خانه / آموزش کاربردی نی / مطالب آموزشی نی / آموزش تصویری نحوه صحیح نفس گیری و صدادهی به نی (استاد کیانی نژاد)
آموزش تصویری نحوه صحیح نفس گیری و صدادهی به نی (استاد کیانی نژاد)

آموزش تصویری نحوه صحیح نفس گیری و صدادهی به نی (استاد کیانی نژاد)

نی

از مهمترین ارکان یادگیری ساز نی نحوه نفس گیری صحیح و صدادهی به این ساز است که سازی ها با گردآوری آموزشهای مناسب استاد محمدعلی کیانی نژاد به شما آموزش میدهد.

در نفس گیری صحیح نفس از طریق بینی و به آهستگی وارد ریه میشود به طوریکه فقط شکم به سمت بالا حرکت می کند و سینه ها ثابت مانده و هیچ گونه
سفتی در قسمت قفسه سینه صورت نمی گیرد؛ در هنگامی که نفس ذخیره شده هیچ گونه فشاری به شکم یا هیچ قسمت دیگری از بدن وارد نمی شود و شما می توانید به راحتی این نفس را تا ۳۰الی۴۰ ثانیه نگه دارید؛ سعی کنید برای خارج کردن هوا نیز از لبها استفاده کنید،مانندگفتن حرف ((پ)) به صورت تشدید دار! یا گفتن ((پو)) بدون صوت!

می توانید برای درک بیشتر این تمرین به صورت درازکش روی زمین بخوابید و تمام عضلات خود را شل کنید؛ سپس یک دست را روی سینه بگذارید و یک دست را
روی شکم، سپس هوا را از طریق بینی وارد ریه ها کنید بطوریکه هوای وارد شده شکم شما را باد کند و دست شما را به سمت بالا هدایت کند؛دقت کنید که سینه شما به هیچ عنوان نباید سفت شود یا بالا بیاید!!! نفس را تا جایی که به شما فشار نیاورد نگه دارید سپس به آرامی و توسط لبها خارج کنید؛ اولا دقت کنید که نفس به هیچ عنوان نباید از خود شکم به طرف بیرون پرتاب شود، مانند گفتن ((ها)) نباشد؛ دوماً به یاد داشته باشید که نفس تا انتها باید تخلیه گردد!

فیلم آموزشی اول توسط استاد محمد علی کیانی نژاد

یک راه دیگر برای پیشرفت در این نفس گیری استفاده از یک کتاب در هنگام تمرین است!

 


توی این پک فوق العاده، استاد محمد عابدینی، نی نوازی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان یک نی نواز حرفه ای شو همه رو انگشت به دهان کن!


 

به این صورت که یک کتاب سنگین را روی شکم خود می گذارید و با گرفتن نفس کتاب را به سمت بالا حول می دهیم،سپس هوا را کم کم و به صورت مقطع از
دهان خارج می کنیم؛ یعنی بعد از نفس گیری کامل با گفتن ((پو)) مقداری از هوارا خارج می کنیم سپس بقیه هوا را پیش خود نگه می داریم و چند ثانیه بعد با گفتن یک ((پو)) مقداری دیگر از هوارا خارج می کنیم؛ این کار را تکرار می کنیم تا تمام هوا خارج شود! در این تمرین هم هیچ فشاری نباید به شما وارد شود.

این نفس گیری علاوه در نوازندگی در جاهای بسیاری به شما کمک خواهد کرد!مخصوصا در هنگام خستگی و یا تمرکزبرای انجام فعالیتهای گوناگون!

سعی کنید در هنگام انجام تمرینات نفس گیری کاملا به دم و بازدم و شل بودن بدن دقت کنید و به یادداشته باشید که نفس گرفته شده به هیچ عنوان نبایدشما را آزار دهد و یا زوری برای خارج شدن داشته باشد!

نوازندگی به شیوه لبی تعداد
این الگوها 13 عدد میباشد که از الگوی DOکوک یعنی بلندترین نی شروع و به صورت فواصل کروماتیک تا اکتاو بعد یعنی نی DOکوک کوچک که کوتاه ترین نی است،ساخته میشود.البته این بدان معنا نیست که نی هایی بلندتر یا کوتاهتر از فواصل فوق نتوان ساخت.

تنوع طولی نی به دلیل عدم امکان کوک کردن است؛ به همین جهت نی را در اندازه های مختلفی می سازند که این خلا برطرف شود. در واقع کوتاهی و بلندی نی مانند شل کردن و سفت کردن سیم سازهای زهی و مضرابی است، یعنی هر چقدر نی بلندتر باشد، صدای بم تری تولید و هر چه کوتاهتر شود صدای زیرتری تولید می کند.

فیلم آموزشی دوم توسط استاد محمد علی کیانی نژاد

تولید صدا از نی به دو گونه متفاوت است. حالت اول به اصطلاح فرم ” لبی” نام دارد که نوازنده در این روش نی را به صورت مایل روی لبهای خود قرار داده و با ایجاد یک باریکه هوایی بوسیله روزنه بین دو لب و برخورد این باریکه به تیغه سر نی، صدا تولید میکند. پهنای تیغه سرنی در این حالت هر چقدر دارای ضخامت کمتری باشد، صدای تولید شده از نی، شفافتر خواهد بود.

این شیوه نوازندگی بیشتر در ایلات و عشایر و بین چوپانان و به اصطلاح محلی ها رواج دارد. معمولا صدایی که بدین صورت توسط این قشر نوازندگان از نی تولید
میشود، صدایی است نسبتا بلندتر از حالت طبیعی و همراه با ناخالصی. در موسیقی ردیف دستگاهی و کلاسیک ما نیز در ارکسترهای ایرانی این روش صدادهی، چندان معمول نبوده و نمیباشد.

نوازندگی به شیوه دندانی حالت دوم به اصطلاح فرم “دندانی” نام دارد که همان تیغه سر نی در این روش به جای قرار گرفتن در روی لب، بین دو دندان پیشین نوازنده قرار میگیرد. باریکه هوایی را در این حالت به جای روزنه بین دولب،فاصله بین سقف دهان و زبان تولید میکند. این روش نسبت به روش اول از قدمت کمتری برخوردار است و احتمالا در اصفهان، نی نوازی به صورت دندانی ابداع و ترویج شده. زیرا تا آنجا که تاریخ نشان میدهد، اولین نوازنده های نی به سبک
دندانی در اصفهان بوده اند مثل سلیمان اصفهانی، ابراهیم آقاباشی، نایب اسدالله اصفهانی، و استاد حسن کسائی که این نوع نوازندگی را به اوج تکامل خود (تا به امروز) رسانده اند.

نوازندگی با هر یک از این دو شیوه نسبت به یکدیگر معایب و محاسن خاص خود را دارد. هر چند شیوه دندانی روش متداول در بین نوازندگان حرفه ای نی است. ولی این موضوع را نباید دلیل بر نفی محاسن شیوه لبی در نوازندگی دانست

نفس گیری یکی از مهمترین و اساسی ترین اصول نوازندگی نی و تمام سازهای بادی می باشد که متاسفانه در کشور ما به این امر توجه چندانی نمی شود و معدود مدرسینی این امر مهم را به هنرجویان خود آموزش می دهند؛ شیوه نفس گیری صحیح در سازهای بادی دقیقا مانند نفس گیری در یوگا،تمامی ورزشهای ،آواز،و…. می باشد.

این شیوه نفس گیری شیوه ای دشوار و مشکل نمی باشد و هنرجویان می توانند با کمی تمرین همراه با تمرکز به راحتی به این شیوه نفس گیری مسلط شوند؛روش این نفس گیری در زیر آمده است،امیداست با تلاش و تمرین و با فرا گیری این نفس گیری بتوانید از شر سفتی ها و فشارهای اضافی در هنگام ساز زدن رهایی یابید.

امیدوایم از این آموزش استفاده برده باشید و در صورتی که سوالی دارید در قسمت دیدگاه مطرح نمایید تا اساتید ساز نی به شما پاسخ دهند.

حتما بخوانید!

3 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • سلام
    من میخاستم روش ایجاد صدای استاد کیانی نژاد رو تمرین کنم . در مورد نفس گیری مشکلی ندارم . میخاستم بدونم وقتی «پو» میگیم زبان دقیقا در چه حالتی قرار میگیره . میشه بهم دقیقتر توضیح دهید ؟ اگه در تلگرام بفرستید خیلی ممنون میشم . آی دی من در تلگرام riza_af@
    باتشکر

    پاسخ
  • البرزاسماعیل پور
    مهر 24, 1398 6:21 ق.ظ

    مدرس واستاد محترم
    سلام.من علاقمند به نی نواری هستم وتجربی برخی اجراها را انجام میدهم وسعی میکنم باانجام مطالعه آنر را علمی یاد بگیرم .کتاب وکلیپهای لازم را هم دراختیار دارم اما فصل مشترک ناداشته های همه این است که نحوه نمایش نتها وهمزمان نحوه اجرای آنها در نی نوازی را نشان نمی دهند.زیرا مدرس کتاب را میگذارد جلوی خودش واجرا میکند اماببیننده (هنرجو)وقایع را نمی بیند.لطفا درآموزشتان جوری آموزش بدهید که ضمن اینکه نتهای موسیقی درحال نمایش درجلوی دوربین هستند درهمان حال هم بروی نی جایگاه واجرای هرنت از هرخط موسیقی برای ببیننده نشان داده شود
    متشکرم اسماعیل پور از اهواز

    پاسخ
  • سلام.ممنون از شما…ببخشید من می خوام تازه شروع بکنم فقط نمیدونم چرا نمیشه…من فک پایینم به اصطلاح دنداندانپزشکهافان کلاسیکه یعنی یکمی جلواست وزبان عضلانی است ودرعین حال نوک تیزنیست..حالا چطوری میتونم صدادر بیارم؟؟؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست