خانه / آموزش کاربردی نی / مطالب آموزشی نی / آموزش تصویری و رایگان نی از استاد برجسته (محمد علی کیانی نژاد)
آموزش تصویری و رایگان نی از استاد برجسته (محمد علی کیانی نژاد)

آموزش تصویری و رایگان نی از استاد برجسته (محمد علی کیانی نژاد)

نی

در این بخش فیلم های آموزش نی نوازی از استاد بزرگ و برجسته نی یعنی آقای محمد علی کیانی نژاد قرار داده ایم که میتوانید دانلود و تماشا نمایید. در ادامه هم کتابی از ایشان با نام فریاد کویر برای دانلود رایگان قرار داده ایم.
استاد محمدعلی کیانی نزاد در سال ۱۳۳۱ در شهر بیرجند متولد شد. وی همیشه ارادت خود را به سرزمین فرهنگ ساز خراسان نشان داده است. پدر استاد محمدعلی کیانی نژاد، غلام حسین کیانی نژاد با صدای دلنشین خود به آواز خواندن مشغول بود و به همین دلیل استاد محمد علی کیانی نژاد به موسیقی و نوازندگی علاقه مند شد و پدرش هم او را برای رفتن به سمت موسیقی به خصوص آواز و نواختن فلوت و نی تشویق کرد.

ابتدا فیلم های آموزشی را ببینید:

فیلم آموزشی دوم:

استاد محمدعلی کیانی نژاد موسیقی و نوازندگی را به صورت خودآموز و گاهی نزد پدر و گاهی نیز با گوش دادن به رادیو و به تقلید از نوازندگان، آموخت. وی طی یک سفر به رامسر با نوازندگان نامی سراسر کشور آشنا شد و به گفته خود این آشنایی اولین فرصت طلایی طول عمرش بود. ورود به رشته موسیقی در دانشگاه تهران رو هم دیگر فرصت طلایی خود می داند که توانست در کنار اساتید بزرگی همچون نورعلی برومند، داریوش صفوت، محمدتقی مسعویه، هرمز فرهت و علیرضا مشایخی آموخته های خود را در موسیقی قوام بخشد. استاد محمد کسایی بعد از حضور در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی ایرانی مقام اول نی نوازی را در آزمون باربد و بعد هم در فستیوال کسب مقام جهانی تکنوازی و بدیهه نوازی سازهای بادی کشور سوئد را کسب نمود.

اگر تازه شروع کرده اید:آموزش نی نوازی برای نوآموزان

همانطور که همه نوازندگان نی می دانیم تنها راه اتصال بین نی نوازی قدیم و جدید استاد حسن کسایی است و در این پنجاه سال اخیر در هر بحث از نی و نی نوازی بدون نام استاد حسن کسایی ناقص است. اما در این سی سال اخیر اساتید بزرگی همچون محمد موسوی، محمدعلی کیانی نژاد و بهزاد فروهری هم به نابغه های نی نوازی افزوده شده اند.
در آثار تکنوازی استاد محمد علی کیانی نژاد، یک رنگ صدای خاص و ویژه وجود دارد که وی را تبدیل به یک نابغه در نی نوازی کرده است.
تواضع استاد محمدعلی باعث منع این موضوع شده است و استاد محمد علی کیانی نزاد خود را صاحب یک اثر خاص نمیداند و می گوید من هرانچه می نوازم حاصل تلاش هایی است که استاد حسن کسایی برای نواختن نی و نی نوازی کشیده است.
کیانی نژاد بعد از این که نخستین تجربه های گروه نوازی خود را تجربه نمود، به تنظیم آثار خود پرداخت. اما همکاری در نی نوازی را از دوستان خود دریغ نکرد و نتیجه یکی از همکاری های وی اثر مژده بهار ساخته پرویز مشکاتیان به همراه صدای ایرج بسطامی است. و یا آهنگ بی کلام خزان مشکاتیان به همراه نای سحر انگیز کیانی نژاد، که برگ ریزان را به تصویر میکشد. در واقع کاری که استاد محمدعلی کیانی نژاد برای نی و نی نوازی انجام می دهد خود به تنهایی برابر با کاری است که همه همکاران وی در گروه نوازی انجام می دهد. تبحری که استاد محمدعلی کیانی نژاد در نی نوازی داشت باعث شد که هم همکار و یار و یاور استاد مشکاتیان و حسن علیزاده شود و هم مستقلا توانست آثار بسیاری را پدید آورد و به دلیل توانایی بالا توانست در همه این زمینه ها نقش مهمی را ایفا نماید.
اولین آهنگسازی که استاد محمدعلی کیانی نژاد داشت مهرورزان با صدای استاد بزرگ علیرضا افتخاری بود. بعد از آن سرو سیمین را دوباره با صدای علیرضا افتخاری منتشر کرد. کار بعدی ایشان همکاری با محمدجواد شجریان با نام فریاد عشق بود.
در سال ۱۳۶۷ به مناسبت کنگره جهانی حافظ، مجموعه ای از کارهای انجام شده خود را بر روی غزل های حافظ با صدای ملک محمد مسعودی اجرا کرد. بعد از آن یک آلبوم برای آنها ساخت و با عنوان پیرمغان منتشر کرد. همانطور که گفته شد استاد محمدعلی کیانی نزاد ارادت خاصی به زادگاهش داشت و به همین دلیل به طور مستقل دو اثر محلی زادگاه خود را با صدای همشهری خود خانم سیما بینا تنظیم نمود.
استاد محمد علی کیانی نژاد پا به عرصه موسیقی محلی هم نهاد و مندیر و گلمی نیز نتایج ورود وی به موسیقی بختیاری می باشد. در همین اواخر نیز به سمت موسیقی لری رفت و مجموعه کارهایی را با صدای خواننده جوان حشمت الله رجب پور به صورت کنسرت ارائه داد.
علاقه وی به موسیقی های محلی و بومی به سمتی بود که صدای شمشال کردی را نواخت و تلاش فراوان نمود تا با استفاده از تکنیک و روش نی نوازی دندانی، صدای شمشال را تقلید نماید و با این کار ایده و رنگ جدیدی وارد ساز نی شد.
تلاش دیگری که استاد محمدعلی کیانی نژاد در عرصه نی نوازی داشت ، انتشار (شیوه نی نوازی و شناخت سازهای بادی ایران) در سال ۱۳۶۷ و (ردیف موسیقی ایران برای ساز نی) در سال ۱۳۷۹ است.
همه این ها را درباره استاد محمد علی کیانی نژاد گفتم که بدانید این استاد گرانقدر از چه توانایی بالایی برخوردار بوده اند. با خواندن این نوشته ها می توانید با اشتیاق و علاقه بیشتر فیلم های آموزشی که برای شما قرار داده ام را نگاه کنید و از آنها استفاده نمایید.

این مطلب آموزشی مهم را نیز بخوانید: آموزش نحوه قرار دادن انگشتان بر ساز نی(همراه با فیلم و عکس)

برخی از تازه واردان به عرصه نی نوازی دوست دارند که نواختن نی را با نت های آن بیاموزند و بنوازند. در این قسمت از آموزش نی نوازی مقدماتی ما کتابی از استاد حسن کیانی نژاد برای شما قرار داده ایم تا از آن بهره مند شوید. نویسنده این کتاب استاد حسن کیانی نژاد متولد سال ۱۳۵۲ در شهر بیرجند است. استاد حسن کیانی نژاد نواختن نی را از سال ۱۳۶۳ آغاز کرد. تئوری موسیقی و هر آنچه مربوط به موسیقی را که هر نوازنده و موسیقی دان باید از آن مطلع باشد را نزد مرحوم استاد حسن اوحدی که نوازنده تار بود آموخت.
از آنجایی که در آن زمان منبع موسخی برای نت های نی و نی نوازی وجود نداشت، استاد حسن کیانی نژاد قطعات سایر سازها مانند ویلون و تار را با نی نواخت. با گذشت زمان در سال ۱۳۶۸ استاد محمدعلی کیانی نزاد کتابی را با نام شیوه نی نوازی چاپ کرد که مشکل کمبود منبع را در نی نوازی حل کرد. با این وجود استاد حسن کیانی نژادبه مکتب استاد حسن کسایی علاقه فراوان داشت و به همین دلیل به صورت غیر حضوری از قطعات استاد حسن کسایی الهام گرفت. البته در همین راستا از شیوه نی نوازی استاد محمدعلی کیانی نزاد و همچنین استاد فرهاد فخرالدینی نیز بهره مند شد.
در مقاله آموزش نی نوازی مقدماتی کتاب فریاد کویر را می توانید از لینک زیر دانلود کنید. نت های مربوط به قطعات نی نوازی در این کتاب وجود دارد و بسیار مناسب برای کسانی است که می خواهند نی نوازی را با نت ها بنوازند.

 


توی این پک فوق العاده، استاد محمد عابدینی، نی نوازی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان یک نی نواز حرفه ای شو همه رو انگشت به دهان کن!


 

دانلود کتاب فریاد کویر استاد حسن کیانی نژاد

اینجا تهیه کنید: خرید کتاب نی نوازی استاد کیانی نژاد

حتما بخوانید!

نتیجه‌ای پیدا نشد.

3 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • جواد رفیعی
    تیر 26, 1400 4:15 ب.ظ

    سلام گذاشتن این اطلاعات از ساز نی یک سخاوت از طرف شما محسوب می شود بخصوص فیلم استاد کیان نژاد
    تشکر میکنم و از خداوند سربلندی برای شما آرزو مندم

    پاسخ
  • بسیار مفید و ارزشمند بود. ازشما بخاطر انتشار این محتوای مفید خیلی سپاسگذارم

    پاسخ
  • واقعا دمتون گرم بابت همه ی اطلاعاتی که گذاشتید

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست