خانه / آموزش ارگ بصورت آنلاین / مطالب آموزشی ارگ یا کیبورد / چطور ساز کیبورد را به‌ طور اصولی در منزل یاد بگیریم؟ نکات مهم
کیبورد

چطور ساز کیبورد را به‌ طور اصولی در منزل یاد بگیریم؟ نکات مهم

کیبورد

اگر رویای حرفه‌ای نواختن دارید یا می‌خواهید دوستان و خانواده را سرگرم کنید، فرقی ندارد به هر حال یادگیری کیبورد برای این اهداف مناسب است. قبل از تبدیل شدن به موتزارت دوم باید اصول کیبورد نوازی و کلیدهای مختلفش را یاد بگیرید. با تمرین کافی، نواختن آهنگ‌های محبوبتان را روی کیبورد یاد می‌گیرید و حتی می‌توانید آوازهای خودتان را بنویسید.

بخش اول: حالت نشستن

1-روی نیمکت کیبورد روبروی وسط کیبورد بنشینید؛ نبود پشتی و دستی تنظیم ارتفاع نیمکت به شما برای گرفتن حالت درست در پشت کیبورد کمک خواهد کرد. به طور آنلاین می‌توانید نیمکت خوبی را به 200-500 هزار تومان پیدا کنید.

  • اگر به نیمکت کیبورد دسترسی ندارد می‌توانید از نیمکت کوتاه یا چهارپایه مناسب استفاده کنید.

2-پاها را طوری قرار دهید که زانوها کمی زیر کیبورد قرار گیرند. کف پا باید صاف روی زمین قرارگیرد. در صورت نیاز نیمکت را تنظیم کنید.

3-دستانتان را روی کیبورد مقابلتان قرار دهید. انگشتان باید روی کلیدهای سفید قرار گیرد و کف دستانتان عقب‌تر از کیبورد باشد. دستانتان را آرام قرار داده و انگشتان را کمی خم کنید تا هر دو دست شکل C به خودشان بگیرند. آرنج‌های شما باید هم ارتفاع کیبورد قرار گیرند.

 


کیبورد

توی این پک فوق العاده، استاد جلیل سجاد، نواختن ارگ رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان یک کیبورد نواز حرفه ای شو همه رو انگشت به دهان کن!


 

4-در حالت آرامش، صاف بنشینید، بدون تنش باید حالت نشستن درست را رعایت کنید. باید آنقدر نیمکت را جلو بکشید که فقط از نیمه جلویی آن برای نشستن استفاده کنید.

  • برای رسیدن به حالت درست نشستن باید نفس عمیق بکشید و شانه‌هایتان را به سمت گوشهایتان بالا بکشید و در حین بازدم، شانه‌ها را پایین بیاورید تا به همان جای قبلی باز گردند.

بخش دوم: یادگیری اصول نواختن

1-یادگیری الفبای موسیقی. هفت نوت در الفبای موسیقی وجود دارند: A، B،C،D،E، F و G این نوت ها به ترتیب از چپ به راست روی کلیدهای سفید کیبورد قرار می‌گیرند. الفبای موسیقی بعد از کلید G دوباره از A شروع می‌شود. می‌توانید آنها را با نوار چسب روی هر کلید کیبورد بچسبانید.

  • برای یافتن کلید A به دنبال سه کلید مشکلی در کنار هم روی کیبورد بروید. کلید A همان کلید سفید در میان کلید دوم و سوم مشکی است.

2-نواختن نوت کامل، نصف نوت و یک چهارم نوت را تمرین کنید. نوت کامل، نصف نوت و یک چهارم نوت به طور متفاوت در برگه موسیقی نوشته می‌شوند و نواختن متفاوتی هم دارندو نوت کامل به صورت دایره تو خالی و دارای چهار ضرب است. نصف نوت به صورت یک دایره تو خالی با بازویی به سمت بالاست و با دو ضرب نواخته می‌شود. نوت یک چهارم هم به صورت دوایر تو پر و با بازویی به سمت بالا است و با یک ضرب نواخته می‌شود.

  • برای تمرین کردن، یک نوت کامل C را بنوازید. جای کلید C روی کیبورد را پید کرده و با قسمت نرم انگشت آنرا فشار دهید. سپس کلید را رها کنید.
  • نوت نصفه E را امتحان کنید. کلید E روی کیبورد را پیدا کنید و آنرا برای شنیدن دو ضرب فشار دهید.

3-آشنایی با گام ماژور C: گام‌های کیبورد، گروه‌هایی از نوت ها هستند که با هم نواخته می‌شوند. یکی از متداول‌ترین گام‌ها، گام ماژور C است.

  • برای نواختن گام ماژور C اول باید نوت C را روی کیبورد پیدا کنید (C اولین کلید سفید در سمت چپ گروه دو تایی کلیدهای مشکی است). آنرا بنوازید. حالا کلید سفید سمت راست آنرا بنوازید که نوتD است و بعد کلید کنار آن یعنی E و همینطور ادامه دهید تا به نوت B (آخرین نوت قبل از C بعدی) برسید. حالا گام ماژور C را نواخته‌اید.

4-نواختن آکورد C را تمرین کنید. کورد A گروهی از نوت هایی است که به طور همزمان نواخته می‌شوند. انواع مختلفی از کوردها را می‌توان نواخت، برخی از آنها ساده‌تر از برخی دیگر هستند. یکی از کوردهای سه نوتی اصلی، کورد C است.

  • تمرین نواختن کورد C را با دست راست خودتان شروع کنید و انگشت شست را روی نوت C قرار دهید (به خاطر بسپارید که کلید C، کلید سفید در سمت چپ گروه دوتایی کلیدهای مشکی است)، انگشت وسطی را روی نوت E و انگشت کوچک را روی نوت G قرار دهید. هر سه نوت را به طور همزمان فشار دهید تا یک کورد را بنوازید.

5-نواختن کورد F را تمرین کنید. کورد F یکی دیگر از کوردهای سه نوتی است که در گام ماژور C نواخته می‌شود. برای تمرین کورد F باید :

  • از دست چپ استفاده کنید. انگشت کوچک را روی نوت F قرار دهید (باید اولین کلید سفید در قسمت چپ گروه کلیدهای سه تایی مشکی را پیدا کنید)، انگشت وسط را روی نوت A و انگشت شست را روی نوت C قرار دهید. آن‌ها را فشار دهید و هر سه نوت را همزمان بنوازید.

بخش سوم: تقویت مهارتهایتان

1-هر روز نواختن کیبورد را تمرین کنید. حداقل 30 دقیقه وقت روزانه را به تمرین و کسب مهارتها اختصاص دهید. روی به خاطر سپاری تمامی نوت های روی کیبورد کار کنید و نواختن کوردها و گام‌های پیچیده‌تر را تمرین کنید. دروس آنلاین و رایگان را جستجو کنید یا یک معلم حرفه‌ای کیبورد استخدام کنید تا به طور شخصی با شما تمرین کند.

نکته کارشناسی (دکتر مایکل نوبل، نوازنده حرفه‌ای پیانو در کنسرت):

اگر می‌خواهید در یادگیری صاول نواختن پیشرفت کنید، دروس آموزش کیبورد را طی کنید. می‌توانید اصول نظری، کوردها و هارمونی‌ها را با تماشای ویدئوهای یوتیوب و آموزش‌های آنلاین یاد بگیرید. با این حال اگر می‌خواهید به لحاظ فنی پیشرفت کنید باید معلم موسیقی استخدام کنید.

2- از روی برگه موسیقی تمرین کنید. هنگامیکه با اصول نواختن آشنا شدید می‌توانید آهنگ‌های واقعی را روی کیبورد تمرین کنید. برای دریافت برگه‌های رایگان کیبورد، جستجوی آنلاین انجام دهید تا بتوانید نواختن آهنگ را امتحان کنید. در ابتدا کار با برگه موسیقی دشوار است. هنگامیکه نوت گذاری را یاد بگیرید، فعالیت شما سریعتر خواهد شد. برخی از آهنگ‌های خوب برای افراد مبتدی عبارت هستند از:

3-نوشتن آهنگ‌های خودتان را تمرین کنید. هنگامیکه با عملکرد نوت ها، گام‌ها، کوردها و نوت گذاری موسیقی آشنا شدید.

  • می‌توانید موسیقی مکتوب را تمرین کنید. آهنگ‌هایتان نباید پیچیده باشند؛ فقط موسیقی که قادر به نواختنش هستید را بنویسید. اگر موسیقی خودتان را تمرین کنید، اوقات بهتری را می‌گذرانید.
  • برای آغاز آهنگ نویسی ابتدا برخی از نوت ها و کوردها را تمرین کنید. هنگامیکه آهنگ مورد علاقه خودتان را پیدا کردید، نوت ها را بنویسید و ادامه آهنگ را از همین جا بسازید.

4-تنظیمات صدایی مختلف روی کیبورد را امتحان کنید. با شناخت صفحه کلید می‌توانید انواع آهنگ‌های نزدیک به آهنگ مدنظر را بنوازید. تنظیمات کیبورد را از پیانو به ارگ یا هارپسی کورد (نوعی چنگ) تغییر دهید. برخی از نوت ها و کوردها را بنوازید تا ببینید که کدام ساز روی کیبورد را بیشتر دوست دارید.

بخش 4: حتما بخوانید

ارگ-کیبورد

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست