خانه / آموزش گیتار به زبان ساده / آموزش تصویری گیتار / معرفی انواع گیتار: راهنمای کامل افراد مبتدی
انواع گیتار

معرفی انواع گیتار: راهنمای کامل افراد مبتدی

آموزش گیتار

در این مقاله به معرفی انواع مختلف گیتار از توپر گرفته تا نیمه خالی و الکتریک تا آکوستیک می‌پردازیم. گیتار برای هر کسی معنای متفاوتی دارد. ممکن است غرش گیتار لِس پائول الکتریک از طریق آمپلی‌فایر مارشال یا ظریف‌نوازی یک نوازنده کلاسیک باتجربه و یا ارتعاش طنین‌انداز سیم‌های فلزی گیتار آکوستیک دور آتش در یک کمپ، این ساز را در ذهن هر فرد تداعی کند.

بله، دنیای گیتار غنی و متنوع و شامل مجموعه‌ای از سازها است که طیف گسترده‌ای از ژانرها و طنین‌ها را پوشش می‌دهد.

در نتیجه اگر در گیتارنوازی اول راه هستید، این مقاله را از دست ندهید! ما در اینجا انواع مختلف گیتار که طی سالها تکامل یافته‌اند را معرفی خواهیم کرد و به شما کمک خواهیم کرد بفهمید دقیقا چه نوع سازی مناسب و باب سلیقه شماست.

اگر گیتار را نمی شناسید: آشنایی تصویری با اجزای گیتار که باید بلد باشید

نکته مهم: دسته بندی انواع گیتار به طرق مختلف انجام می شود. روش گفته شده در زیر روش جهانی ست ولی در ایران دسته بندی به این شکل هم می بینیم:

 


گیتار-min

توی این پک های فوق العاده، نواختن هر نوع گیتاری رو از ابتدا جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان گیتار نواز حرفه ای شو همه رو انگشت به دهان کن!


 

  • گیتار پاپ
  • گیتار الکتریک
  • گیتار بیس
  • گیتار کلاسیک
  • گیتار فلامنکو
  • گیتار آکوستیک

1-آکوستیک

آکوستیک

پرفروش‌ترین طراحی گیتار آکوستیک سیم فلزی تمامی دوران‌ها مربوط می‌شود به dreadnought. این گیتار ابتدا توسط Martin Guitars برای شرکت Oliver Ditson در سال 1916 ساخته و در سال 1931 تبدیل به یکی از محصولات تمام عیار مارتین شد. همچنین از آن به بعد، اساسی برای سایر طرحها شد.

برخلاف گیتارهای الکتریک که می‌شود آنها را از نظر صوتی با پدالها و گیزمو‌س دستکاری کرد، یک گیتار آکوستیک صدا را از طریق ابعاد و بدنه چوبی‌اش به بیرون می‌فرستد. یعنی قبل از اینکه یک گیتار آکوستیک بخرید باید بدانید به چه آوا و صدایی علاقه دارید.

دردنات‌ها همه فن حریفند. از موسیقی فولکلور گرفته تا راک و بلوگرس. این نوع گیتارها هنگام نواختن صدای خوبی تولید می‌کنند و واکنش خوبی به انگشتان دست می‌دهند. گیتارهای جامبو مثل گیبسوت جی-200 همگی قابل توجه و منحصر به فرد برای گیتاریستها هستند.

آموزشهای ما:

گیتارهایی با بدنه کوچکتر مثل Martin OOO و OM لذت بیشتری هنگام کشیدن انگشتها روی سیم‌ها ایجاد می‌کنند. توجه داشته باشید که تفکیک همان چیزی است که در این ساز به دنبالش هستید و این مدلها این لطف را در حقتان می‌کنند! بسیاری از گیتاریستها مایلند با گیتار کوچک سبک پارلوری بنوازند. این گیتارها در دسته سازهای شاسی ظریف و دسته سایز متوسط قرار می‌گیرند.

در ساخت اکثر گیتارهای آکوستیک این روزها از چوب صنوبر در سطح رویی و از چوبهای مختلفی مثل بلسان بنفش، ماهاگونی یا جایگزینهای امروزی چوب یعنی HPL‌ (لمینت بسیار فشرده) در پشت و اطراف بدنه استفاده می‌شود.

چوبهای جامد با افزایش سن از نظر صدا پخته‌تر می‌شوند اما معمولا بسیار گرانقیمت‌تر هستند. چوبهای لمینتی یا چند لایه استحکام بیشتری دارند اما صدایی با کیفیت مدل قبلی تولید نمی‌کنند. با این حال باز هم می‌توانند صدای فوق‌العاده‌ای داشته باشند.

در نهایت شما می‌توانید چند نوع را امتحان کنید تا نسبت به اینکه کدام برایتان مناسب‌تر است مطمئن شوید.

2-گیتار الکتریک آکوستیک

گیتار الکتریک آکوستیک

نامش شاید چیز عجیب و جدیدی را به شما القا کند اما گیتار الکتریک آکوستیک (آکا الکترو آکوستیک) اساسا یک گیتار آکوستیک معمولی است که می‌توانید آن را به یک آمپلی‌فایر وصل کنید. قبل‌ترها شما یک پیکاپ مغناطیسی ارزان می‌خریدید و آن را در حفره بزرگ روی سطح بالایی گیتار آکوستیک نصب می‌کردید. امروزه همه چیز پیشرفته‌تر شده است.

برندهایی مثل فیشمن و اِل آر بَگز سیستم‌هایی دارند که دقیقا صدای گیتار آکوستیکتان را از طریق یک آمپلی‌فایر مجددا تولید می‌کنند. انواع پیکاپ عبارتند از نوار پیزو که قابلیت پنهان شدن زیر تیغه خرک گیتار را دارد، یا یک سنسور چسبیده به بخش زیری صفحه رویی گیتار و یا یک میکروفون مینیاتوری که از داخل بدنه ساز روی سیمها قرار می‌گیرد.

برخی سازندگان مثل یاماها، هر سه گزینه را روی یک گیتار ارائه می‌دهند. می‌توان این سه نوع پیکاپ را با هم ترکیب کرد تا وقتی صدا تقویت شد، یک صدای آکوستیک واقعی ایجاد شود.

پیکاپها فقط آغازگر فرآیند تقویت صدا هستند. اکثر گیتارهای الکترو آکوستیک مدرن یک پیش تقویت‌کننده دارند که سیگنال هر نوع پیکاپی که دارید را تقویت می‌کند. این وسیله از باتری تغذیه می‌کند، دارای کنترل اکوآلایزر و صدا است و اغلب شامل یک تونر روی بورد می‌باشد. همچنین یک سوئیچ فاز نیز در این وسیله وجود دارد. این وسیله کوچک هوشمند به مقابله با فیدبکهای ناخواسته که باعث ایجاد صدای گوشخراش در گیتار می‌شود و شنونده را آزار می‌دهد، کمک می‌کند.

نکته جالب دیگر در مورد این گیتارها اینست که بسیاری از آنها بریدگی در گوشه بالایی بدنه‌شان دارند. این ویژگی این امکان را برای همه شما فراهم می‌کند تا بتوانید به فرتهای بالایی گیتار بهتر دسترسی پیدا کنید.

3-گیتار کلاسیک سیم نایلونی

گیتار کلاسیک سیم نایلونی

پای ثابت دورهمی‌های کمپینگ و گروه‌های موسیقی ماریاچی گیتار اسپانیایی یا همان کلاسیک، سازی آکوستیک و با بدنه کوچک و سیمهای نایلونی است.

اکثریت گیتاریستها با گیتار کلاسیک شروع کرده‌اند. این گیتار ساز کاملی برای یادگیری کودکان به شمار می‌رود چون خیلی گرانقیمت نیست و در اندازه‌های 2/1، 4/3 و 4/4 و سایز کامل آکا موجود است. اندازه‌های کامل این سازها در رده خودشان گرانقیمت هستند.کار با سیم‌های نایلونی کشش کم برای انگشتان نسبت به نمونه‌های استیل که باعث پینه بستن دستها می‌شوند و بیشتر روی گیتارهای اکوستیک و الکتریک به چشم می‌خورند، راحت‌تر است.

هر چند نباید این سازها را فقط به خاطر نایلونی بودن سیم‌هایشان رد کرد یا آنها را فقط مناسب کودکان دانست، چرا که هنرمندان کلاسیک مطرحی مثل سگوویا و جولیان بریم با این گیتارها کار کرده‌اند.

گیتارهای کلاسیک جذابیت خاص خودشان را دارند. دو تا از بزرگترین هنرمندان زبر دست و فناناپذیر موسیقی کانتری یعنی ویلی نلسون و نابغه و هنرمند بزرگ بعدی گیتار، جری رید از نوازندگان این گیتارهای سیم‌ نایلونی هستند. شما می‌توانید به اجرای فوق‌العاده آهنگ City of New Orleans ویلی روی گیتار سیم نایلونی مارتین N-20 قدیمی‌اش به نام Trigger گوش دهید. همچنین هنرنمایی جری در کارهایی مثل Guitar Man و US Male و The Claw با این ساز کلاسیک دیدنی است.

4-گیتار رزونانسی

گیتار رزونانسی

تصور کنید اگر ژول ورن یا هر کدام از نویسندگان سبک تخیلی استیم پانک یک گیتار آکوستیک را طراحی می‌کردند، احتمالا چیزی شبیه گیتار رزونانسی می‌شد. این سازها به طرز غیرقابل انکاری جالب هستند اما آنچه در داخلشان قرار دارد آنها را خاص‌تر می‌‌کند.

اول کمی از تاریخچه آن بگوییم. در دهه 1920 این گیتار آکوستیک داشت تبدیل به ساز موزون در حال رشد در گروه‌ها و ارکسترهای بزرگ می‌شد. مشکل این بود که این ماشین سیم فلزی مد جدید نمی‌توانست با سازهای شیپوری رقابت کند. در آن روزها هیچ تقویت‌کننده صدایی در اختیار گیتاریستها نبود.

به نظر می‌رسد راه حل، نبود خروجی یک اسپیکر مکانیکی با یک مخروط آلومینیومی تابیده بود. این کانسپت توسط جان دوپیرا به درخواست جورج بوشامپ به وجود آمد. به هر حال، دوپیرا فهمید که متد معمول ساخت حجم صدای آکوستیک، به اندازه کافی قدرتمند نبود. در عوض او وایبریشن‌های سیم‌ها را به سه مخروط فلزی کوچک هدایت کرد و سازی با صدای بسیار بلندتر تولید کرد.

دوپیرا یک سازنده ساز در تشکیلات دو تا از بزرگترین نام‌ها در زمینه گیتارهای رزونانسی یعنی نشنال و دوبرا بود. با اینکه این گیتارها برای مارکت گروه‌های بزرگ جاز در نظر گرفته شده بودند اما محبوبیت بزرگتری در سبک‌های بلوگرس و فولک بلوز پیدا کردند.

امروزه، شما می‌توانید یکی از آنها را با یک مخروط بزرگ تکی یا سه مخروط کوچکتر تهیه کنید. آنها دارای بدنه‌های چوبی و فلزی و دسته گرد یا مربعی هستند. گیتارهای دسته‌ مربعی را باید طوریکه صفحه رویی رو به بالا باشد روی پا بگذارید و بنوازید. دسته گردها مثل گیتارهای آکوستیک معمولی نواخته می‌شوند. سعی کنید آن مدلی که مناسبتان است را سفارش دهید.

گیتار

حتما بخوانید!

2 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست