خانه / آموزش فلوت (آنلاین و رایگان) / نکات بسیار کاربردی برای یادگیری سریع تر نوت های ساز فلوت
learn flute notes properly

نکات بسیار کاربردی برای یادگیری سریع تر نوت های ساز فلوت

هر چه بیشتر با فلوت آشنا می شوید، طبیعتا نسبت به یادگیری نتهای بیشتر کنجکاوتر می شوید. در ابتدا یادگیری نتهای فلوت حائز اهمیت است. هر چه زودتر آنها را یاد بگیرید، زودتر می توانید به نت خوانی بپردازید و در نواختن ملودیهای مختلف تسلط پیدا کنید. یکی از المانهای یادگیری، قرار گرفتن بدن در حالت درست و طریقه گرفتن فلوت و دهنی آن است که می توانید با تمرین آن را بهتر کنید.

حالت بدنی مناسب برای یادگیری نتهای فلوت

در مورد حالت بدن، چند نکته اساسی وجود دارد که باید برای کمک به یادگیری نحوه راحت تر نواختن فلوت به یاد داشته باشید. اول اینکه، با کمترین فشار و بدون ایجاد این احساس که انگار فلوت از دستتان رها خواهد شد، انگشتانتان را در بالای کلیدها خم کنید.

سعی نکنید کلیدها را محکم بگیرید یا نوک انگشتتان را بر روی کلید قرار دهید. در عوض، با تمام دستتان فلوت را نگه داشته و به یاد داشته باشید که نوک انگشتتان انشعابی از انگشتانتان هستند که از نزدیکی مچ سرچشمه می گیرند و فقط باید با آنها اشاره کرد.

وقتی نتهای فلوت را یاد گرفتید، سعی کنید شانه و آرنجتان را رها و شل کنید زیرا این دو ناحیه اغلب در نواختن به شما کمک می کنند. در آخر، یاد بگیرید انگشتانتان را نزدیک کلیدها قرار دهید. نگذارید با هر تغییر نت فقط در هوا تکان بخورند.

 


فلوت

توی این پک فوق العاده، استاد محسن غناعت، نواختن فلوت رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان یک فلوت نواز حرفه ای شو همه رو انگشت به دهان کن!


 

چطور نتهای فلوت را سریع یاد بگیریم

learn flute notes properly

در این بخش مراحلی آورده شده که مبتدی ها می توانند با پیروی از آنها نتهای فلوت را آسان و سریع یاد بگیرند. بعد از آن در مورد روشهایی که می توانید این نت ها را تمرین کرده و به خاطر بسپارید، می پردازیم.

هر بار را به یک نت اختصاص دهید

هر نت کلیدهای خاصی دارد که لازم است فشرده شوند و تلاش برای یادگیری تمام نتها ممکن است بسیار سخت باشد! هر بار را به یک نت اختصاص دهید و به مرور نتهایی که قبلا یاد گرفته اید، بپردازید.

بین نتها رابطه ایجاد کنید

در ابتدا، طرز قرار گیری هر نت می تواند تصادفی به نظر برسد. سعی کنید رابطه خاصی برای هر نت ایجاد کنید تا بتوانید به راحتی آن را به خاطر بیاورید.

مثلا برای نت B فلت، می توانید به شباهت آن به یک گاز انبر فکر کنید. تنها کلیدهای مربوط به انگشت های اشاره چپ، شست و اشاره راست (به اضافه کلید مربوط به انگشت کوچک راست) را فشار دهید. این کار تصویری از قیچی کردن بین انگشتان اشاره و شست ها را به وجود می آورد.

نتها را بر اساس یک ترتیب منطقی یاد بگیرید

یک ایده هوشمندانه اینست که با یادگیری نتهای یک گام مثل گام ماژور B فلت شروع کنید. این گام شامل نتهای B فلت، C، D، E فلت، F، G، A و دوباره یک B فلت اضافیست.

برای نتهای اول، یاد گرفتن A، B و C (همه روی خط حامل) هم می تواند گزینه خوبی باشد. نت A، چهار کلید زیر کننده صدا دارد. برای سوئیچ کردن به نت B فلت، انگشت سوم چپ را بالا برده انگشت اشاره راست را فشار دهید.. سپس برای نت C انگشت شست و انگشت اشاره راستتان را بالا ببرید.

انگشتانتان را طبق چارت روی فلوت قرار دهید

مبتدیان اغلب دچار اشتباهاتی در انگشت گذاری نت ها می شوند. برخی اوقات، تفاوت در صدایی که با فشردن یک کلید اضافی ایجاد می شود، بسیار نامحسوس است. اگرچه، با گذشت زمان این تفاوت فاحش تر می شود البته نه به لحاظ شنیداری بلکه از نظر تکنیکی. برای جلوگیری از یادگیری غلط انگشت گذاری، وقتی نتهای فلوت را یاد می گیرید، چارت را دوباره بررسی کنید.

نکاتی برای تمرین و به خاطر سپردن نتهای فلوت

how to learn flute notes

  • بخش عمده ای از یادآوری نتهای فلوت مربوط به حافظه ماهیچه ای است. به همین دلیل اینکه هنگام یادگیری نتها از حالت بدنی خوبی برخودار باشید، حائز اهمیت است زیرا شما برای نحوه نواختن هر نت، یک الگوی همیشگی را در عضلاتتان ایجاد می کنید. پس یک عادت درست را در خود به وجود آورید!
  • از مغزتان برای حل یک معما استفاده کنید. بسیاری از یادگیری های موسیقی می توانند بدون سازتان اتفاق بیفتند. با وجود اینکه نگه داشتن و نواختن فلوت مهم است، می توانید نتها را زمانیکه فلوت در دستانتان نیست هم تمرین کنید.

چارتهای انگشت گذاری خالی فلوت را چاپ کرده و با استفاده از یک مداد کلیدهایی که می خواهید برای هر نت فشار دهید را تیره کنید. این نوع تمرین دادن حافظه بصری می تواند به تقویت آنچه که عضلات قبلا یاد گرفته اند، کمک کند

  • وقتی در به خاطر سپردن نت ها مسلط شدید، شروع به تمرین ملودی های بسیار ساده ای که در کتاب ملودی مبتدی ها وجود دارد، کنید. این کار به تقویت حافظه تان بیشتر کمک می کند و تواناییتان را برای سوئیچ کردن راحت و روان بین نت ها بالا می برد.

تمرین به این روش به تنفس کمک کرده و بنیه تان را بالا می برد. وقتی یک موسیقی را می خوانید، تری فکتای دانش موسیقیتان را تقویت خواهید کرد و با یک تیر سه نشان را هدف قرار می دهید؛ به این صورت که انگشت گذاری نت، محل خط حامل چاپ شده موسیقی و نام نت (مثلا D، E یا F) را یاد خواهید گرفت.

  • اهداف واقعی و ویژه برای خودتان تعیین کنید. وقتی تمام این نتها را در یک گام مشخص یاد گرفتید، یک هدف بلند مدت برای یادگیری تمام نتهای فلت یا زیر تعیین کنید. سپس در نهایت، می توانید روی گام ماژور تمرکز کنید.

برگه تقلب برای یادگیری نتهای فلوت

بهترین راه برای یادگیری نتهای فلوت، اینست که دانشتان را از راه های مختلف تقویت کنید. سایتهای بسیاری چارتها و برگه های تقلب برای تسلط بر نتهای فلوت را در اختیار مبتدی ها قرار می دهند. با استفاده از این چارتها سرعت یادگیریتان را بالاتر می برید. نام پنج نمونه از این سایتها را در بخش زیر دنبال کنید:

1-Flute for Dummies: این سایت نحوه قرار گرفتن دست و مکان انگشتان را پوشش می دهد. همچنین شامل چارتهای انگشت گذاری کاملی است که در ابتدا از طریق آن نتهای محدوده میانی را یاد می گیرید و با گذشت زمان، می توانید نتهای بالاتر و پائین تر را هم بیاموزید.

learn flute notes - cheat sheet

2-Flute Fingering Trainer: دانش نت خوانی فلوتتان را در اینجا محک بزنید! می توانید سطح دلخواهتان را انتخاب کرده (آسان، متوسط و سخت) و سپس هر نت را با کلیک روی کلیدهای فلوت شناسایی کنید. این سایت به شما در یادگیری مطالب جدید و تقویت دانشی که قبلا داشته اید، کمک می کند.

learn flute notes - flute trainer

3-JenniferCluff.com: در این سایت چارت انگشت گذاری کاملی از پایین ترین تا بالاترین نتها قرار داده شده است. شما می توانید با یادگیری اولین نت A (در اکتاو پایین) شروع کنید و به سمت نت A ای که در اکتاو بالاتر قرار دارد، ادامه دهید.

learn flute notes - fingering chart

4- وبسایت 8 notes: این وبسایت یادگیری یک نت از ابتدا تا انتها را پوشش می دهد. با یک راهنما که با رنگ کد گذاری شده است، قرار دادن هر انگشت را روی کلید درست نشان می دهد. از ابتدا به عنوان یک مبتدی نت های فلوت را یاد می گیرید و سپس تا بخش هشتم (آخرین مرحله) پیش می روید.

learn flute notes - illustration

5-The Flute Teachers’ School: این ویدئوی دو دقیقه ای را تماشا کنید تا نحوه خواندن یک چارت انگشت گذاری را به صورت بصری ببینید. نکاتی هم درباره نحوه یادگیری نتهای فلوت برای مبتدی ها در اختیارتان قرار داده شده است.

فلوت

حتما بخوانید!

2 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست