خانه / آموزش گیتار به زبان ساده / آموزش گیتار آکوستیک / راهنمای خرید گیتار آکوستیک مبتدی-حرفه ای +معرفی 10 مدل برتر
گیتار آکوستیک

راهنمای خرید گیتار آکوستیک مبتدی-حرفه ای +معرفی 10 مدل برتر

گیتار-آکوستیک

در ادامه آموزش های کاربردی گیتار آکوستیک، در این مقاله 10 تا از بهترین مدل های گیتار مبتدی- متوسط که در حال حاضر در ایران با توجه به سه فاکتور کیفیت، قیمت و زیبایی حرف اول را می زنند معرفی می کنیم. این مدل ها حاصل چندین سال تجربه و پرسش های متعدد از اساتید و نوازندگان مختلف است.

معیارهای انتخاب آکوستیک خوب:

بطور خاص امروز قصد داریم مارک های گیتار کلاسیک برای شروع یادگیری را پیشنهاد کنیم. پیشنهادات بر اساس سه معیار اصلی زیر است:

1-کیفیت متناسب با قیمت: این فاکتور یکی از مهم ترین فاکتورها برای افراد مبتدی است. آنها به دنبال قیمت در عین حال کیفیت حداقلی گیتار آکوستیک هستند چون می دانند که احتمالا بعد از یک سال باید ساز جدیدی تهیه کنند. هر چند این موضوع بستگی به هدف شما هم دارد که قرار هست حرفه ای تر بنوازید یا به همین سطح کفایت می کنید؟ اینکه شما می خواهید با یک گروه حرفه ای نوازندگی کنید و یا تنها هدفتان نواختن گیتار در مهمانی های شبانه است بسیار می تواند در تصمیم تان مهم باشد.

2-نظرات اساتید و هنرجویان: یکی از فاکتورهای مهم این است که تجربه در مورد مارک ها چه می گوید. بخصوص برای افراد مبتدی که بایستی از باتجربه تر ها کمک بگیرند ما هم سعی کرده ایم نه تنها نظرات هنرجویان مختلف بلکه اساتید نخبه در این زمینه را استفاده کنیم.

 


گیتار-min

توی این پک های فوق العاده، نواختن هر نوع گیتاری رو از ابتدا جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان گیتار نواز حرفه ای شو همه رو انگشت به دهان کن!


 

3-ظاهر و زیبایی: هر چند در اولویت نیست ولی بلاخره مهم است. یک گیتار آکوستیک زیبا و شیک می تواند به شما انگیزه نواختن دهد. پس سعی می کنیم زیباترین ها را در نظر بگیریم.

ساختار گیتار آکوستیک

دسته گیتار: دسته گیتار از پایین به بدنه ی ساز متصل شده و از بالا در قسمت سردسته ساز به پایان می رسد. بر روی دسته ساز صفحه ای به نام صفحه انگشت گذاری (Finger board) قرار می گیرد. این صفحه معمولا از چوب کریستال یا آبنوس ساخته شده است. در میان دسته ساز یک میله فولادی قرار داده شده تا مانع از تاب برداشتن و یا پیچیدن آن به علت فشار ناشی از کشش سیم ها و عوامل محیطی شود. تنظیم دقیق این میله مانع از تخریب کیفیت صدا و برهم ریختگی در آن می شود. در بالای دسته نیز سردسته قرار می گیرد که گوشی های کوک بر روی آن واقع شده است.

بدنه: اندازه و شکل بدنه بر نوع صدا و قابلیت پخش صدای ساز تأثیر می گذارد. پیدا کردن شکل بدنه ای که با نیازها و تناسبات بدنی شما منطبق باشد، به شما کمک خواهد کرد که یک گیتار آکوستیک مناسب را انتخاب کنید.

سبک و صدا: هر چند که همه گیتارهای آکوستیک همان عناصر طراحی و ساختاری اولیه را دارند، ولی تفاوت های مهمی وجود دارد که بر صدا و قابلیت پخش آنها تأثیر می گذارد. این متغیرها عبارتند از:

۱- فرم بدنه

۲- سطح بدنه

۳- عرض و طول دسته

۴- جنس سیم ها

۵- جنس چوب

درک گزینه های بالا به خودی خود به شما کمک می کند تا بهترین تصمیم را برای خرید گیتار آکوستیک مناسب خود داشته باشید.

فرم و سطح بدنه: در مورد فرم بدنه انتخاب های متفاوتی برای شما وجود دارد، چون شرکت های مختلفی برای تولید یک گیتار آکوستیک با سلیقه های گوناگون فعالیت می کنند. مطمئنا برای شما باید مهم باشد که سازی که انتخاب می کنید صدای دلخواهتان را ایجاد می کند یا خیر. در واقع بدنه گیتار است که در خروجی صدای آن نقش اصلی را دارد. به طور معمول صفحه بلندتر صدایی عمیق تر و بلند تری را تولید خواهد کرد.

عرض و طول دسته: ضخامت و عرض دسته گیتار بسته به اندازه بدنه گیتار می تواند متفاوت باشد. این گزینه در صدای خروجی گیتارتان تاثیری زیادی نخواهد گذاشت اما در نحوه نوازندگی و گرفتن آن در دستانتان بسیار مهم است. به طور مثال اگر شما انگشتان کوتاهی دارید بهتر است گیتاری با قطر دسته کمتری را برای خود انتخاب کنید.

جنس سیم ها: یک تصور غلط رایج است که یک گیتار جدید بهتر است در ابتدا سیم های نایلونی داشته باشد، زیرا در انگشتان دست راحت تر قرار گرفته و این موضوع برای نوازنده نیز احساس راحتی ایجاد می کند. اما مشکلی که در ادامه ایجاد می شود این است که نوازنده دیگر قادر به تعویض سیم ها از نایلونی به فولادی نخواهد بود و سیم های نایلونی نیز در گذر زمان هیچ گاه کیفت شان بهتر نخواهد شد.

سیم گیتار

جنس چوب: اگر شما در هنگام خرید، امکان انتخاب انواع گیتار آکوستیک با چوب های مختلف را دارید باید از تنوع جنس چوب های آن اطلاع کافی داشته باشید. این موضوع به شناسایی درست صدایی که از گیتارتان می خواهید بسیار کمک خواهد کرد. در اینجا با ویژگی های چوب های مختلف به کار رفته شده در انواع گیتار آشنا خواهیم شد:

۱- چوب سدر (Cedar): سدر چوبی نرم است که رنگی روشن به ساز می دهد. معمولا از این چوب در هر دو طرف ساز استفاده می شود.

۲- آبنوس (Ebony): این جنس از چوب بسیار مستحکم است و در نهایت صدایی با احساس و صاف از خود تولید می کند.

۳- گرانادیلو: چوبی بسیار کم یاب است و معمولا در دو طرف گیتار از آن استفاده می شود معمولا از این چوب در ساخت ساز در امریکای جنوبی استفاده می شود.

۴- کوا: یک نوع چوب باستانی است که رنگی متمایز و طلایی دارد. به موجب همین وجه تمایز است که از آن در تمامی قسمت های گیتار استفاده می شود و معمولا از آن در سازهای گران قیمت استفاده می شود.

۵- ماهون (Mahogany): یک چوب با جنسی بسیار متراکم است که به دلیل همین تراکم زیادش بازگشت صدای کم تری دارد. از آنجا که این چوب صدایی بسیار قوی از خود ایجاد می کند معولا نوازندگان سبک های کانتری و بلوز از آن استفاده می کنند.

۶- افرا (Maple): از ویژگی های این چوب بازگشت پذیری پائین صدای خروجی می باشد. از این چوب معمولا در دو طرف گیتار استفاده می شود.

۷- اووانکول: چوبی بسیار محکم و پایدار و مربوط به حومه افریقای جنوبی است. این چوب شباهت بسیاری چوب گل رز دارد. صدای خروجی از این چوب گرم و محکم است و معمولا در دو طرف گیتار از آن استفاده می شود.

۸- چوب رز وود (Rosewood): این چوب انتخاب محبوب نوازندگان برای راحتی انگشتان و نگهداری از آن می باشد و این ساز یکی از محبوب ترین و پر فروش ترین ساز های جهان است. این چوب معمولا رنگی تیره به ساز می دهد.

۹- ساپل: این چوب نیز یکی از چوب های بسیار عالی افریقایی است که معمولا در دو طرف ساز از آن استفاده می شود.

۱۰- صنوبر (Spruce): این چوب بسیار سبک اما دارای صدایی قوی است و بازگشت صدایی بسیار واضح و خوب را دارد. معولا از صنوبرهای اروپا برای ساخت گیتار استفاده می شود. چوب های صنوبر انواع متفاوتی دارد که برخی از آن ها باهم کاملا تفاوت دارند.

۱۱- گردو: معمولا چوب گردو را جایگزین بسیار مناسبی برای ماهون می دانند که بازگشت صدای بیشتری نسبت به آن دارد. چوب گردو معمولا رنگی تیره به ساز می دهد و در برخی مواقع رنگی روشن مایل به قرمز ایجاد می کند.

نکته مهم درباره خرید گیتار:

بعد از انتخاب دو سه مدل از نوع گیتارتان که در لینک های بالا معرفی کرده ایم، به بازار بروید و همان دو سه مدل را در دست بگیرید و با آنها بنوازید یا اینکه از فروشنده بخواهید برایتان آهنگی بزند- پس میتوانید صدای گیتارها را بشنوید و ببنید کدامیک را بیشتر دوست دارید. هر کدام را پسندیدید بصورت اینترنتی سفارش دهید! دقت کنید از بازار خرید نکنید و فقط گیتارتان را بصورت اینترنتی خرید کنید! هنگام چک کردن گیتار این موارد را در نظر بگیرید:
وزن گیتار چقدر است؟

  • با دسته ی گیتار احساس راحتی میکنید؟
  • پهنا -سایز- گیتار چقدر است؟
  • آیا بازویتان به راحتی در بالای گیتار قرار میگیرد؟

6 تا از بهترین گیتارهای آکوستیک مبتدی-متوسط:

1- مدل YAMAHA F370 Natural (پیشنهاد ما)

آکوستیک یاماها

در این لیست با کمترین قیمت و بهترین کیفیت، می توانید این گیتار را تهیه کنید. در واقع اگر به دنبال یک گیتار آکوستیک باکیفیت و درعین‌حال ‌به‌صرفه هستید، گیتار آکوستیک یاماها مدل F370 می‌تواند گزینه‌ی بسیار خوبی برایتان باشد. صفحه‌ی رویی این گیتار، از چوب صنوبر ساخته شده است. چوب صنوبر در عین سبکی، رزونانس بالایی دارد و صدای زیبایی تولید می‌کند. در ساخت کناره‌ها و پشت این گیتار از چوب سپله استفاده شده است. این گیتار بدنه‌ای به شکل Dreadnought دارد که به لحاظ تاثیر مثبت در انتشار صدا یکی از شکل‌های محبوب‌ و معمول‌ گیتار آکوستیک است. دسته‌ی گیتار از جنس چوب محکم ناتو ساخته شده و صفحه‌ی انگشت‌گذاری آن از جنس چوب روزوود است. گیتار آکوستیک سیم‌فلزی گونه‌ای مدرن از گیتار است. این ساز از گیتار کلاسیک مشتق شده و برای رسیدن به صدایی بلندتر و روشن‌تر سیم‌های فلزی در آن به کار می‌رود.

Seagull S6-2

S6 یک گیتار آکوستیک سیم فولادی محبوب است که اغلب به عنوان یکی از بهترین مدل ها برای یادگیری شناخته میشود. این گیتار از چوبهای باکیفیت ساخته شده است و از خصوصیات آن چوب سدر بکاررفته در قسمت بالایی و گیلاس وحشی در پشت بدنه میباشد که یک صدای داینامیک با رنج میانی خوب ایجاد میکند. قسمت دسته از چوب افرا و فرت بورد از رزوود ساخته شده است که مقداری از دیگر گیتارهای آکوستیک ضخیم تر است و برای گیتاریست هایی با انگشتان کوچک عالی است. قیمت Seagull S6-2 برای مدل های مبتدی مقداری بالاست، اما با خرید این گیتار نه تنها در دوران مبتدی بلکه تا زمانی که به ابتدای حرفه ای شدن برسید به کارتان می آید.

  • قیمت: حدود 5 میلیون تومان
  • خرید با بهترین قیمت و کیفیت ممکن

Yamaha FG830-3

سری FG یاماها حدود 50 سال عرضه شده و همچنان پرفروش ترین گیتار آکوستیک در بازار است. پس این جای تعجب نیست که ما FG830 را به مبتدی هایی که به دنبال گیتار زیبا، راحت با صدای عالی و قیمت مناسب هستند توصیه کنیم. از ویژگی های این گیتار چوب صنوبر به کاررفته شده در بالا و رزوود بکاررفته شده در پشت و پهلوهای بدنه است و همچنین دسته ی ناتو و فرت بورد ساخته شده از رزوود صیقلی است که دارای 20 فرت است. به عنوان یک گیتار مقرون به صرفه، FG830 دارای صدای شگفت آور و محدوده ی داینامیکی خوب است. نگه داشتن این گیتار راحت است و برای نواختن، بسیار نرم و خوش دست است.

4- Fender Tim Armstrong Hellcat

اگر شما بدنبال گیتار متفاوت تری میگردید ما به شما Fender Tim Armstrong Hellcat را معرفی میکنیم. دسته ی آن از چوب افرا و فرت بورد ان از رزوود ساخته شده است. این گیتار عالی بنظر میرسد. صدای آن هم بسیار عالی است. بطور خلاصه میتوان گفت این گیتار تن و صدای خوب و قیمت مناسب دارد.

  • قیمت: حدود 3 میلیون و هفتصد تومان

5- Bristol BD-16

اگر شما به دنبال خرید اولین گیتار خود با بودجه ی مناسب میگردید یا گیتار جدیدی برای تمرین کردن میخواهید Bristol BD-16 از Blueridge، یک گیتار با کیفیت صدای خوب و یک آکوستیک مقرون بصرفه است. پشت بدنه ودسته ی این گیتار از چوب ماهون آمریکایی محکم ساخته شده است و در بالای آن از چوب صنوبر استفاده شده است. بنظر میرسد گیتار تنومندی باشد اما بسیار سبک است. این گیتار به صورت استادانه ساخته شده است. فرت بورد آن از رزوود صیقلی ساخته شده است و در نواختن بسیار سریع و سرگرم کننده است. چوب ماهون و صنوبر برای تولید گیتاری با صدای کامل و طراحی خوب ترکیب شده اند. BD-16 به دلیل قیمت مناسب و استفاده ی راحت و قابلیت پخش خوب، اولویت هر گیتاریست مبتدی است.

  • قیمت: حدود 2 میلیون تومان
  • خرید

Fender CD-60S-6

به عنوان بخشی از طراحی گیتارهای کلاسیک فندر، CD-60S ظاهر بسیار خوبی دارد و برای نواختن بسیار راحت است و دارای تنی است که واقعا انسان را تحت تاثیر قرار میدهد. در این گیتار از چوب ماهون در پشت وپهلوهای بدنه استفاده شده است. دسته ی ماهون آن که امکان نواختن آسان را میدهد با فرت بورد رزوود آن -که دارای 20 فرت است- برای راحتی بیشتر ساخته شده است. بدنه ی این گیتار نسبت به قیمتی که دارد خوب است و با تعدادی لوازم جانبی مناسب همراه است- بسته به بازاری که گیتار را از آن خریداری میکنید دارد. تن صدا توازن مناسبی دارد و یک طرح قوی ارایه میدهد. این گیتار یک پیشنهاد جامع واقعی از فندر است! آیا چیز کمتری از آن انتظار دارید؟

  • قیمت: حدود 2 میلیون تومان
  • خرید

3 تا از بهترین گیتارهای آکوستیک حرفه ای:

1-یاماها مدل CPX700 (بهترین برای سطح حرفه ای)

آکوستیک حرفه ای
اگر بعنوان یک حرفه ای آکوستیک را می نوازید و در عین حال کمترین قیمت ممکن را می خواهید، پیشنهاد ما همین مدل است. سری CPX برای نوازندگی بر روی استیج ساخته شده است، با داشتن اندازه ای بزرگ و بدنه عمیق، صدا و پویایی باورنکردنی ای را ارائه میدهد، همچنین صدایی بلند و آکوستیک غنی ای را ارائه میدهد.
با استفاده از پردازش سیگنال پیشرفته دیجیتال و بینش واقعی در تکنولوژی های صوتی و تکنیک های ضبط، یاماها SRT را یک سیستم پیکاپ و پری امپ که قادر به ارائه صدای گیتار آکوستیک با کیفیت استودیویی است، به ارمغان می آورد. با استفاده از یک میکروفن قوی، رزونانس های صوتی معتبر به صورت حرفه ای تشکیل شده اند.
و از آنجایی که SRT از لحن طبیعی گیتار خود به عنوان پایه ای برای این فرآیند استفاده می کند، نتیجه پدیده ای واقع بینانه و کامل از ویژگی های صوتی گیتار شماست.
از آنجایی که پیکاپ .A.R.T در قسمت Top گیتار قرار دارد، رزونانس بدنه از گیتار با احتیاط بازتولید شده است.

2- فندر مدل PM-3CE Mah0960

آکوستیک فندر
این گیتار در واقع گران ترین پیشنهاد ما در این لیست است. گیتاری که همه چیز در خود دارد! گیتار آکوستیک فندر مدل PM3 عضوی از خانواده‌ی پارامونت کمپانی فندر است. این گیتار از چوب ماهگونی با امکاناتی ساخته‌شده است که آن را تبدیل به سازی عالی و باکیفیت کرده است. این گیتار برای ارائه‌ی صدای فوق‌العاده، اجرای راحت و جذابیت ظاهری و پاسخگویی به نیاز نوازندگان جدی که در جست‌وجوی گیتار بعدی خود هستند ساخته‌شده است. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این گیتار را باید سالید یا یکپارچه بودن تمام چوب‌های به‌کاررفته در ساخت آن دانست. این امر منتج به غنای بیشتر صدای تولیدشده‌ی ساز و رزونانس طبیعی و بیشتر بدنه با صدای ساز خواهد شد. این گیتار از پیکاپ‌های فیش من برای برداشت صدای آکوستیک خود و تقویت آن بهره می‌برد. روی این پیکاپ امکاناتی مانند تیونر، اکولایزر دو کانال باس و تریبل، ولوم مستر و phase وجود دارد. چوب ماهگونی انتخابی مناسب برای ساخت جعبه‌ی رزونانسی گیتار به شمار می‌رود که به دلیل بهره‌مندی از چگالی بالا طنین صدای خوب و طولانی را برای گیتار به ارمغان میاورد. خرید و استفاده از این گیتار مناسب برای تمام علاقه‌مندان به گیتار بلوز و راک خواهد بود.

  • قیمت: حدود 13 میلیون تومان
  • خرید با بهترین قیمت و کیفیت ممکن

3- فندر مدل CD-140SCE SB 0962704232

آکوستیک فندر
برای حرفه ای ها که بدنبال یک چیز خاص می گردند و در عین حال قیمتی متعادل داشته باشد این گزینه بهترین است. گیتاری که جنس صفحه رویی آن از صنوبر ساخته شده و صفحه پشتی و کناری و پشتی رزوود هستند. دارای 20 عدد فرت، 6 عدد سیم، جنس سیم ها از فنر فلز و شعاع انگشت گذاری 305 میلیمتر دارای لعاب براق و جنس فرت ها از فلز می باشد.

  • قیمت: حدود 6 و نیم میلیون تومان
  • خرید با بهترین قیمت و کیفیت ممکن

اگر نیاز به راهنمای خرید بیشتری دارید پیشنهاد می کنیم لینک های زیر را از دست ندهید:

باز هم هرگونه سوالی در زمینه خرید گیتار آکوستیک دارید در بخش نظرات با ما مطرح بفرمایید.

گیتار

حتما بخوانید!

5 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • یاماهامدل f310

    پاسخ
  • واقعا مطلب مفیدی بود برای من. مچکرم از زحماتتون

    پاسخ
  • سلام ممنون از اطلاعات و سایت خوبتون .
    من مدت سه سال هست که دارم ویولن کار میکنم و خیلی هم علاقه بهش دارم منتها دوست دارم در کنار ویولن یک ساز دیگه که بشه هم قطعات پاپ و هم بشه جلوی دوستان و مسافرت باهاش زد و همخوانی هم کرد رو به عنوان ساز دوم انتخاب کنم به خاطر همین تصمیم گرفتم گیتار رو انتخاب کنم و مطالعاتی هم که تا الان داشتم به این نتیجه رسیدم که گیتار آکوستیک مناسب این کار هست .
    حالا سوالم اینه که چرا دوستان گیتاریست که سبک پاپ کار میکنن یا مثل من میخوان همخوانی داشته باشن گیتار کلاسیک انتخاب میکنن برای یادگیری .
    و سوال بعدیم اینه که من اگر قراره برای این کار گیتار آکوستیک بگیرم چه مارکی انتخاب کنم که هم حرفه ای باشه و هم برای شروع خوب باشه و زیبا هم باشه .
    بودجمم ۶و۷ تومن میتونم هزینه کنم
    ممنون از محبتتون

    پاسخ
  • درود و عرض ادب
    برای سبک کانتری چه نوع چوبی رو هنگام خرید گیتار آکوستیک باید در نظر بگیریم…و اینکه بین گیتار Apx600 و cpx600vt کدوم رو برای این سبک پیشنهاد میکنید
    اگرهم گزینه بهتری توی این رنج برای سبک کامتری هست ممنون میشم راهنمایی کنید
    مرسی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست