خانه / آموزش سنتور (گام به گام) / سنتور مقدماتی به زبان ساده / مهارت های مورد نیاز برای شروع نوازندگی سنتور
مهارت های مورد نیاز برای شروع نوازندگی سنتور

مهارت های مورد نیاز برای شروع نوازندگی سنتور

سنتور

آشنایی با همه مهارت های مورد نیاز در ساز سنتور برای شروع نوازندگی را در این بخش توسط سازی ها به صورت مفصل فرا خواهید گرفت. دانستن این مهارت ها برای شما بسیار کاربردی خواهد بود.

ساز سنتور با دو زخمه­ چوبی نواخته می ­شود و فرود آمدن زخمه ها برروی تعداد سیم ­های زیاد فضای آموزش این ساز را از دیگر سازهای موسیقی ایرانی کمی متفاوت کرده است.

سنتور یکی از سازهای زِهی- ضربه ای (مضرابی) است که دارای شکل کاملاً منظم و هندسی می باشد. این ساز از یک جعبه تشدید صدا به شکل ذوزنقه تشکیل شده است که بلندترین ضلع موازی آن نزدیک به نوازنده و دو ضلع با طول برابر، دو ضلع موازی را به شکل مورب قطع می کنند.

سنتور دارای ۷۲ سیم است که به دسته‌های چهارتایی تقسیم می‌شوند.این دسته‌های چهارتایی از روی یک خرک عبور می‌کنند و هر چهار سیم هم‌کوک می‌باشند؛ اما هر سیم جداگانه به گوشه های معینی که در سطح جانبی راست کار گذاشته شده‌است، متصل می‌گردد.

 


سنتور

توی این پک فوق العاده، استاد علیرضا عبدالهی، سنتورنوازی رو از ابتدا جوری یادت میده که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان سنتور نواز حرفه ای شو همه رو انگشت به دهان کن!


 

نوازندگی سنتور با دو چوب نازک با نام مضراب ،انجام می‌شود. مضراب‌ها در گذشته بدون نمد بودند ولی اکنون بیش‌تر به مضراب‌ها نمد می‌چسبانند که باعث نرمتر شدن و کم زنگ‌تر شدن آوای سنتور می‌شود. نوازندگی این ساز علاوه بر چابکی دست‌ها، به تمرکز ذهن نیز نیاز دارد که تنها با آزمون فراوان بدست می‌آید.

فیلم آشنائی با سنتور – ساختمان، اجزاء و محل نتها روی ساز

مراحل آموزش سنتور

از مهمترین بخش ­های آموزش در تمام سازهای موسیقی، آشنایی با ساختار ساز انتخابی است. هنرجو در ابتدا درباره­­ ساز سنتور می ­آموزد. در این مرحله آشنایی با ساختار فیزیکی ساز و چیدمان سیم ها بر روی بدنه ضروری است.

هم چنین نحوه­ نشستن صحیحِ در هنگام نوازندگی تاثیر مستقیمی در کیفیت نواختن نوازنده دارد. ساختار هر ساز نحوه­ نشستن آن را مشخص می ­کند. ساز سنتور برخلاف بسیاری از سازها، با فاصله از بدن نوازنده قرار می­ گیرد.در این حالت آگاهی از استانداردهای نشستن صحیح مانند فاصله­ ساز از نوازنده و زاویه صحیح دست ها نسبت به ساز، برای هنرجویان نوپا که در دوره های آموزش سنتور شرکت کرده اند بسیار ضروری است.

این آموزش را از دست ندهید: راهنمای کامل نکات پیش از خرید اینترنتی سنتور (بهترین مارک و قیمت)

مراحل ابتدایی برای یادگیری ساز سنتور:

  • به سنتور گوش کنید. آلبوم سنتوری خریداری نموده و به سنتورنوازی یکی از اساتید گوش کنید
  • اگر هنوز به یادگیری سنتور علاقه دارید. مرحله چهارم خرید سنتور است. به علاوه ی مضراب و آچار کوک
  •  اگر پیش استاد رفتید که ادامه کار رو با استاد پیگیری کنید در غیر اینصورت کتاب دستور سنتور استاد پایور را هم خریداری کرده و تمام مطالب مقدماتی آنرا بخوانید
  •  درس اول این کتاب را تمرین کنید و تا هفته دیگر روی همین درس تمرین کنید
  • درس دوم را در هفته دوم از روی نت درآورید
  •  درس 1 از دورس ابتدایی سنتور را بخوانید. این درس به شما کمک میکند نت های سنتور را بهتر بشناسید و همچنین خلاصه ای از رئوس مطالب کتاب های مختلف است.

مضراب­ ها در سنتور

مضراب سنتور از جنس چوب است. اگر به مضراب سنتور دقت کرده باشید، احتمالا ناحیه­ حلقه ای را در آن دیده اید. این قسمت محل قرارگیری انگشتان است و به نگه داشتن مضراب در دست کمک می­ کند. در قسمت جلوی مضراب معمولا از نمد استفاده می­ کنند که استفاده از نمد به نرم بودن وشفافیت صدا کمک بسیاری می­ کند.

بعد از آشنایی مقدماتی با نحوه­ نشستن و ساختار مضراب­ ها، نحوه درست به دست گرفتن مضراب ها و آموزش صحیح مضراب زنی، شالوده­ های اصلی نوازندگی را در هنرجویان تشکیل می دهند.

آموزش نت خوانی ونواختن نت ها

یادگیری نت­ خوانی مشابه یادگرفتن حروف الفبا در زبان فارسی است. آموزش صحیح و استاندارد نت­ خوانی و ریتم، هنرجو را برای رسیدن به هدف نهایی (نواختن ساز) آماده می ­کند.

این مرحله از مهمترین مراحل آموزش در هر نوع سازی است. در این جا هنرجو با دنیای موسیقی آشنا می شود و درک صحیح از ساختار ریتم و فواصل نت ها در موسیقی پیدا می کند. این مرحله یکی از مهمترین مراحل یادگیری در آموزش سنتور است و صبر و اشتیاق بالای هنر جو را می طلبد.

برای یادگیری بهتر این مطلب را مطالعه نمایید: ۱۶ نکته طلایی برای یادگیری مقدماتی سنتور

یادگیری سنتور و اجرای قطعات موسیقی

شیرین ­ترین بخش از آموزش سنتور، اجرای قطعات موسیقی توسط ساز است. پس از آموزش ساختارهای لازم، اکنون هنرجو برای اجرای قطعات موسیقی ساده، آماده است. در آموزش سازهای ایرانی، اولویت شروع در نواختن قطعات با دستگاه­ها و تم ­های ایرانی است.ولی این یک شرط مطلق نیست و این استاد است که با توجه به روحیات و تشخیص سطح هنرجو، قطعات موسیقی را انتخاب می ­کند.

انتخاب صحیح و وسواس در انتخاب قطعات برای هنرجویان، تاثیر زیادی بر انگیزه و اشتیاق آنها در نوازندگی دارد و این یکی از تخصصی­ ترین قسمت ­های آموزش سنتور به روش اصولی است. استادان زبردست با سال­ها تجربه و روبرو شدن با شاگردان مختلف، بیشترین تاثیر را در تشویق هنرجویان به یادگیری سنتور و در نهایت لذت بردن از ساز را دارند.

برای یادگیری اصولی سنتور همراه سازی ها باشید تا همه چیز درباره سنتور و نواختن حرفه آنرا به شما بیاموزیم.

سنتور

حتما بخوانید!

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست