خانه / آموزش ویولن (رایگان) / آموزش ویولن مقدماتی (گام به گام) / نکات بسیار مهم قبل از خرید آرشه ویولن (حتما بخوانید!)
آرشه ویولن

نکات بسیار مهم قبل از خرید آرشه ویولن (حتما بخوانید!)

ویولن

برای یک ویولنیست کیفیت مناسب آرشه و ویولن ضروری است تا آهنگ های زیبا و الهام بخش بزند. در این مطلب یک راهنمای خرید آرشه ویولن کامل را در اختیارتان قرارر میدهیم تا به راحتی بتوانید آرشه مخصوص خود را خرید کنید.

اگر شما زمان زیادی را برای پیدا کردن و انتخاب یک ویولن خوب صرف کردید، آرشه ویولن را هم با همان دقت انتخاب کنید. ویولنیست های مبتدی به اندازه ی حرفه ایها به انتخاب آرشه ویولن درجه یک حرفه ای توجه نمیکنند. جالب است بدانید استفاده از یک آرشه خوب و مرغوب به اندازه یک ویولن با کیفیت، در کیفیت صدای نهایی اجرای نوازنده اهمیت دارد. جنس چوب آرشه، خاصیت ارتجاعی آن، وزن، کیفیت ساخت، جنس مو و … از عواملی هستند که تاثیر زیادی در کیفیت صدای نوازندگی ما می‌گذارند. آرشه ابزار تولید صدا و ایجاد ارتعاش در سیم‌های ویولن است و باید کیفیتی متناسب با ساز داشته باشد.

حتما ببینید: دانلود رایگان 30 تا از زیباترین عکس های ویولن

قیمت آرشه های مبتدی بین 400 هزار تا 1 و نیم میلیون تومان است در حالیکه آرشه های حرفه ای هزاران دلار قیمت دارند. اگر شما حرفه ای هستید از خرید یک آرشه ویولن خوب با قیمت 2 تا 7 میلیون تومان امتناع نکنید چون جزئیات ساخت آرشه میتواند در صدای ویولن شما تفاوت هایی ایجاد کند و همچنین تکنیک شما را تضعیف کند.

موارد ضروری هنگام خرید آرشه:

مهمترین معیاری که باید در نظرگرفته شود این است که آرشه به راحتی در دستتان قرار گیرد و همچنین صدایی است که هنگام استفاده از آن تولید میشود:

 


ویولن

توی این پک فوق العاده، نواختن ویولن رو از ابتدا جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان ویولن نواز حرفه ای شو همه رو انگشت به دهان کن!


 

1-وزن و تعادل آرشه باید طوری باشد که مانند امتداد طبیعی دست و بازویتان باشد. به وزن واقعی آرشه توجه کنید (متوسط وزن آرشه 60 گرم است)، اما نکته ی مهم تر این است که هنگام نواختن با آن احساس راحتی میکنید یانه. چند تا از آنها را امتحان کنید از legato تا staccato.

2-به تفاوت صدای آرشه ها توجه کنید. اگر نمیتوانید تفاوت صدای دو آرشه را تشخیص دهید و فکر میکنید صدای آنها با هم یکی است، یک نوع ارزانتر بردارید. هر ماه یک آرشه ی گرانتر امتحان کنید و تا تفاوت صدای آنها را متوجه نشدید خرید نکنید! موادی که برای ساخت آرشه استفاده میشود مستقیما برروی صدای آن تاثیر میگذارد. بعدا در مورد مواد مورد استفاده صحبت خواهیم کرد اما نکته ی مهم این است که انعطاف پذیری آرشه بر روی صدای آن تاثیر گذار است. یک آرشه سفت و سخت صدای واضح تری تولید میکند که این آرشه برای مبتدی ها مناسب است. در حالیکه آرشه ای که خیلی سفت است صدای سختتر و خشن تری تولید میکند.

3- شکل آرشه هم برروی سختی آن تاثیر گذار است. بیشتر آرشه ها حالت گرد دارند که انعلاف پذیرترند و آرشه های هشت ضلعی سفت تر از گردها هستند. آرشه هایی که خیلی نرم هستند هم وضوح کمی دارند که بیان و تکنیک را به درستی نشان نمیدهند. پس میتوانیم اینطور بگوییم که آرشه باید مقدار سفتی مناسبی داشته باشد در عین حال در دست احساس راحتی و نرمی کند تا صدای غنی و لطیفی ایجاد شود. در حقیقت شما باید بین سفتی و نرمی تعادل برقرار کنید. هنگام خرید، یک قطعه موسیقی را انتخاب کنید و با آرشه های مختلف آن را بزنید تا تفاوت صدا و راحتیشان را هنگام نواختن احساس کنید. این قطعه را در سرعت متوسط و آرام بزنید تا بتوانید برروی صدای آرشه تمرکز کنید. با اینکار حتی میتوانید به لرزشهای غیر ضروری هم پی ببرید.

در مورد مواد سازنده ی آرشه چه چیزی باید بدانید؟

چوب روکش داری که قرن ها توسط سازندگان آرشه استفاده میشود هسته ی درخت پرنامباکو است که بیشتر در برزیل رشد میکند. پرنامباکو از قرن 18 به عنوان استاندارد طلایی ماده ی سازنده ی آرشه در نظر گرفته شده است-این دوره، دوره ی استادان آرشه فرانسوی مانند Tourte, Pajot و Pecatt بوده است- که بعلت خصوصیات چگالی، سختی و انعطاف پذیری آن است. بهترین آرشه ها از چوب پرنامباکو که 50 تا 200 سال قدمت دارد بدست می آیند.

آرشه هایی که از چوب برزیلی ساخته شده اند بسیار بصرفه تر ازآرشه هایی هستند که از چوب درخت پرنامباکو ساخته میشوند اما سختی و وضوح صدای آرشه های پرنامباکو را ندارند. برای قیمت کمتر، موسیقیدانها بیشتر آرشه هایی را انتخاب میکنند که از مواد مصنوعی مانند فیبر کربن ساخته شده اند که سفتتر هستند و ماندگاری بالاتری دارند. همچین بسیاری از آرشه هایی که از فایبرگلاس ساخته شده اند طول عمر تضمین شده ای دارند اما پاسخگویی آرشه های فیبرکربنی را ندارند. اگر به مدت طولانی ویولن بزنید متوجه خواهید شد که آرشه شریک شما برای نوازندگی است.

نکاتی در مورد موی آرشه ویولن:

برای کیفیت بالا، موی آرشه باید از موی اسب سفید باشد وگرنه پروسه ی تغییر رنگ-مثلا سفیدکردن- آن را ضعیف میکند. موها در نوک آرشه با قطعه‌ای از جنس عاج یا استیل به چوب آرشه می‌چسبند. در ته آرشه قطعه‌ای به نام موگیر که از چوب و صدف ساخته شده، کشیدگی موهای آرشه را تنظیم می‌کند. موگیر با پیچ به چوب آرشه متصل می‌شود. آرشه های فیبر مصنوعی هم از موهای باکیفیت مصنوعی -مثل coruss ساخت فرانسه- استفاده میکنند.

آرشه ویولن

آرشه هشت پر (هشت ضلعی) یا گرد؟

آرشه هشت ضلعی یا به اصطلاح هشت‌پر به آرشه‌ای گفته می‌شود که چوب آن از ابتدا تا انتها به شکل یک هشت ضلعی تراشیده شده است. بسیاری از استادان مشهور فرانسوی که سال‌های زیادی در ساخت آرشه تجربه دارند، به ندرت آرشه هشت ضلعی می‌سازند. حتی امروزه اغلب استادان، آرشه را به صورت گرد می‌سازند. با این وجود برخی خریداران آرشه همچنان تمایل به خرید آرشه هشت ضلعی دارند. اگر دو آرشه که از چوب یکسانی ساخته شده‌ا‌ند را با یکدیگر مقایسه کنیم، آرشه هشت‌ضلعی سخت‌تر از آرشه گرد است و این ویژگی به صدای نهایی ساز هم منتقل می‌شود. صدایی سخت، تک بعدی و فاقد نوانس لازم. از طرفی آرشه هشت‌ضلعی کمی گرانتر است. شاید یکی از دلایلی که معمولا افراد آرشه هشت‌پر را بهتر می‌دانند قیمت بیشتر آن‌ها است.

چند نکته برای خرید آرشه ویولن:

اگر میخواهید یک آرشه منحصر به فرد بخرید، ویولن و آرشه ی فعلی خود را بیاورید و آنها را امتحان کنید. با اینکار تفاوت آرشه ی قبلی و جدید را متوجه میشوید و همچنین تفاوت صدا و راحتی آنها را تشخیص میدهید. از فروشنده بخواهیدتا برای چند هفته آرشه را قرض کنید و به خانه ببرید تا تفاوت را احساس کنید و آن را به مربی یا دیگر فروشگاههای ویولن نشان دهید تا از کیفیت، صحت و عدم انجام تعمیرات در گذشته- که ارزش آن را کم میکند- اطمینان حاصل کنید. همچنین یک ضمانت یا گارنتی معتبر از فروشنده دریافت کنید.

حتما بخوانید: 5 تا از بهترین ویولن ها برای افراد مبتدی-متوسط+ راهنمای خرید اینترنتی ویولن

اگر شما هم تجربه ای در زمینه خرید آرشه ویولن دارید در بخش نظرات با سازی ها مطرح نمایید.

ویولن

حتما بخوانید!

11 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست