خانه / آموزش اصولی پیانو (رایگان) / آموزش نت های پیانو / 10 نکته مفید نواختن پیانو برای تازه کاران (Benjamin Roussey)
پیانو دو

10 نکته مفید نواختن پیانو برای تازه کاران (Benjamin Roussey)

پیانو

این 10 ترفند برتر توسط Benjamin Roussey برای یادگیری بهتر نواختن پیانو ارائه شده است. پیانو نه ساز آسانی است نه مشکل، فقط لازم است به آکوردها و تکنیک‌های پایه نواختن آن وارد شوید. با تمرین مجدّانه، حوصله و پشتیبانی همراهان و مربی‌ها، هرکسی می‌تواند به سادگی چگونگی پیانو زدن را بیاموزد. در متن ذیل به 10 نکته و فوت و فن برای تازه‌کاران در پیانو می‌پردازیم.

تمرین دادنِ گوش

تمرین دادنِ گوش یا گوش دادن به پیانیست‌های حرفه‌ای، از بهترین راه‌های ارتقای تکنیک‌تان است. همچنین نواختن با گوش موجب تقویت بداهه‌نوازی‌تان شده و به‌همین‌خاطر تکنیک عالی‌ای برای موزیسین‌های در حال شکوفایی برای یادگیری از اساتید، برای الهام گرفتن از سبک و حرکت‌های دست‌شان است.

نکته مهم! تمرین انگشت گذاری روی پیانو و کیبورد

رویکردی منعطف

بیشتر پیانیست‌های آماتور در حال تمرین [شامل انگشت گذاری کلیدها] فشار بیش‌از حدی وارد می‌کنند و این، صدای بلند ناخوش‌آیندی می‌سازد و می‌تواند موجب گرفتگی عضلات شود. روی کلیدها ضربه نزنید، بگذارید دستتان به‌نرمی و هموار ‌رویشان سر بخورد. یک دست ریلکس شده، انعطاف‌پذیرتر بوده و آسان‌تر کنترل می‌شود. از سوی دیگر قادر خواهید شد سریع‌تر به کلیدهای دورتر برسید.

پیانو

ریتم مناسبی را حفظ کنید

ریتم و سرعت جزو عوامل اساسی هر قطعه‌ای از موسیقی هستند که نمی‌توانید درباره‌شان خراب‌کاری کنید. حتی اگر از آکوردها و نت‌هایش اطمینان ندارید ریتم آهنگ را تمرین کنید. حفظ یک ریتم پایدار همچنین می‌تواند تعدادی از اشتباهات و بی‌دقتی‌هایتان را پوشش دهد.

 


پیانو آموزش

توی این پک فوق العاده، استاد الینا جبل عملی، نواختن پیانو رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان یک پیانیست حرفه ای شو همه رو انگشت به دهان کن!


 

این مطلب را هم از دست ندهید! 8 نکته مهم برای یادگیری مقدماتی پیانو

حرکت دادن انگشتان و جاگذاری دست

همیشه بهتر است با دست راست شروع کنید و بعد سراغ دست دیگر بروید. فهم حرکت دست‌ها اگر جداگانه باشد آسان‌تر است. به تدریج به مرحله‌ای که همزمان با دوست بنوازید خواهید رسید. بیشتر اساتید پیانو از همین روش مرسومِ تمرین جداگانه دست‌ها استفاده می‌کنند. وقتی در این تمرین به مرحله خوب و کافی رسیدید سعی کنید از هر دو دست استفاده کنید. این هماهنگی‌تان را افزایش داده و بازده نواختنتان را ارتقا می‌دهد.

آهنگی که می‌خواهید بزنید را به خاطر بسپارید

به خاطر سپاری نت‌ها و ساختار آکورد کار آسانی نیست، ولی می‌تواند نواختنتان را ساده‌سازی کند. قطعه موسیقی را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنید و سعی کنید بیاموزیدشان. قبل از خواب نواختن قطعه موسیقی را تمرین کنید، اگر این کار آخرین چیز قبل از خواب در ذهنتان باشد، کمک می‌کند بهتر موسیقی را به خاطر بسپارید.

پیانو قدیمی

روی درست‌زدن تمرکز کنید، نه سریع زدن

سریع زدن چیزی است که با تمرین بسیار محقق می‌شود، پس فعلاً روی زدن کلیدهای صحیح تمرکز کنید، نه سریع زدنشان. به عنوان یک آماتور سعی کنید روی کیفیت و درستی تمرکز کنید، سرعتِ بیشتر با گذر زمان حاصل می‌شود.

مهم! آموزش نت های پیانو بصورت تصویری !

نواختنِ بخش‌ها به صورت جداگانه

به عنوان یک تازه‌کار، برخورد با طیفی مختلف در ساختار آکوردهای یک قطعه موسیقی دشوار است پس سعی کنید آهنگ را به بخش‌های مختلف تقسیم کنید. مثلاً نت‌های پیانو را با کلید‌های سیاه یا یک‌چهارم نت شروع کنید و رفته‌رفته سراغ نیم‌نت یا هشتم و نت کامل یا شانزدهم بروید. وقتی یک بخش را می‌زنید با گنجاندن نت‌های پایانی بخش قبل در آغاز بخش فعلی، حسی از پیوستگی ایجاد و حفظ کنید.

تکنیک خواندن و اجرای موسیقی [یا وزن‌خوانی]

تکنیک وزن‌خوانی راه هوشمندانه‌ای برای فهم بهتر آهنگتان است. آماتورها بایستی مهارت‌های خودپذیرای عصبی خود یا به بیان دیگر آگاهی‌شان را از جسمشان در فضا [و کنش با فرایند فیزیکی نواختن پیانو] را پرورش دهند. بیشتر موزیسین‌ها به قدری در نت‌ها غرق می‌شوند که تماس و درگیری‌شان را با واقعیت از دست می‌دهند. وزن‌خوانی در مسیر درست نگهتان می‌دارد؛ می‌توانید نت‌های بعدی را پیش‌بینی کنید و پیش از رسیدن به آن‌ها برایشان برنامه بریزید.

پیانو دیواری در خانه

جِدّیت و ثبات قدم در تمرین

از کلیدها گرفته تا نت‌ها، آکوردها و اجرای تکنیک، همه به تمرین نیاز دارند. با گرم کردن شروع کنید، پیش از شروع قطعه اصلی موسیقی مد نظرتان، مقداری با کلیدها و نت‌ها کار کنید. 15 دقیقه اول تمرین‌تان را به اصول بنیادی کار اختصاص دهید؛ این، قدرت پایداریتان را تقویت می‌کند.

با این بسته آموزشی فوق العاده، پیانو را در کمتر از 3 ماه یاد بگیرید ! – بدون نیاز به کلاس

پیدا کردن قطعه موسیقی مناسب

مربی موسیقی‌تان می‌تواند در انتخاب قطعه موسیقی برای تمرین کمکتان کند. حتی می‌توانید با جستجو در اینترنت قطعه‌های موسیقی به‌دردبخوری برای کارتان پیدا کنید. سایت‌های بسیاری هم هستند که کتاب الکترونیک و مقالاتی در این رابطه تهیه و ارائه می‌کنند. کتاب جالب و سرگرم‌کننده‌ای که برای تازه‌کارها موجود است، کتاب Fake Book است. این کتاب شامل ملودی‌هایی از آهنگ‌های مشهور باضافه اطلاعاتی راجع‌به ساختار آکوردها است که کمک می‌کند پیانیست‌های نوظهور بتوانند همان کار را روی کیبورد تطبیق دهند و بازتولید و اجرا کنند.

چند ترفند ساده‌ای که هر پیانیست آماتوری بایستی دنبال کند به این شرح است:

  • با کلیدهای سیاه شروع کنید.
  • هیچ وقت سریع ننوازید، سرعتتان را کم کنید!
  • گام‌ها [ی ماینور و ماجور که مجموعه‌ای از کلیدهای خوش‌صدا در کنار هم است و از هر کلید می‌تواند شروع شود و به دو طرف پیانو حرکت کند] را در سطح پررنگ و برجسته‌ای تمرین کنید.
  • آهسته آغاز کنید و به‌تدریج سرعت را افزایش دهید.
  • استفاده از انگشت شصتتان را فراموش نکنید!

جمع‌بندی و حرف آخر

جلسه و وقت تمرینتان را با تمرینِ نواختنِ آهنگی که دوستش دارید شروع کنید. این عامل، سرگرم‌کنندگی را هم به موسیقی اضافه می‌کند. خودتان را تحت فشار نگذارید. بین کار استراحت کنید، اشتباه کنید و [سرحال و آرام نگه‌داشتن خودتان] زمان فوق‌العاده‌ای برای سپری کردن بسازید.

اگر سوالی در این زمینه دارید در بخش نظرات مطرح بفرمایید تا سازی ها در حد امکان به آن پاسخ دهد.

پیانو

حتما بخوانید!

15 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • با تشکر از شما می خواستم بدونم برای نواختن و خواندن آیا باید ملودی را هم ناخت یا فقط دست چپ کافیست ؟

    پاسخ
  • سلام
    این کاری که شما منظور تون هست رو بهش میگن accompaniman
    آکومپانیمان به معنی همراهی یک ساز دیگر یا خواننده که معمولا از هر دوست استفاده میشه و تکنیکهای خاص خودش رو داره
    در سایتهای خارجی مطالب و فیلمهای مفیدی در ای زمینه موجود هست

    پاسخ
  • سلام. من مشکل خیلی بزرگی دارم و آن این است که نمی توانم هم زمان 3 کلید انگشت شماره 1 و 3 و 5 را فشار دهم.هر کار می کنم انگشت شماره 4 هم روی کلا یه ها فرود می آید.

    پاسخ
    • بايد تمرين كني با گذر زمان درست ميشه

      پاسخ
    • من هم این مشکل رو داشتم. به همراه اتود هایی که می‌زنید لازمه یه سری تمرینات فیزیکی بدون پیانو برای استقلال و نرمش انگشت ها انجام داد. پیشنهاد میکنم این رو ببینید
      https://www.youtube.com/playlist?list=RDbTptqn9U6fU
      و روزانه انجام بدید. باید صبور باشید. ابتدا کمی انگشت هاتون درد میگیره که موقتیه چون به این حرکات عادت نداشته.

      پاسخ
    • سلام خسته نباشید من قطعه موسیقی رو میخواهم بزنم که در دست راست همزمان باید ۵ کلاویه دور از هم رو فشار بدهم . ولی دست من اینقدر از هم باز نمیشه. چیکار باید بکنم این ۵ نت هم در ۲ اکتاو هستند.

      پاسخ
  • سلام سوالی داشتم که با وجود نت چه نیازی به اکورد هست یعنی واسه نواختن به اکورد نیاز است

    پاسخ
  • روزی باید ۲ ساعت تمرین کنی من خودم ۹ ماه هست به کلاس میرم بعد از حفظ کردن نت های کلید سل باید کلید فا را هم حفظ کنی یعنی در کیتار که فقط ۵ خط حامل نتها را حفظ می کنید ولی در پیانو چون وسیع هست تبدیل به ۱۲ خط می شود که با کیلید سل و فا نشان داده می شود

    پاسخ
  • با سلام من دختری 6 ساله دارم که در حال آموزش پیانو میباشد(حدودا 8 ماه) علی رغم پیشرفت بسیار خوبش در یادگیری نتها ولی مشکل اصلی که با اون مواجه هستیم رعایت نکردن ریتم هست آیا در این سن الزامی به استفاده از مترونوم هست یا فقط با شماردن باید مشکل رو حل کنیم.لطفا راهنمایی بفرمایید برای رسیدن به ریتم درست و پیوسته در این سن از چه راهکاری استفاده کنیم.
    با تشکر

    پاسخ
  • با عرض سلام من بزرگسال هستم شش ماهه پیانو رو شروع کردم نت ها رو یادگرفتم ولی مربی بهم میکه که مکانیکی میزنی احساسی تو زدنت نیست من با پیانو ارگ کار میکنم نمیدونم اشگال تو تفاوت تو کلاویه هاست یا مساله دیگری هست لطفا راهنماییم کنید

    پاسخ
    • مشکل در شما نیست. مشکل در عدم تسلطه که برای یه دانش پذیر شش ماهه کاملا عادیه، بعد از گذشت زمان و ارتقا تسلط مشکل مکانیکی زدن به خودیه خود حل میشه. نگران نباشید و به تمرین ادامه بدین.

      پاسخ
  • سلام .خسته نباشید.بهترین شیوه برای پایان دادن به قطعات موسیقی چیست.چون وقتی به دتهای پیانیستهای بزرگ نگاه می کنم در انتهای آهنگ برای پایان بخشیدن به آن نتهای بخصوصی را می نوازند.
    پیشاپیش ممنونم از پاسختون

    پاسخ
  • من نواختن با ویولن و گیتار و پیانو را بدون استاد شروع کردن که اولین سازی که با آن توانستم آهنگهای ایرانی را بنوازم ملودی‌ها بود که بعد از آن با کیبورد شروع کردم، بعد نواختن گیتار را شروع کردم تا اینکه پیش خودم گفتم که هر کسی می‌تواند یک ساز را یاد بگیرد و بعد رفتم ویولن را شروع کردم و بعد از یکماه تمرین انگشتها توانستم یک آهنگ بنوازم.
    بهترین نمره یادگیری برای یک ساز را من ” علاقه، مخصوصا تمرین و تمرین و تمرین توصیه ” میکنم.
    بقول آلمانیها با تمرین استاد میشوی.
    من همیشه از کارهای سنگین شروع میکنم، مثلا بچه که بودم همیشه کتاب را از آخر ورق میزدم که ببینم در انتهای کتاب چی نوشته شده که این تجربه من باعث پیشرفت سریع و موفقیت من بوده و شده

    پاسخ
    • منظورم ملودیکا بود که شروع کردم
      نحوه یادگیری
      منظورم از کارهای سنگین، کارهای مشگل است
      خلاصه باید بگویم که خودِ انسان می‌تواند یرای خودش استاد باشد بشرط اینکه هر کاری را با منطق صحیح شروع کند و بهترین نحوه عجله نکند چون عجله باعث عدم پیشرفت میشود

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست