خانه / آموزش کمانچه (گام به گام) / دانلود 10 فیلم زیبا از نواختن کمانچه لری
کمانچه-لری

دانلود 10 فیلم زیبا از نواختن کمانچه لری

کمانچه

در مطلب قبلی آموختیم که ساز کمانچه و ساختار آن چگونه است. در این مقاله ویدئوهایی را برای شما جمع آوری کرده ایم که نواختن کمانچه لری حرفه ای و زیبا را به شما نمایش می دهد. شما می توانید ضمن تماشای این ویدئوها از نحوه نواختن کمانچه که توسط اساتید مطرح کشورمان اجرا می گردند الگوبرداری نموده و از آنها نهایت استفاده را ببرید. قابل ذکر است که تمامی این ویدئو ها از بهترین و اصولی ترین آموزشها ی کمانجه زنی لری گلچین و انتخاب شده اند که امیدواریم بپسندید.  

مقدمه:

سازهای سنتی جایگاه ویژه ای در بین مردم داشته اند، یکی از این سازها کمانچه می باشد که یکی از سازهای ایرانی و موسیقی خاور زمین است. کمانچه لری با کمانچه سنتی معروف کمی متفاوت است. همچنین این ساز جزو دسته سازهای زهی کششی است. یکی از نوازندگان معروف کمانچه لری فرج علیپور، (نوازنده و خواننده سرشناس موسیقی لری) می باشد که استعداد وی در این زمینه بر همگان آشکار است. آهنگ‌های لری که با کمانچه نواخته می‌شود، بسیار زیبا است. به همین جهت اغلب افراد خواهان یادگیری موسیقی لری هستند. انگشت‌گذاری و گرفتن کمانچه لری و سنتی فرقی ندارد و در واقع نمی‌توان از این حیث تفاوتی بین آهنگ‌های لری و سنتی قائل شد، چون اصول ثابت است. با هر سازی می‌توان آهنگ‌های متفاوت نواخت، ولی شیوه نواختن یکسان است. آهنگ‌های لری بیشتر در دستگاه ماهور نواخته می‌شود و به همین سبب شاد است. همین ریتمیک بودن آهنگ‌ها ویژگی منحصر به‌فردشان است.

تفاوت دیگر کمانچه لری و سنتی درشکل ظاهری آنهاست. كمانچه موسیقی سنتی امروزه دارای چهارسیم می باشد اما کمانچه لری 3 سیم دارد. همچنین کاسه کمانچه لری برخلاف كمانچه سنتی بسته و یك تكه نیست بلكه انتهای آن باز، شكل كاسه اش مخروط ناقص و درون كاسه و زیر پوست قابل مشاهده می باشد. به همین دلیل آن را كمانچه پشت باز نیز می گویند. کمانچه تنهاسازی است که با ساز سایر اقوام تفاوت اساسی دارد و در خانه تمام قوم های لر دیده می شود.

مطلب کاربردی: آموزش کوک کردن کمانچه به صورت کاملا اصولی + فیلم آموزش


نمونه ویدیوی آموزشی و تصاویر دروس

نمونه ای از این ویدیوها را در زیر می بینید (البته ویدیوهایی که دانلود می کنید، از کیفیت بالاتری برخوردار هستند):

 


توی این پک فوق العاده، استاد مهرزاد اعظمی کیا، نواختن کمانچه رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان یک کمانچه نواز حرفه ای شو همه رو انگشت به دهان کن!


 

لینک دانلود :

⇓  دانلود فیلم های کمانچه نوازی لری

در این قسمت هم  تصاویر مختلف از این دروس را می بینید:

شاید مطالعه این مطلب را دوست داشته باشید: ساز کمانچه و ساختار آن

مخاطبان گرامی! شما می توانید نظرات با ارزش خود را با ما در میان بگذارید. ضمن اینکه همکاران ما آماده پاسخگویی به سؤالات مرتبط شما در بخش نظرات همین پست می باشند.

کمانچه

حتما بخوانید!

1 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • سلام میدونم از نوشتن این مطاب در این سایت زمان زیادی گذشته ، ولی ذکر یک نکته رو لازم دونستم و اونم اینکه درسته که کمانچه لری رو به سه سیم بودن { تال لری } میشناسن ولی امروزه اغلب کمانچه های لری چهار سیم دارند . که این امر کمک شایانی به ریتمیک نواختن و همچنین از روی نت نواختن داشته .

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست