خانه / آموزش اصولی سازدهنی / معرفی و دانلود ۶ تا از بهترین کتاب های آموزش سازدهنی
معرفی و دانلود ۶ تا از بهترین کتاب های آموزش سازدهنی

معرفی و دانلود ۶ تا از بهترین کتاب های آموزش سازدهنی

ساز-دهنی

ابندا معرفی ۲ کتاب رایگان سازدهنی در آکادمی موسیقی سازی ها:

کتاب آموزش مقدماتی ساز دهنی در ۶۸ صفحه از مقدماتی تا پیشرفته شما را آموزش میدهد.

کتاب “سازدهنی به‌زبان ساده” یک راهنمای کاربردی آسان است که به شما دستورالعمل‌هایی گام‌به‌گام ارائه می‌دهد و کمک‌تان می‌کند تا در هر زمان که بخواهید موسیقی خود را بنوازید! حتی اگر شما یک نوازنده سازدهنی باتجربه هستید، این منبع جامع مملو از نکته‌ها و تکنیک‌های اجرایی است که مهارت شما را بهبود می‌بخشد.

pdf-flat   ۱- دانلود کتاب آموزش مقدماتی ساز دهنی دیاتونیک زبان فارسی

 


سازدهنی

توی این پک فوق العاده، مصطفی محسنی، سازدهنی رو از ابتدا جوری یادت میده که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان سازدهنی رو حرفه ای شو همه رو انگشت به دهان کن!


 

pdf-flat   ۲- دانلود کتاب سازدهنی به‌زبان ساده (انگلیسی)

PaknejadBook تا آنجا که نگارنده اطلاع دارد ، اولین مجموعه مدون آموزش سازدهنی به زبان فارسی به همت آقای منصور پاک نژاد تالیف و منتشر شده است . جلد اول از “دوره جامع آموزش سازدهنی” که در سال 1380 به چاپ رسید به سازدهنی ترمولو اختصاص داشت . جلد دوم این مجموعه که برای سازدهنی کروماتیک تنظیم شده بود در سال 1382 و جلد سوم آن که به سازدهنی دیاتونیک مرتبط می شد در سال 1386 منتشر شد . شاید این کتاب ها بهترین گزینه برای فراگیری نواختن سازدهنی نباشند ، ولی بی شک فراگیر ترین آنها در طول دهه 1380 بوده اند . در بسیاری از آموزشگاه های کشور آموزش سازدهنی با کتاب های آقای پاک نژاد شروع می شود و هر کدام از سه جلد این مجموعه تا کنون به چاپ های متعدد رسیده اند.

بزرگ ترین حسن این کتاب ها این است که مولف آن از آهنگ های پاپ و فولکلور ایرانی در کنار آهنگ های پاپ خارجی و موسیقی متن فیلم های محبوب استفاده کرده است و به این وسیله توانسته در بین مخاطبان ایرانی جای خوبی باز کند. چاپ های متعدد این کتاب ها نیز نشان دهنده استقبال خوب علاقه مندان سازدهنی از آنها می باشد . اما ایراد بزرگی هم به این مجموعه وارد است: در این کتاب ها مطلب زیادی در مورد تکنیک های متنوعی که در نوازندگی سازدهنی به کار می رود به چشم نمی خورد و تنها اشاره مختصری به روش های Pucker و Tongue Block در نواختن سازدهنی، به کار گرفتن دست ها برای ایجاد افکت های صوتی، شیوه تنظیم نفس و تکنیک Bending شده است. در حقیقت این مجموعه کتاب را بیشتر می توان یک مجموعه نت (Songbook) مناسب داشت که به خوبی برای مخاطب ایرانی تنظیم و تهیه شده است.

سایر مطالب کاربردی: آموزش اصولی سازدهنی 

نویسنده این مطلب پیش از این مروری بر دو جلد اول از این مجموعه کتاب ها در کنار دو کتاب دیگر که به آموزش های مقدماتی سازدهنی اختصاص دارد انجام داده است که می توانید با مراجعه به وب سایت هارمونی تاک به اطلاعات بیشتری در موردشان دست یابید :
قسمت اول – قسمت دوم – قسمت سوم – قسمت چهارم – قسمت پنجم.

با همه اینها کتاب های تالیف شده توسط آقای منصور پاک نژاد هنوز پرفروش ترین کتاب ها هستند و پیشنهاد ما هم به افراد علاقه مند به موسیقی پاپ و آهنگ های فولکلور ایرانی این است که از همین کتاب ها برای فراگیری نواختن سازدهنی استفاده نمایند ولی در کنار آن با استفاده از سایر منابع آموزشی و شنیدن آثار نوازندگان بزرگ سازدهنی ، میزان شناخت و اطلاعات خود را در مورد تکنیک های متنوع نوازندگی سازدهنی بالا ببرند . خوشبختانه در طی سال های اخیر دو کتاب دیگر هم به منابع آموزشی سازدهنی به زبان فارسی اضافه شده است که هر دو برای سازدهنی کروماتیک نوشته شده اند و می توانند برای هنرجویان مفید باشند :

1- کتاب “متد سازدهنی کروماتیک” :  Dadkhah1 کتاب “متد سازدهنی کروماتیک” را آقای محمدرضا دادخواه تالیف کرده و در سال 1388 توسط انتشارات گلبن منتشر شده است . آهنگ های این کتاب به طور اختصاصی برای سازدهنی کروماتیک 10 سوراخه تنظیم شده است (مانند مدل M1040 از شرکت Swan که در ادامه مطلب به آن اشاره خواهد شد) و تصویر روی جلد کتاب نیز یک سازدهنی 10 سوراخه مدل Chromonica 260 از محصولات شرکت Hohner را نشان می دهد ولی طبیعتا با سازدهنی های کروماتیک 12 سوراخه نیز قابل اجرا می باشد . آموزش های ارائه شده در این کتاب از سطح مقدماتی شروع می شود که مبانی نت خوانی و ارزش زمانی نت ها را در برمی گیرد و همچنین به نحوه در دست گرفتن سازدهنی ، آموزش روش تانگ بلاک (Tongue Block) برای نواختن تک نت ها (Single Notes) و شیوه اجرای ویبره با دست (Hand Vibrato) بر روی نت ها می پردازد . در ادامه کتاب توضیحاتی در مورد گلیساندو (Glissando) و نواختن تریل (Trill) با کمک شستی یا اسلاید (Slide) سازدهنی کروماتیک دیده می شود و تمرین هایی نیز به نواختن آکوردها و فواصل هارمونیک (Split Intervals) مانند اکتاو (Octave) اختصاص یافته است . سطح تکنیکی آثار ارائه شده در این کتاب تا حدی مشابه آهنگ های موجود در کتاب های نوشته شده توسط آقای منصور پاک نژاد است و در عین حال قدری از آن فراتر می رود .

برخی از آهنگ های این کتاب عبارتند از : Greensleeves – El Condor Pasa – Fur Elise (از آثار بتهوون) – Symphony No.40 (از آثار موتسارت) – Silk Road (از آثار کیتارو) – Blowing In The Wind (از آثار باب دیلان) و همچنین موسیقی متن مجموعه تلویزیونی سرزمین شمالی و فیلم هایی مانند جانی گیتار ، میشل استروگف و فتح بهشت . پنج آهنگ ایرانی نیز در این کتاب گنجانده شده است که از بین آنها می توان به آهنگ های گل گلدون ، سلطان قلبها و دل دیوانه اشاره کرد . در مجموع کتاب خوبی است که می تواند به تنهایی یا به عنوان مکملی برای سایر کتاب های آموزشی مورد استفاده هنرجویان قرار گیرد . مهمترین ایرادی که به کتاب “متد سازدهنی کروماتیک” وارد است این است که سی دی صوتی به همراه آن ارائه نشده است (امیدواریم این نقیصه در آینده برطرف شود) .

مطلب مرتبط: ۲۰ تمرین کاربردی در نوازندگی (به قلم اساتید)

2- کتاب دوجلدی “آوای سازدهنی” : کتاب آوای سازدهنی در دو جلد و توسط آقای علی معتمدی تالیف شده است :

AliMotamedi1 جلد اول آن که در سال 1387 توسط انتشارات شریف به چاپ رسیده است دربرگیرنده بیست قطعه از آهنگ های پاپ است که برای سازدهنی تنظیم شده و خوشبختانه به همراه یک سی دی صوتی ارائه شده است که نحوه نواختن آهنگ ها را با اجرای نویسنده کتاب نشان می دهد . با این که در بخش اول کتاب به برخی اصول مقدماتی مانند مبانی نت خوانی و ارزش زمانی نت ها اشاره شده است ، اما همان طور که در مقدمه کتاب آمده است “کتاب آوای سازدهنی برای کسانی نوشته شده که تا حدودی آمادگی لازم برای نواختن سازدهنی کروماتیک را دارند .” هنرجویانی که کتاب های آموزشی آقای پاک نژاد را مطالعه کرده اند و به دنبال کتاب هایی با آهنگ های متنوع تر و با سطح تکنیکی بالاتری هستند می توانند از این کتاب به خوبی استفاده نمایند . از آهنگ های این کتاب می توان به Silk Road و Caravansary (هر دو از آثار کیتارو) ، Silent Night ، You Are My World و My Way (از آثار فرانک سیناترا) اشاره کرد . همچنین موسیقی متن مجموعه تلویزیونی سرزمین شمالی و فیلم هایی مانند معما ، ویولون زن روی بام و دکتر ژیواگو از دیگر آثار ارائه شده در این کتاب هستند . در بخش پایانی کتاب از برخی تکنیک های مورد استفاده در نواختن سازدهنی یاد شده است ( بندینگ – ویبراتو – ترمولو – وا-وا – تریل – گلیساندو ) و همچنین به نحوه نواختن نت های دوبل (Double Notes) و فاصله اکتاو (Octave) با سازدهنی اشاره شده است .

AliMotamedi2 جلد دوم کتاب آوای سازدهنی در سال 1388 و توسط انتشارات موسیقی عارف منتشر شده است . این کتاب هم مانند جلد اول به همراه یک سی دی صوتی ارائه شده است که نحوه نواختن آهنگ ها را با اجرای نویسنده کتاب نشان می دهد . این کتاب به موسیقی کلاسیک اختصاص یافته و بیش از 60 قطعه برگرفته از آثار شاخص موسیقی کلاسیک را در بر می گیرد که برای اجرا با سازدهنی کروماتیک تنظیم شده است . در لابلای آهنگ ها توضیحات مفید و مختصری در مورد زندگی نامه برخی آهنگسازان مطرح این سبک از موسیقی به خوانندگان کتاب ارائه شده است .

در مجموع می توان گفت کتاب دوجلدی آوای سازدهنی یکی از بهترین کتاب هایی است که تا کنون به زبان فارسی برای علاقه مندان به سازدهنی کروماتیک به چاپ رسیده است . مطالعه این کتاب را به تمام علاقه مندان به سازدهنی کروماتیک و به ویژه به طرفداران موسیقی کلاسیک توصیه می نماییم . در ضمن با مراجعه به وب سایت آوای سازدهنی می توانید چند نمونه از آهنگ های ارائه شده در هر دو جلد این کتاب را به همراه نمونه های صوتی مربوطه دریافت کنید تا بیشتر با نوع مطالب آموزشی آنها آشنا شوید .

ما به شما توصیه میکنیم به جای استفاده از کتاب از : پکیج آموزش سازدهنی استفاده نمایید

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست