خانه / آموزش سنتور (گام به گام) / مطالب آموزشی سنتور / دانلود 2تا از بهترین نرم افزارهای آموزش سنتور (موبایل+کامپیوتر)
santoor

دانلود 2تا از بهترین نرم افزارهای آموزش سنتور (موبایل+کامپیوتر)

سنتور

در این پست ما می خواهیم در مورد آموزش سنتور صحبت کنیم که اول بهتر است در مورد بهترین نوع آن بدانیم و نکاتی را که هنگام خرید باید به انها توجه داشته باشیم را بدانیم . بهترین نوع سنتور از نوع چوبی و 9 خرکی و از جنس چوب گردو  می باشد.هنر جور باید برای خرید یک سنتور فاکتور هایی را در نظر بگیرد مثل کیفیت ،صدا و قیمت.

مقدمه

نام سنتور در عربی به صورت ((صنطیر )) بكار رفته است . بعضی نقاشی های دوره قاجار و عكس هائی كه از برخی نوازندگان آن دوره باقی است سنتور را با خرك های بیش از ۹ عدد نشان می دهد . سنتور دوازده خرك از قدیم مرسوم بوده است.
شاید علت آن بوده است كه خرك های اضافی امكان اجرائی گوشه های مختلف را كه به مناسبت محدودیت بعضی كوك ها در روی سنتور از اجرای آن صرفنظر میشده به نوازنده می داده و یا نوازنده چیره دست به قصد مركب نوازی از آن استفاده می كردند.
كلمه سنتور در كتاب ها و نسخه های فارسی، عربی و تركی با صاد و سین و طاء به اختلاف ضبط شده و بعضی هم آن را صانطور نوشته اند و در زبان تازی آن را سینطر می گویند. این ساز هم یكی دیگر از سازهایی است كه در آغاز قرون وسطی به كشور های اروپائی راه یافته و به نام و شكل های گوناگون در نقاط مختلف آن قاره رواج یافته است.

مطلب کاربردی و مفید:  تمرین مهم وکاربردی سنتور برای نوآموزان (تصویری)

 

 

سنتور

سنتور به شکلهای مختلف در کشورهایی مانند انگلیس، یونان، آلمان، چین، مجارستان، چک، اسلواکی، بلاروس و سوئیس ساخته و نواخته می شود. این ساز، سازی زهی مضرابی می باشد و از شکلی کاملا منظم و هندسی برخوردار و جعبه صوتی آن از جنس چوب و به شکل ذوزنقه متساوی الساقین است.در انواع سنتور، نه خرک سل کوک، نه خرک لا کوک، ده خرک، سنتور باس، سنتور کروماتیک و کروماتیک بم به کار می رود ، اما سنتور متداول ، نه خرک سل کوک و لا کوک دارد. این ساز از یک جعبه به شکل ذوزنقه برای تشدید صدا تشکیل شده و بلندترین ضلع موازی آن نزدیک به نوازنده است و دو ضلع با طول برابر، دو ضلع موازی را به شکل مورب قطع می‌کند،بلندترین ضلع در سنتور معمولی ۹۰ سانتی‌متر و کوچک‌ترین ضلع سنتور ۳۵ سانتی‌متر و اضلاع مورب ۳۸ سانتی‌متر و ارتفاع جعبه سنتور در حدود ۸ تا ۱۰ سانتی‌متر است.دو حفره به شکل گل بر روی سطح سنتور وجود دارد و در لطافت و شفاف بودن صدای سنتور نقش مهمی را ایفا می کند، به همین دلیل، یکی از گسترده‌ترین سازهای ایرانی سنتور محسوب می شود و در تکنوازی و هم‌نوازی از این ساز به خوبی می توان استفاده نمود.

انواع سنتور در ایران

رايج‌ ترين سنتور در ايران ، سنتور سل‌ كوک و لاكوک است و اساتید سنتور به هنرجويان این سنتورها را معرفی می نمایند. انواع ديگر از سنتور در ايران نیز استفاده می شود، كه از لحاظ ابعاد كلاف و تعداد خرکها با نوع رایج آن متفاوت است، که می توان به سنتورهای ۱۰ ، ۱۱ و ۱۲ خرک اشاره نمود.روش كوک كردن اين نوع سنتورها در هر کدام متفاوت می باشد.

 


سنتور

توی این پک فوق العاده، استاد علیرضا عبدالهی، سنتورنوازی رو از ابتدا جوری یادت میده که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان سنتور نواز حرفه ای شو همه رو انگشت به دهان کن!


 

از نوازندگان معروف سنتور می توان فرامرز پایور، پشنگ کامکار، پرویز مشکاتیان، نادر سینکی، اردوان کامکار را نام برد.

مطلب آموزشی: سیر تا پیاز ساز سنتور

نوازندگی سنتور

نوازندگی سنتور با دو چوب نازک که به آن‌ها «مضراب» گفته می‌شود، انجام می‌شود. مضراب‌ها در گذشته بدون نمد بودند ولی اکنون بیش‌تر به مضراب‌ها نمد می‌چسبانند که باعث نرمتر شدن و کم زنگ‌تر شدن آوای سنتور می‌شود. در اکثر اوقات، نوازنده باید با هر یک از مضراب‌ها، نت متفاوتی را اجرا کند (به ویژه در برخی از چهارمضراب‌ها که بیش‌تر پایه قطعه با دست چپ و ملودی با دست راست اجرا می‌شود). به همین دلیل نوازندگی این ساز علاوه بر چابکی دست‌ها، به تمرکز ذهن نیز نیاز دارد که تنها با آزمون فراوان بدست می‌آید.

سنتورسازی است که اگر نوازنده بر آن چیره شود، می‌تواند با آن کارهای زیبا و ماندگاری بیافریند. این ساز به خوبی توانایی تک نوازی و هم نوازی را دارا می‌باشد.

برابر نیمی از زندگانی آزمون سنتورنوازان، به کوک کردن آن می‌گذرد. چون کوبه‌های مداوم مضراب روی سیم‌ها و تأثیرگذاری نم و گرما روی چوب و سیم‌ها کوک را به هم می‌زند و ۷۲ سیم باید مرتب کوک یا هم خوان شود، از این رو سنتور،‌سازی شناخته می‌شود که همراه با زیبایی، بسیاری از پیامدهای فیزیکی می‌تواند روی آوا و کوک آن تأثیر بگذارد و حتی نوازنده‌های ماهر را برای یک کوک دلخواه ناکام می‌گذارد.

با استفاده از این پکیج آموزشی و فوق العاده آموزش سنتور ( این ساز را به راحتی در خانه یاد بگیرید)

دانلود دو تا بهترین نرم افزار های آموزش سنتور :

لینک دانلود اپلیکیشن اول 

لینک دانلود اپلیکیشن دوم 

 

سنتور

حتما بخوانید!

8 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • عالی

    پاسخ
  • یعنی واقعا میشه تو خونه سنتور یاد گرفت

    پاسخ
  • نرم افزارا از روی بازار حذف شدن. میشه لینک دیگه بدید

    پاسخ
  • سیمایوسفی شیخ رباط
    دی 2, 1400 9:32 ب.ظ

    سلام
    من برنامه ی آموزش سنتور رو میخوام که روی گوشیه اپل نصب شود
    سپاسگزارم

    پاسخ
  • سلام بافیلترشکن هم رفتم باز مینویسه این مورد در کشور شما قابل دسترسی نیس اگه زحمت نیس خودتون دانلود کنید و فیلشو جای دیگه اپلود کنید و لینکشو بزارید تا دان کنیم مرسی چون گوگل پلی دیگه مارو شناخته بافیلترشکن هم نمیزاره ممنون

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست