خانه / آموزش سنتور (گام به گام) / سنتور مقدماتی به زبان ساده / معرفی انواع سنتور جهت یادگیری+ لیست جدیدترین قیمت ها
سنتور

معرفی انواع سنتور جهت یادگیری+ لیست جدیدترین قیمت ها

سنتور

در ادامه آموزش های کاربردی سنتور، در این مقاله انواع سنتور جهت یادگیری را به شما معرفی می کنیم و لیستی از جدیدترین قیمت های سنتور (که هر روز در حال تغییر هستند!) را دریافت می کنید.

قیمت

اینکه شما یک سنتور مبتدی نیاز داشته باشید یا حرفه ای، تاثیر زیادی بر روی انتخاب شما دارد. بعنوان مثال نگاهی به لیست قیمت های زیر بیندازید:

لیست قیمت سنتور

بطور کلی قیمت یک سنتور مبتدی مناسب بین 600 هزار تا 2 میلیون تومان است و سنتور های حرفه ای گاها تا 6 میلیون تومان قیمت دارند. هر چند توصیه می کنیم اگر واقعا به سنتور علاقه دارید، درگیر قیمت نشوید و کیفیت را در درجه اول قرار دهید. در تعیین قیمت سنتور یکی از مهمترین فاکتورها، نوع چوب است. چوب گردو و آزاد از سایر چوب ها بهتر و گران تر هستند هر چند اخیرا تعداد فروشندگانی که چوب های بی کیفیت که پس از مدتی انحنا پیدا می کنند را به نام چوب گردو به هنرآموزان می فروشند.

حتما بخوانید: راهنمای کامل نکات پیش از خرید اینترنتی سنتور (بهترین مارک و قیمت)

مارک ها

همانطور که چندین بار تاکید کردیم، هیچ حساسیتی روی مارک سنتور نداشته باشید و هدف از قرار دادن این تیتر فقط شناساندن مهرهای مختلف ساز سنتور است. مارک هایی مثل سالاری، صادقی و علیزاده نسبت به بقیه معروف ترند ولی هیچ دلیلی بر کیفیت بهتر آنها وجود ندارد و سنتوری که می خرید باید فاکتورهایی که در این مقاله گفته شده است را دارا باشد نه مارکی مشخص!

 


سنتور

توی این پک فوق العاده، استاد علیرضا عبدالهی، سنتورنوازی رو از ابتدا جوری یادت میده که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان سنتور نواز حرفه ای شو همه رو انگشت به دهان کن!


 

نوع سنتوری که باید انتخاب کنید

این موضوع بستگی به صدها عامل مختلف دارد. علاقه شما، کاری که قرار است بعد از یادگیری سنتور انجام دهید (هدف) و … . دقت کنید که مارک سنتور با نوع سنتور متفاوت است. مارک های سنتور را در بالا توضیح داده ایم. در واقع تفاوتی از نظر یادگیری ندارند. تفاوت در نوع سنتور است که در زیر 4 نوع رایج تر را توضیح داده ایم:

point ico   سنتور سُل‌كوك و لا كوك رايج‌ترين و پر استفاده‌ترين سنتور در ايران محسوب مي‌شود و مدرسين سنتور استفاده از آن را به هنرجويان خود توصيه مي‌كنند.

point ico   اما به غير از اين نوع رايج، انواع ديگري از سنتور در ايران ساخته و استفاده مي‌شوند كه از نظر ابعاد كلاف و تعداد خرك‌ها و … با نوع رايج متفاوت هستند. از جمله سنتورهاي 10 ، 11 و 12 خرك از اين قبيل هستند. انگيزه براي استفاده از اين نوع سنتورهاي غيرمعمول براساس تجربه شخصي نوازنده مي‌باشد اما سهولت كار با آنها و امكان اجراي چند دستگاه در يك مرحله كوك سنتور با استفاده از خرك‌هاي اضافي و جابه‌جا كردن آنها از جمله انگيزه ها براي اين كار ذكر شده‌اند. وقتي از سنتور 12 خرك صحبت به ميان مي‌آيد بدين معني است كه در هر رديف از خرك‌هاي زرد و سفيد 12 خرك وجود دارد به عبارت ديگر در مجموع 24 خرك وجود دارد.روش كوك كردن اين نوع سنتورها با سنتورهاي 9 خرك كاملا متفاوت است.

point ico   نوع ديگر از سنتور كه امروزه رواج يافته است سنتور لاكوك است كه از آن بيشتر اوقات در تك‌نوازي‌ها و بداهه نوازي ها استفاده مي‌شود و در مقايسه با سنتور سُل كوك صداي زيرتري دارد و از نظر كوك نيز يك پرده بالاتر از سنتور سُل كوك مي‌شود اين سنتور نيز از نوع 9 خرك مي‌باشد. كلاف جلو 80 سانت ، كلاف عقب 33 سانت ، قطر سنتور 26 سانت ، ضخامت چوب كلاف 15 تا 16 ميليمتر و ضخامت صفحه از نوع معمول كمتر است.

point ico   نوع ديگر سنتور سي‌كوك نام دارد كه ابعاد آن از سنتور لاكوك نيز كمتر است.

point ico   نوع ديگر، سنتور كروماتيك ناميده مي‌شود كه داراي سه اكتاو و نيم است و در كارهاي اركستري از آن استفاده مي‌شود. كليه سيم هاي اين سنتور سه تايي است (به استثناء هشت خرك سمت راست زرد) و نت‌خواني اين نوع ساز با كليد سُل و روي خط دوم حامل نوشته مي‌شود.

در حال حاضر بهترین سنتور به لحاظ سهولت یادگیری، کاربرد و استفاده که ما پیشنهاد می کنیم همان سنتور های سل کوک و لاکوک هستند که در ایران کاربرد بیشتری دارند. 

حتما بخوانید: دانلود رایگان 40 تا از زیباترین عکس های سنتور مدل های مختلف

هرگونه سوال یا نظری راجب این مقاله یا بطور کلی درباره سنتور دارید در بخش نظرات با سازی ها و سایر هموطنان عزیز مطرح نمایید.

سنتور

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست