خانه / آموزش تار و سه تار / آموزش اصولی تار / راهنمای خرید تار (10 نکته مهم پیش از خرید)
راهنمای خرید تار

راهنمای خرید تار (10 نکته مهم پیش از خرید)

تار سه تار

خرید تار قدم اصلی برای شروع یادگیری است. زمانی که شما سازی با استانداردهای تایید شده تهیه میکنید نوازندگی برای شما آسان تر و صدای تار زیبایی خود را خواهد داشت. این مسئله انگیزه شما را در نوازندگی بالا میبرد و پیشرفت شما در یادگیری تار سریع تر صورت میگیرد. معمولا ساختمان ساز تار استاندارد و مطابق الگوهای استاندارد تار از جمله الگوی شاهرخ و یحیی ساخته میشود. در این مقاله تمامی نکات لازم برای خرید یک تار خوب برای شما بیان شده است.

اجزای تار

1-قیمت ساز

شاید مهمترین نکته هنگام خرید یک ساز قیمت باشد. بسیاری عقیده دارند برای شروع یادگیری از سزهای ارزان باید استفاده کرد. اما نکته حائز اهمیت درخرید، کیفیت و صدای خوب ساز است. زمانی که از سازهای ارزان و بی کیفیت استفاده میکنید انگیزه خود را از دست میدهید.پس اگر می‌توانید بهتر است کمی بیشتر هزینه کنید و سازی تهیه کنید که از نواختن آن لذت ببرید. در صورتی که بودجه شما به اندازه خرید سازهای حرفه ای نبود، حداقل از سازهای با کیفیت استفاده کنید که ساخت و صدادهی قابل قبولی داشته باشند.

2-جنس بدنه تار

یکی از مشخصه های یک ساز خوب کیفیت بدنه آن و به بیان دیگر چوب به کار رفته در آن است.هنگام خرید ساز به جنس چوب بسیار توجه کنید و دقت داشته باشید که بهترین چوب برای ساخت تار و صدادهی بهتر آن چوب توت است که این چوب معمولا زرد رنگ و تعداد رگه‌های آن کم است. نکته‌ی قابل توجه دیگر در چوب ساز این است که رگه‌های هر دو کاسه ساز باید در امتداد هم باشند و نباید تراش آن‌ها ناقص باشد.

3-وزن تار

نکته بسیار مهم در خرید هر سازی وزن آن است. زمانی که نوازنده از یک ساز استفاده میکند نباید احساس سنگینی او را اذیت کند. همچنین سبکی ساز نیز به همین گونه مشکل آفرین خواهد بود. ساز‌های سنگین کیفیت چوب بالایی ندارند و احتمال شکستن در آن‌ها زیاد است. شما باید بتوانید دسته‌ی ساز را با دو انگشت شصت و اشاره بگیرید وآن را به راحتی بلند کنید؛ در این حالت ساز باید زاویه‌ای حدود ۴۰ درجه پیدا کند.

 


توی این پک فوق العاده، استاد علیرضا پاک نیا، نواختن تار رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان یک تارنواز حرفه ای شو همه رو انگشت به دهان کن!


 

4-کاسه و نقاره ساز

بدنه‌ی ساز از دو قسمت اصلی نقاره (کاسه‌ی کوچک تر) و کاسه (کاسه‌ی بزرگتر) تشکیل می‌شود که تناسب بین کاسه و نقاره در تولید صدای شفاف بسیار مهم است. برای تشخیص این تناسب توجه کنید که وقتی ساز را برای نواختن بر روی پا می‌گذارید، ساز نباید از طرف کاسه آویزان شود یعنی کاسه نباید آنقدر سنگین باشد که نوازنده را خسته کند.

5-اندازه ساز

هنگام خرید تار به اندازه ساز توجه کنید و جثه خود را مدنظر قراردهید. شما باید بتوانید به راحتی ساز را در آغوش گیرد به گونه‌ای که ساعد دست او دقیقا روی سیم گیر قرار گیرد و خرک ساز از روبرو دیده نشود.

دانلود رایگان 4 نت زیبا و ساده برای تار که باید بلد باشید

6-پوست روی کاسه‌ها

جنس و نحوه‌ی نصب پوست روی کاسه‌ها در کیفیت صدای ساز و زیر و بمی آن بسیار تاثیر دارد. این پوست باید از قسمت نازک پوست چهارپایانی مانند بز و بره انتخاب شود، امروزه پوست های مصنوعی جایگزین پوست های طبیعی شده اند که اغلب کیفیت صدای خوبی تولید نمیکنند. پوست ساز باید ترجیحا از پوست طبیعی، چند ساله و با کیفیت باشد، ولی خشک نشده باشد که مانع از ارتعاش آن شود.

7-دسته ساز

  • دسته‌ی ساز نیز بهتر است از چوب توت یا چوب گردوی تیره باشد.
  • دسته‌ی ساز نباید کاملا تخت باشد و باید حالت گرده ماهی داشته باشد، زیرا صاف و تخت بودن آن موجب می‌شود که نوازنده را در نواختن با دشواری روبرو کند.
  • روی دسته نباید انحنا داشته باشد؛ شما باید ساز را از زوایای مختلف نگاه کنید تا مطمئن شوید که بدون انحنا و یکدست باشد(ناصاف بودن دسته بر صدای ساز تاثیر منفی می‌گذارد).
  • همچنین محل اتصال دسته به بدنه‎ی ساز باید فاقد هرگونه ترک (حتی ترک کوچک) باشد.

آموزش ۲ نکته اساسی تار به صورت تصویری

8-خرک ساز

  • جنس و شکل خرک ساز و نحوه‌ی نصب آن در نوای ساز بسیار موثر است.
  • خرک طولی حدود ۵ و ارتفاع ۲ سانتی متر دارد که توسط دو پایه‌ی کوچک روی پوست کاسه نصب می‌شود و اغلب از جنس استخوان است.
  • بلند و کوتاه بودن نامناسب خرک بر روی فاصله سیم‌ها از دسته تاثیر می‌گذارد و ارتفاع زیاد خرک باعث می‌شود که فاصله‌ی بین سیم و صفحه ساز زیاد شود و نوازنده را با دشواری در نوازندگی روبرو کند.
  • نکته حائز اهمیت دیگر فاصله‌ی بین سیم‌های دسته و سطح دسته و مضراب خور ساز است. یعنی فاصله سیم تا پوست خیلی زیاد نباشد، چون هم صدای ساز نا مطلوب می‌شود و هم نواختن را دشوار می‌کند. اگر این فاصله زیاد بود حتما ارتفاع خرک زیاد است.

9-پرده‌های ساز و صدای سیم‌ها

سیم‌های ساز را باید در قسمت دسته و بدنه مورد بررسی قرار دهید. برای این کار می‌توانید تک تک پرده‌ها را بگیرید و به سیم‌ها ضربه بزنید. در همه‌ی حالت‌ها باید صدای سیم‌ها شفاف و بدون گز باشد. همچنین حجم کلی صدای ساز شفاف باشد و در اصطلاح صدای تو دماغی نداشته باشد.

10-جعبه کلید‌های کوک و گوشی‌ها

قسمت ابتدایی دسته که کلید‌های کوک در آن واقع شده اند باید صاف و کاملا صیقل و عاری از هر گونه خوردگی باشند. همچنین برای کنترل گوشی‌های ساز می‎توانید تک تک گوشی‌ها را خیلی کم به راست و چپ بچرخانید و مطمئن شوید که گوشی‌ها لغی نداشته باشند. گوشی‌ها باید محکم و با کیفیت باشند. زیرا این گوشی‌ها به طور مداوم برای کوک کردن ساز در حال چرخش هستند پس باید کیفیت مطلوبی داشته باشند.

11-بدنه و کل ساز

بدنه ساز و به ویژه محل‌های اتصال قسمت‌های مختلف به یکدیگر باید صاف و صیقل خورده و بدون ترک خوردگی یا برآمدگی باشد. ساز را از زوایای دید مختلف مورد توجه قرار دهید و مطمئن شوید که عاری از هر گونه ترک و برآمدگی است.

نکات مهم در صدا دهی تار

  • تار خوش صدا، دسته‌ای شفاف دارد.
  • تار کیفی صدای گز ندارد، اگر با تعویض سیم و پرده‌ها، این صدا برطرف نشد، ممکن است دسته‌ی آن کج یا پیچیده شده باشد.
  • اگر یک تار کیفی باشد، هرچه بیشتر مضراب بخورد، صدایی خوش‌تر خواهد داشت.
  • جنس و شکل مضراب در تولید صدا، بسیار موثرند.
  • حجم صدای خوب و نداشتن صدای تو دماغی از ویژگی‌های تار است‌، البته نداشتن زنگ بیش از حد و گز و هم‌چنین تناسب حجم صدای تمام سیم‌ها با هم را باید به این خصوصیات افزود.
  • در خیلی از سازها، سیم‌های دو و سل از هم پیشی می‌گیرند به گونه‌ای که در بالای دسته با هم کوک هستند اما در انتهای آن، سیم سل عقب یا جلو می‌افتد.
  • صدایی شفاف، صاف و بدون اضافات، بهترین خصوصیت یک تار خوب است.

پیشنهادات ما به ترتیب اولویت

  1. تار کشاورز مدل یک مهر و دو مهر (حدود 3 میلیون-برای افراد مبتدی)
  2. تار ایران ساز مدل یک مهر (حدود 3 و نیم میلیون-برای افراد مبتدی)
  3. تار قیصری کد 14 (حدود 7 میلیون- برای افراد مبتدی-حرفه ای)
  4. تار آوای مولانا مدل چکامه (حدود 13 میلیون-برای حرفه ای ها)
تار-سه-تار

حتما بخوانید!

1 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • سلام .استاد شما شکلشا رسم کردین چرا اندازه ی قطعه ها را ننوشتین .به سانتیمتر ؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست