوان «افکت ها» در نظر گرفته نشوند. اما کاربرد ماهرانه یا در بعضی موارد استفاده درست افکت ها می تواند شما را به دنیای ایده آل صداها برساند. حتی اگر سبک شخصی شما به سمت صدا های تغیر دهنده ی ذهنیت نباشد، با استفاده از افکت ها می توانید صدای ساز خود را بهتر کنید.

تیپ یا پدال های گیتار

1- پدال های وا

پدال های وا

پدال های وا به دلیل داشتن قابلیت تقلید صدای فردی که« وا» می گوید، معروف هستند. بسیاری از گیتارهای الکتریکی دارای دسته یا میله واوا هستند پس شاید با این افکت آشنا شده باشید.

این پدال ها برای ژانرهای راک، بلوز و جاز خاص به دلیل تعداد تک نواز ها در این ژانرها به خوبی کار می کند.

2- پدال های اکولایزر(EQ)

پدال های اکولایزر(EQ)

طبق سنت از پدال های اکولایزر به منظور تقویت سیگنال های صوتی برای تک نوازها استفاده می شود.

هرچند می توان از پدال های تقویت کننده برای تک نوازها استفاده کرد، پدال های اکولایزر به شما صدای درست تر و هماهنگ تری را می دهند. این پدال ها از انواع فرعی پدال های تقویت کننده هستند چرا که آنها مانند هم کار می کنند و اغلب منجر به تقویت بخش های معینی از آهنگ می شوند.

10 اپلیکیشن برتر برای کوک گیتار (و لینک دانلود)

با وجود اینکه پدال های تقویت کننده سال ها است که صدای خیلی خیلی تمیز و واضحی تولید می کنند و نسبت به پدال های اکولایزر از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند، تهیه پدال اکولایزر در کل تولید آهنگ به شما کمک می کند.

تام مورلو معروف به استفاده از پدال های اکولایزر در« ریج اگینست دِ مِشین» است، بنابراین اگر دوست دارید که همان صدا را تولید کنید به شما توصیه می کنم که یکی از این دستگاه ها را خریداری کنید.

3- پدال های کوک کننده/ تیونر

پدال های کوک کننده/ تیونر

این پدال درست همان کاری را می کند که انتظارش را دارید: گیتارتان را کوک می کند. هنگامی که سیم گیتار را می نوازید این پدال با استفاده از کنتور تصویری به شما می گوید تا چه اندازه گام را افزایش یا کاهش دهید.

کنتور تصویری این پدال ها را برای هنرمندانی که در صحنه نیاز دارند به سرعت ساز خود را بدون شنیدن صدای واضح به دلیل صدای بسیار زیاد جمعیت کوک کنند بسیار ایده آل کرده است.

4- پدال های فشرده ساز

پدال های فشرده ساز

پدال های فشرده ساز تاثیر بسیار نامحسوس روی صدا می گذارند، اما به گفته بسیاری از موسیقی دان ها بعد از یک بار استفاده از پدال های فشرده ساز دیگر نمی توانند بدون آنها همان آهنگ را اجرا کنند.

این پدال در میان سایر پدال ها از تطبیق پذیری بسیار بالایی برخوردار است زیرا موسیقی دان ها از هر سبک و ژانری می توانند از آن بهره مند شوند. پدال های فشرده ساز با حذف افزایش ناگهانی فرکانس ها و ملایم کردن آنها موجب تعادل سیگنال صوتی می شوند. این امر موجب خلق صدای بسیار زیبا و دلنشینی می شود.

قبل از خرید گیتار الکتریک این 6 نکته ی مهم را بخوانید

5- پدال های دیستورشن

پدال های دیستورشن

در صورتی که می توانستم سبک خاصی از موسیقی را به پدال های دیستورشن مرتبط کنم، حتماً به موسیقی راک کلاسیک دهه 60 اشاره می کردم. البته هر موسیقیدانی، صرف نظر از اینکه در این سبک می نوازد یا نه، می تواند از پدال های دیستورشن استفاده کند، اما صدای کرانچی که آنها تولید می کنند از ویژگی های سبک راک کلاسیک است.

پدال های دیستورشن از لحاظ شدت حاصل از پدال های فرا محرک/ اور درایو صدای سنگین تری تولید می کنند. کار اصلی این پدال ها افزایش گین برای گذشتن از آستانه صدا است تا صدای کرانچ خشن تری را تولید کنند. از آنجا که این پدال ها نسبت به پدالهای فرا محرک/ اور درایو قوی تر هستند در موسیقی راک یا متال کارکرد بهتری دارند.

6- پدال های فاز

پدال های فاز

پدال های فاز نوعی از پدال دیستورشن هستند که در اصل برای تقلید صدای ساکسیفون ساخته شده اند. امروزه افکت های فاز به گیتار مربوط می شوند و برای ژانرهای راک محور بسیار عالی هستند.

به احتمال قوی نسبت به پدال های دیستورشن از پدال های فاز صدای چندان تمیز و صافییا به اصطلاح کریستالی نخواهید شنید پس از خود در مورد میزان شدت صدا بپرسید. اگر از بلک کیز خوشتان می آید، پدال فاز احتمالاً مناسب موسیقی شما است.

7- پدال های فرا محرک یا اور درایو (over drive)

پدال های فرا محرک یا اور درایو (over drive)

این پدال ها نوع دیگری از پدال دیستورشن هستند و برای تولید صدای فرا محرک طراحی شده اند و صدای تقویت شده راک کلاسیک را با حداکثر تنظیمات منعکس می کنند.

پدال های فرا محرک برای نوازندگانی خوب است که می خواهند صدای آنها کمی بیشتر اما نه به اندازه دیستورشن در فضا بماند. هنرمندانی مانند جان مایر به استفاده از پدال های فرا محرک معروف هستند.

چگونه گیتار الکتریک را کوک کنیم؟

این پدال ها مناسب ژانرهایی مانند راک و پاپ راک هستند که از صدای کرانچ قوی استفاده نمی کنند.

اگر موسیقی جان مایر را به وایت استریپس ترجیح می دهید شاید بخواهید به جای پدال دیستورشن یک پدال فرا محرک/ اور درایو خریداری کنید.

8- پدال های تقویت کننده یا بوست

پدال های تقویت کننده یا بوست

پدال های تقویت کننده بدون تولید صدای وزوز ناخوشایند که می تواند از آمپی فایلر در حداکثر تنظیمات شنیده شود صرفاً میزان صدای شما را افزایش می دهند.

این پدال ها برای هر سبک موسیقی یا ترانه از جمله نصب لامپ های نورافکن روی گیتار به هر روش ممکن بسیار مناسب است.

در صورتی که اغلب در اجراها تک نوازی می کنید شاید این نوع از پدال ها به دردتان بخورد. فقط در خلال تک نوازی سیگنال صدای خود را افزایش دهید و صدای به یاد ماندنی تولید کنید.

9- پدال های ماژولیشن یا مدولار

پدال های ماژولیشن یا مدولار

پدال های مدولار در واقع به گروهی از پدال ها گفته می شود که از راه های مختلف اهداف یکسانی را به دست می آورند.

این گروه از پدال ها کوروس، فلنگر، تحریر و هر پدال دیگری را شامل می شوند که دامنه نوسان، فرکانس یا فیز را تعدیل می کند. این نوع از پدال های مدولار به اندازه کافی گسترده هستند و در واقع ژانری وجود ندارد که نتوانند عملکرد بهتری داشته باشند. حتماً برای پیدا کردن یک پدال مدولار مناسب تحقیق کنید.

معرفی کامل و تصویری اجزای گیتار (الکتریک و آکوستیک)

10- پدال های جا به جا کننده گام

پدال های جا به جا کننده گام

پدال های مدولار شامل پدال های جا‌به‌جا کننده گام نیز می شوند که در واقع افکت های مبهم خلق می کنند و معمولاً طبقه بندی مخصوص به خود را دارند.

این پدال ها که دارای اُکتاور هستند گام های ورودی صدای شما را می گیرند و تا اندازه مورد نظر شما تغییر می دهند. علاوه بر این، این پدال ها اغلب تنظیمات جا به جایی تصادفی دارند که موجب تولید صداهای مبهم می شود زیرا افکت همان مضمون از آهنگ را ندارند.

11- پدال های تاخیر

پدال های تاخیر

پدال های تاخیر جزو پدال های مورد علاقه من هستند؛ بنابراین پیشنهاد می کنم که یکی از این پدال ها را خریدار کنید. این پدال ها ورودی صوتی شما را می گیرند و با تاخیر پخش می کند تا افکت اکو ایجاد کند.

شما می توانید تعداد تکرارهای مورد نظر خود و همچنین مقدار زمان بین تکرارها را انتخاب کنید. این پدال تقریباً برای همه ژانرها به خصوص ژانرهای راک محور در سبک U2 یا کلد پلی بسیار عالی است.

12- پدال های ریورب

پدال های ریورب

عملکرد کلی پدال های ریورب بر ایجاد تنظیمات آکوستیک از طریق فن آوری معطوف شده است. با این پدال تعداد زیادی از تنظیمات مختلف مانند کاتدرال، روم، هال، گیتید و حتی در بعضی مواقع تنظیمات خیلی بیشتر برای انتخاب در اختیار خواهید داشت.

این پدال ها برای نوازندگان که می خواهند در مکان های بزرگ برنامه ای اجرا کنند و در عین حال دوست دارند صدای پر طنین و گرم و صمیمی تولید کنند بسیار عالی هستند.

روش یادگیری نواختن گیتار الکتریک به صورت اصولی برای مبتدیان

گیتار

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست