خانه / آموزش آواز (گام به گام) / مطالب آموزشی آواز خوانی / چند نکته مهم و ساده راجب طرز ایستادن موقع خوانندگی و آواز
خواندن

چند نکته مهم و ساده راجب طرز ایستادن موقع خوانندگی و آواز

آواز

به طور کلی، خوانندگان خیلی مراقب موقعیت پاها، زانوها، شکم، شانه‌ها و سایر اعضای بدنشان هستند. طرز ایستادن مناسب برای خواننده‌ای حرفه‌ای مهم است. اگر حالا در مسیر خوانندگی حرفه‌ای قرار گرفته‌اید پس باید حالت خوانندگی مناسب را بیاموزید. این مطالب آموزشی فقط در مورد حالت ایستادن نیست بلکه توانمندی شما برای اثرگذاری روی خوانندگی هم بررسی می‌شود.

تمامی تمرین‌های مربوط به صحبت کردن، راه رفتن یا آواز خواندن وابسته به حالت ایستادن شماست. برای مثال فرض کنید که با کتابی که روی سرتان قرار گرفته راه می‌روید و می دانید که باید توازن آنرا حفظ کنید. این کار، اعتماد به نفس بیشتری به شما می‌دهد. حالت آواز خوانی مناسب به تنفس راحت شما کمک می‌کند.

طرز ایستادن همواره در صحبت کردن، بازیگری یا آواز خوانی اهمیت دارد. داشتن طرز ایستادن فوق العاده برای خوانندگان ضرورت دارد. شاید از خودتان بپرسید که چه اهمیتی دارد؟ اگر شما طرز ایستادن خوبی را انتخاب نکنید، شش‌ها تحت فشار قرار گرفته و به خوبی متورم نمی‌شوند.

فواید طرز ایستادن در حین خوانندگی

طرز ایستادن حرفه‌ای را باید به عنوان مهم‌ترین جنبه خوانندگی بدانید. تمرین روش مناسب آواز خوانی در حین فعالیت روی صحنه ضرورت دارد. تعیین حالت ایستادن در طول جلسات آواز خوانی به صور حرکت خودکار در مقابل جمع است. ولی افراد زیادی با گرفتن حالت مناسب، مشکل دارند. طرز ایستادن نامناسب، اثرات سوئی روی خواندن دارد که فراتر از علایم جسمانی می‌رود.

 


avaz

توی این پک فوق العاده، استاد فرهاد فراهانی، آواز، تحریر و صداسازی رو جوری بهت یاد میده که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان خواننده حرفه ای شو و همه رو انگشت به دهان کن!


 

اگر خواننده هستید باید بدانید که طرز ایستادن، اثر واقعی روی لحن و کیفیت صدایتان دارد. اگر در این زمینه مشکل دارید باید آنرا حل و فصل کنید چون از جمله مبانی خوانندگی محسوب می‌شود. گاهی اوقات چون طرز ایستادن را به طور مجزا از تمرینات صدا، بررسی کرده‌اید، تمرکز روی آن در حین خواندن دشوار می‌شود. با این حال باید بدانید که طرز ایستادن مناسب برای تولید صدای با کیفیت کدام است؟

طرز افزایش ظرفیت ریه/شش برای آواز و خوانندگی بهتر

طرز ایستادن درست در حین آواز خواندن، فواید زیادی دارد. تنش و گرفتگی ماهیچه‌ای، درد پشت و سایر مشکلات ماهیچه‌ای را کم می‌کند. می‌تواند از آنها برای برقراری تناسب میان مفاصل و استخوان‌ها استفاده کرد. همچنین تنش در ستون فقرات کاهش می‌یابد. تبادل انرژی معکوس شده و دیرتر فرسوده می‌شوید.

این تمرینات روی آواز خواندن و تمامی امور شما تأثیر گذار است. باعث شادی و سلامت بیشتر شما می‌شود. اعتماد به نفس بیشتری پیدا می‌کنید. افراد جذب شما می‌شوند و موقعیت شغلی شما هم بهبود می‌یابد. می‌خواهید با هر کسی صحبت کنید و به لحاظ فردی و حرفه‌ای حس بهتری دارید. این طرز ایستادن در زندگی روزمره مهم نقش حیاتی دارد. البته طرز ایستادن مناسب باعث بهبود عملکرد شما روی سن می‌شود. به هر حال حالت ایستادن مناسب همواره در بلندمدت مفید واقع می‌شود.

دلایل مربوط به طرز ایستادن نامناسب در حین خوانندگی

  • فقدان اعتماد به نفس- همواره باید حس اعتماد به نفس و تفکر مثبت نسبت به بدنتان را پرورش دهید که همسو با افکارتان است. در نبود اعتماد به نفس، شانه‌هایتان می افتد.
  • اضافه وزن- هنگامیکه اضافه وزن دارید به عنوان یک خواننده، لطمه می‌بینید. هیچکس تمایلی به دیدن خواننده شکم چران ندارد.
  • عادات غلط ایستادن- مثلا در بلند مدت حالت نامناسبی در مقابل کامپیوتر به خودتان می‌گیرید.

تمریناتی برای اصلاح طرز ایستادن (گام به گام)

1-چانه خودتان را موازی با کف در نظر بگیرید.

  1. از سمت شکم تنفس کنید نه از سمت سینه. با قرار دادن دست روی شکمتان این تمرین را انجام دهید. شکمتان باید به آرامی بالا و پایین برود.
  2. حالا دستهایتان را در دو طرف بدنتان قرار دهید بدون اینکه با پاها، دست‌ها یا هر بخش دیگری از بدنتان، حرکتی نمایشی انجام دهید.
  3. زانوهایتان را از هم باز کنید و آنها را در حالت آرام و سست قرار دهید ولی چمپاتمه نزنید.
  4. شانه‌هایتان را بالا نگیرید فقط آنها را پایین آورده و سینه هاتان را بالا بگیرید.
  5. پاهایتان را کمی از هم فاصله دهید و وزنتان را به طور متعادل بین آنها و کمی رو به جلو پخش کنید.
  6. هنگامیکه درد یا تنشی را در هر بخشی از ماهیچه خودتان حس کردید یعنی باید درست بایستید. اگر جراحت بزرگی پیدا کردید یا ماهیچه‌هایتان گرفته، نباید آواز بخوانید.
  7. باید گردنتان در حالت سست و آرامش قرار گیرید. برای ماهیچه‌های پشت خودتان هم همین کار را انجام دهید.
  8. حرکات شما باید مثل زمانیکه می‌رقصید، دلپذیر باشد. اگر از رقصیدن متنفر هستید، می‌توانید، دفاع شخصی مثل کاراته کار کنید. این ورزش‌ها کمک زیادی به حرکات روان شما می‌کنند.

2- تمرین تنفس شکمی یا بطنی

تنفس شکمی هم گزینه خوبی برای تقویت حالت ایستادن است. از طرف دیگر در زمانیکه هوا استنشاق می‌شود، به این حرکت، خیز بطنی هم گفته می‌شود. طرز آواز خواندن خوب، به معنای توانایی قرارگیری راحت بدنتان در فضای مدنظر است. می‌توان برای ایستادن، نشستن با لم دادن بدون هرگونه فشار عضلانی هم از آن استفاده کرد. روش‌های مختلفی برای این کار وجود دارد.

10 درمان خانگی علمی برای بازیابی صدا و تقویت آن برای خوانندگی

3- تمرین توازن کتاب

گزینه‌ راحت برای تمرین در این زمینه، برقراری توازن کتاب است. بسیاری از افراد برای رسیدن به طرز ایستادن مناسب در خوانندگی از این روش استفاده می‌کنند.

  • هر کتابی را می‌توانید روی سرتان قرار دهید.
  • تلاش کنید تا توازن آنرا حفظ کنید.
  • بایستید
  • حالا با کتاب راه بروید
  • با آن جلوی آینه بایستید
  • حالت بدنتان را در حالیکه کتاب روی سرتان است، بررسی کنید.
  • سپس همین کار را بدون کتاب انجام دهید.

4- تکنیک موقعیت سر

در تکنیک موقعیت سر باید سرتان را در موقعیت صاف قرار دهید تا چانه شما در حین خواندن موازی زمین قرار گیرد. هنگامیکه سرتان در آواز خوانی، بالاتر یا پایین‌تر از خط موازی زمین قرار می‌گیرد، صدایتان فوراً تغییر می‌کند. بنابراین هنگامیکه سرتان موازی کف است، صدایی طبیعی و قدرتمند تولید می‌کنید.

پیامدهای طرز ایستادن نامناسب در حین آواز خواندن

هنگامیکه طرز ایستادن نامناسبی دارید، ظرفیت سینه‌ای شما تحت فشار قرار گرفته که تا حدی روی دیافراگم شما فشار آورده و مانع از انبساط آن می‌شود. اگر ظرفیت سینه‌ای شما به خوبی منبسط نشود، نفس در قسمت بالایی سینه حبس شده و به تنفس سطحی می‌رسد. این شرایط هوای دم را محدود کرده و مانع از بیان خوب خواننده می‌شود. هنگامیکه درست نمی‌ایستید، صدایتان به سمت کف رکود پیدا کرده و دچار انحراف و اعوجاج می‌شود. به خواننده‌های اپرا توجه کنید که چگونه سینه‌ها را جلو و شانه ها را عقب نگه می‌دارند تا با دیافراگم از تنفس مناسب حمایت کنند.

در حین دم، ریه‌ها به سمت پایین منبسط می‌شوند نه به سمت بیرون. ریه‌ها به دیافراگم در جهت پایین فشار می‌آورند. به همین دلیل معده شما به سمت بیرون متورم می‌شود که روش درست تنفس برای رسیدن به طرز ایستادن مناسب در حین خواندن هم به همین شکل است.

چطور با احساس بیشتری آواز بخوانیم؟ راهنمایی مهم برای خوانندگی

شاید این سؤال برایتان طرح شود که چرا طرز ایستادن اینقدر روی کل بدن اثر دارد؟ هنگامیکه طرز ایستادن مناسب را حفظ می‌کنید علاوه بر خواندن، اجزای مهم بدنتان هم تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست