خانه / آموزش تار و سه تار / آموزش سه تار (گام به گام) / همه چیز درباره سه تار الکتریک + نمونه فیلم های فوق العاده زیبا
سه-تار-الکتریک

همه چیز درباره سه تار الکتریک + نمونه فیلم های فوق العاده زیبا

تار-سه-تار

در ادامه آموزش های کاربردی ساز سه تار در این مقاله می خواهیم شما را با سه تار الکتریک آشنا نماییم. همچنین نمونه ویدئوهای زیبایی از اجرای این آهنگ را در ابتدای این متن قرار داده ایم که می توانید ضمن تماشای این کلیپ ها از اجرای بی نظیر این ساز توسط اساتید حرفه ای این موسیقی را به بهترین شکل ممکن اجرا نمایید.

مقدمه:

همانطور که هر موسیقی در سبک خودش دارای انواع مختلفی می باشد ساز سه تار هم مدلهای مختلفی دارد که هر کدام دارای جذابیت های خاص خودشان می باشند. ساز ابداعی سه تار افکت که به سه تار الکتریک معروف است یکی از بهترین سازهای ایرانی می باشد که صدای موسیقی غیر ایرانی هم از آن به گوش می‌رسد. سه‌تار الکتریک اولین ساز الکتریک ایرانی است که علاوه بر صداهای متنوعی که به وجود می‌آورد، دارای بیشترین وسعت صدا در بین سازهای ایرانی است. ناگفته نماند که آزمایش‌ها و تکمیل این ساز حدود ۱۱ سال طول کشیده است.

پست مشابه: دانلود نرم افزارهای آموزش سه تار(موبایل+کامپیوتر)


بیشتر افراد، وقتی صحبت از موسیقی به میان می‌آید خواننده‌ها، آهنگسازها و نوازنده‌ها در نظرشان جلوه‌گر می‌شوند، که البته این طبیعی است، چون کار آن‌ها هنگام ارائه یک اثر هنری، در جلوی ویترین قرار دارد و مردم آن‌ها را بیشتر می‌بینند.

 تصویرمخترع سه تار الکتریک چه کسی بود؟

سلمان محمدی یکی از هنرمندان ایران زمین است که در سال ۱۳۷۶ به فکر ساختن سه‌تار الکتریک افتاد. وی کارش را با خرید یک سه‌تار ارزان قیمت آغاز کرد و سعی می کرد و تا با اعمال تغییراتی در این ساز آن را به سه تار الکتریک تبدیل نماید. سلمان محمدی با شور و حال عجیبی از ابتدای مسیری حرف می‌زند که به انتشار اولین آلبوم رسمی موسیقی ایرانی که با سه‌تار الکتریک نواخته شده «پنجره‌ای رو به جهان» می‌رسد؛ مسیری که آن‌قدرها هم هموار نبوده و دردسرهای زیادی برای سازنده آن ایجاد کرده است. از نقدهای کوبنده و لحن‌های توهین‌آمیز گرفته تا بی‌پولی و بدهکاری به بانک‌های مختلف. او که امید زیادی به کارآیی ساز ابداعی‌اش دارد، در مصاحبه با «فرهیختگان گیلان» از سه‌تار الکتریک و نقش آن در آینده موسیقی ایران می‌گوید: سه‌تار الکتریک در سال ۸۲ و در قسمتی از کنسرت آنالیز دستگاه سه‌گاه، برای نخستین‌بار به نمایش عموم گذاشته شد و با آن نواختم.‌‌ همان سال در محضر استاد فرهاد فخرالدینی آهنگسازی مشق می‌کردم و ایشان پس از بررسی، گفتند که از سه‌تار الکتریک می‌توان در آهنگسازی سود جست. پس از آن، ساز را به کیوان ساکت نشان دادم و‌‌ همان سال مدل B را هم ساختم که نواقصش از مدل قبلی کمتر بود.

 


توی این پک فوق العاده، استاد بهزاد سلیمی، نواختن سه تار رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان یک سه تارنواز حرفه ای شو همه رو انگشت به دهان کن!


 

اردیبهشت ۸۳، در سومین نمایشگاه دانشجویی فرهنگ استان‌ها با سه‌تار الکتریک حاضر شدم و اجرایم بسیار مورد توجه قرار گرفت. پس از آن در چندین کنسرت با گروه مهرگان به سرپرستی حسن میرزاخانی شرکت کردم و در آلبومی با یاسر محمودی همکاری داشتم که البته به دلیل صادر نشدن مجوز، هرگز به بازار نیامد. در آلبوم دیگری هم به نام خال هندو که با تنظیم حسن میرزاخانی به بازار آمد، نوازنده سه‌تار الکتریک بودم.

سال ۸۵ برای ادامه تحصیل از ایران رفتم و سه سال بعد برگشتم. بعد از آن مدل «A -100» را ساختم و به‌عنوان یک اختراع ثبتش کردم.‌‌ همان سال در نخستین نمایشگاه سازهای ابداعی ایران که به پیشنهاد استاد شجریان برگزار شد شرکت کردم و این ساز را به نمایش عموم گذاشتم. پس از آن در نخستین نمایشگاه سازه‌های چوبی، سه‌تار الکتریک شرکت داده شد و من به‌عنوان هنرمند بر‌تر سال انتخاب شدم.‌‌ همان سال هم به پارک علم‌ و فناوری گیلان دعوت شدم و شرکت علمی و تحقیقاتی گستره هنر چهارم نخستین شرکت تولید کننده ساز الکتریک ایرانی شکل گرفت.

به عقیده ایشان هنر جزو نیازهای ثانویه انسان است و تعالی و پیشرفت آن زمانی اتفاق می‌افتد که نیازهای فیزیولوژیک یا اولیه انسان برطرف شده باشد. موسیقی رابطه مستقیمی با اقتصاد دارد، اگر وضع اقتصادی جامعه خوب باشد موسیقی پیشرفت می‌کند و بالعکس.


معرفی قسمت های مختلف سه تار الکتریک:

تنه
به قسمت چوبی اشکی شکل ساز گفته می‌شود که دارای شکل خاص و خود به صورت تخت (flat) می‌باشد، که قسمت اصلی ساز هم به حساب می‌آید و پِیک آپ و خرک بروی آن سوار می‌شوند.

پیک آپ مغناطیسی (آهن‌ربایی)
یک سیم پیچ مغناطیسی است که بر روی بدنه و زیر سیم‌ها قرار دارد، وقتی سیم‌ها بر اثر زخمه زدن مرتعش می‌شود ارتعاشات توسط پیک آپ به سیگنال الکتریکی تبدیل می‌شود.

خرک
به عنوان نگهدارنده سیم‌ها از آن استفاده می‌شود.

سیم‌ها
سیم‌ها بخاطر مقاومت بالا و صدا دهی مطلوب از فولاد نرم ساخته شده‌است که تعداد این سیم‌ها ۴ عدد می‌باشد، سیم آخر علاوه بر فولادی بودن دارای پوشش فنری می‌باشد.

خروجی صدا
روزنه‌ای است در ضخامت تنه که تا پیک آپ ادامه دارد و سیم پیک آپ از داخل آن روزنه عبور می‌کند و در انتها به یک فیش متصل می‌شود که سیم رابط آمپلی فایر و ساز به آن جا متصل می‌شود.

دسته
قسمت بلند ساز می‌باشد که فواصل موسیقی بر روی آن توسط پرده‌ها مشخص شده‌است که شامل دو قسمت می‌باشد قسمت پایینی که به تنه متصل است و قسمت اصلی آن به حساب می‌آید و قسمت بالایی که روی قسمت پایینی سوار می‌شود.

شیطانک
قسمت انتهایی سیم‌ها محسوب می‌شود که برای داشتن مقاوت بالا از جنس استخوان ساخته شده‌است و دارای شیب به سمت سر دسته می‌باشد.

سر دسته
قسمتی است که بعد از شیطانک شروع می‌شود و دارای انحنا می‌باشد و سیم‌ها در آنجا به گوشی‌ها متصل می‌شود.

پیچ‌های کوک یا گوشی‌ها
پیچ‌های چرخ دنده داری هستند که بروی سر دسته قرار می‌گیرند، که هر کدام آن‌ها به یک سیم متصل است و توسط آن‌ها می‌توان سیم‌ها را شل یا سفت (کوک) کرد.

بند ساز
قسمت جداگانه ساز می‌باشد که توسط دو نگهدارنده به ساز متصل می‌شود و بروی کتف نوازنده قرارمی گیرد و جنس آن از الیاف مصنوعی می‌باشد.

همچنین این مطلب کاربردی را نیز بخوانید: نحوه نگهداری از ساز تار و سه تار (همراه با فیلم آموزشی)

 ویژگی‌های سه تار الکتریک

  1. به جهت استفاده از گوشی‌های چرخ دنده دار بسیار دقیق کوک می‌شود و به سادگی هم از کوک خارج نمی‌شود، اما در سه‌تارهای مدل قدیم بعلت استفاده از گوشی‌های چوبی نگاه داشتن کوک بسیار سخت و دشوار و هم چنین بعلت بزرگ بودن دور گوشی کوک دقیق کردن کاری بسیار دشواربود.
  2. به علت طراحی محاسبه شده در هر شرایط آب و هوا صدای مطلوب را خواهد داشت و این خود از وی‍‍ژگی‌های دیگر این ساز می‌باشد، اما در سه تارهای مدل قدیم بعلت استفاده از مواد طبیعی خام به شدت تحت تأثیر هوا بودند.

در این قسمت ویدئوهای بی نظیری از سه تار نوازی الکتریک را مشاهده می کنید.

موزیکویدئوی شماره 1- آموزش سه تار الکتریک- جلسه اول:

 

موزیکویدئوی شماره 2- آموزش سه تار الکتریک – جلسه دوم:

 

موزیکویدئوی شماره 3- قطعه خداحافظ-سه تار الکتریک استاد سلمان محمدی

 

موزیکویدئوی شماره 4- سه تار الکترونیک

 

موزیکویدئوی شماره 5- سه تار الکتریک … مخالف سه گاه

 

چنانچه سؤالی مرتبط با سه تار الکتریک دارید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا پاسخ دهیم.

تار-سه-تار

حتما بخوانید!

7 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • با سلام و درود فراوان سپاس که در راه اعتلای موسیقی قدم برمی دارید . قیمت سه تار های الکترونیکی ساخت خودتان چقدره و در شهر رشت کدام فروشگاهها این ساز را می فروشند ؟ کارگاهتان کجاست و آیا امکان بازدید از کارگاه و مذاکره حضوری میسر میباشد ؟

    پاسخ
    • سلمان محمدی
      خرداد 11, 1399 9:51 ب.ظ

      من سلمان محمدی مخترع سه تار الکتریک هستم .سه تار الکتریک در سال 1388 بنام من در مرکز مالکیت های صنعتی ایران ثبت شده است. در همان سال هم به دعوت استاد شجریان در نخستین نمایشگاه سازهای ابداعی شرکت کردم .شما یک شیاد بیش نیستید. خجالت بکشید. من نیازی ندارم چیزی را به شما ثابت کنم . از شما شکایت کرده ام و بزودی حکم جلب تان را خواهم گرفت .

      پاسخ
  • حسین کریمیزاده
    خرداد 25, 1398 6:22 ب.ظ

    سلام ساز ستار الکتریک را ازکجا باید تهیه کرد

    پاسخ
  • سلام من خیلی وقته دنبال سه تار الکتریک هستم از کجا میشه تهیه کرد

    پاسخ
  • عبادالله اسکندری
    شهریور 27, 1398 1:30 ب.ظ

    سلام امیدوارم حالتان خوب باشه میخواستم بپرسم این سه تار را کجا میشه تهیه کرد قیمتش حدودا چقدر است ایا تجهیزات دیگه ای برای این سه تار لازم هست و حدود قیمت تجهیزات ایا کلاس یا اموزش خاصی برای این نوع سه تار لازم هست ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    پاسخ
  • سلام
    قیمت سه تار الکتریک چقدر است؟ و از کجا می شود تهیه کرد؟ ممنون

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست