خانه / آموزش آواز (گام به گام) / مطالب آموزشی آواز خوانی / پاسخ به چند سوال رایج درباره صدا و آواز کاربران
Singer singing with microphone

پاسخ به چند سوال رایج درباره صدا و آواز کاربران

آواز

آموزش صدا همواره دارای پرسش‌های رایج زیادی است و اغلب آنها در مورد تمرین‌های کلامی یا نکاتی آموزشی هستند. در اینجا برخی از این سؤال‌های پرتکرار در مورد آواز خواندن را به همراه نکات آموزشی ارائه می‌کنیم تا بهتر ازصدایتان حفاظت کنید.

می‌توانید پرسش‌هایتان در مورد آواز خواندن را در بخش نظرات مطرح نمایید. خب، در اینجا پرسش‌های متداول در حوزه‌ی صدا و نکات آواز خواندن را ارائه می‌دهیم:

اگر بخواهم در حین آواز خواندن به صدای خوبی برسم باید روی چه عناصری متمرکز شوم؟

طبق راهنمای آواز شخصی شما:

 


avaz

توی این پک فوق العاده، استاد فرهاد فراهانی، آواز، تحریر و صداسازی رو جوری بهت یاد میده که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان خواننده حرفه ای شو و همه رو انگشت به دهان کن!


 

عناصر زیادی در تولید صدای سالم و خوب در حین آواز خواندن نقش دارند.

یکی از این عناصر اصلی، تنفس شماست که باید تنفس قدرتمند و با ثبات را برای داشتن صدای آوازی محکم، مدنظر قرار دهید.

بهتر است تمرینات تنفس اصلی را دنبال کنید تا توانایی کنترل تنفس در حین آواز خواندن را پیدا کنید و ماهیچه‌های دیافراگم و شکمی را تقویت کنید تا بیشتر از آواز خواندنتان حمایت کنید.

مؤلفه‌ دوم، تارهای صوتی شما و آشنایی با نحوه‌ی تولید صدای مناسب است. ترکیب سالم هوا و صدا برای داشتن صدای آوازی قدرتمند، حیاتی است.

آشنایی بیشتر با تارهای صوتی خودمان برای داشتن تمرینات صدایی و تولید آواز متعادل ضرورت دارد. عنصر مهم دیگر، ناحیه میان تارهای صوتی و جایگاه‌یابی صدایتان است که حنجره، فک، چانه، زبان، ناحیه بینی، گلو و غیره را در بر می‌گیرد.

در طول آواز خواندن باید آرامش و انعطاف پذیری این نقاط را حفظ کنید تا به صدای خوب در حین آواز خواندن برسید.

برای مثال اگر در هنگام رسیدن به نوت های زیر، گلویمان منقبض است، کم کم صدایتان کشیده و بسیار نازک می‌شود.

آرام کردن گلو، لحن ضخیم‌تر و واضح‌تری به ما می‌دهد ولی رسیدن به این مقوله در کوتاه مدت دشوار است. شما باید تمرین‌های کلامی و نکات آموزشی صدا را رعایت کنید تا به صدایی قدرتمندتر رسیده و عادات کلامی مناسبی در حین آواز خواندن پیدا کنید.

آیا می‌توانم رنج آوازی خودم را توسعه دهم و در این زمینه چه کار باید انجام دهم؟

طبق راهنمای آواز شخصی شما:

به لحاظ فنی، رنج صوتی و ذاتی شما قابل توسعه نیست مگر آنکه تارهای صوتی شما تحت تغییرات بیولوژیکی قرار گیرند یا رویشان جراحی انجام دهید و به طور مستقیم آنها را تغییر دهید. این کار توصیه نمی‌شود چون مخاطراتی را به همراه داشته و ارزش ندارد.

با این حال می‌توانید به نوت هایی بالاتر یا پایین‌تر از رنج آوازی خودتان برسید. می‌توانید حالت بیان این نوت ها را پیچ و تاب دهید به ویژه در نوت های زیرتر راحت‌تر می‌توانید بدون فشار آوردن به گلو یا سایر اجزا، آن‌ها را بخوانید.

معرفی 4 تا از بهترین آموزشگاه های آواز در ایران+ آدرس

همچنین می‌توانید از دیافراگم و تارهای صوتی خودتان برای اثرگذاری بهتر و رسیدن به ادای بهتر تارهای صوتی استفاده کنید تا به نوت های خارج از رنج آوازی فعلی برسید.

با گرم کردن کلامی مناسب و انجام تمرینات صدا با صدای خوب و سالم آشنا شده و جایگاه کلامی مناسب خودتان را می‌شناسید. گاهی اوقات نمی‌توانید نوت های خاصی را بخوانیم چون حمایت تنفسی کافی برای این کار را نداریم.

انجام تمرینات تنفسی پیشرفته هم به شما برای تنفس عمیق‌تر و قوی‌تر و حمایت بهتر از صدایتان کمک می‌کند.

به اعتقاد دوستانم، صدای تخت و یکنواختی دارم. چگونه باید آنرا اصلاح کنم؟

طبق راهنمای آواز شخصی شما:

گاهی اوقات صدایمان تخت و یکنواخت به نظر می‌رسد، چون نمی‌دانیم که چگونه باید جنبه‌های فرعی و خاص صدای آوازمان را تغییر دهیم. این جنبه‌ها شامل جایگاه کلامی مورد استفاده، تغییرات در پویایی صدای آواز و تغییر در گام بین کلمات یا نوت ها است.

جایگاه کلامی یعنی موقعیتی که صدایمان از آنجا می‌آید. که در مورد خوانندگان به صورت صدای سینه‌ای، صدای میانی یا دماغی و صدای سری است. این اصطلاحات برای توصیف صداهایی به کار می‌رود که می‌توانیم در حین آواز از آنها استفاده ‌کنیم و محل بدنی خروج این صداها را مشخص می‌کند.

برای مثال اگر می‌خواهیم نوت های زیر را بخوانیم می‌توانیم از جایگاه صدای سری استفاده کنید که کاملاً بلند هستند و انگار صدا از منطقه سر بیرون می‌آید.

با تغییر جایگاه کلامی می‌توانیم صدایمان را متنوع و رنگین کنیم و تجربه شنوایی خوبی را برای مخاطب بسازیم.

این غذاها را قبل از شروع تمرین آواز نخورید!

تمرینات زمزمه کردن را انجام دهید تا جایگاه صدا در پایین، میانه و بالا را در حین آواز خواندن پیدا کنید.

پویایی‌ها به بلندی یا نرمی آوازمان اشاره دارند و با تغییر حجم صدایمان می‌توانیم تنوع بیشتری به صدا بدهیم. این کار همگام با ملودی آواز انجام می‌شود، در گام بالای ملودی، بلندتر بخوانید و در نوت های پایین‌تر آواز، نرم‌تر بخوانید. می‌توانید لهجه‌های پویا و خاصی را در حین آواز به کار بگیرید. مثلاً تأکید روی برخی از کلمات را افزایش دهید.

عنصر سوم برای بهبود آواز تخت و یکنواخت، اضافه کردن تنوع ظریف در گام میان کلمات یا نوت ها است.

این کار با مکث اندک بین گام‌ها انجام می‌شود برای مثال به جای تغییر ناگهانی بین دو نوت از نوت یک به دو کمی مکث می‌کنیم.

تمرین گام‌های موسیقی برای گرم کردن و آموزش صدا به شما کمک می‌کند تا با گام‌ها در حین آواز خواندن آشنا شوید.

متوجه شده‌ام که صدایم به طور تصادفی در طول آواز، خش دار می‌شود. چگونه آنرا اصلاح کنم؟

طبق راهنمای شخصی شما:

یکی از دلایل خش دار شدن صدا، فقدان کنترل تارهای صدا و جدا شدن آنها در حین آواز خواندن است (که کاملاً هم دردناک است، اینطور نیست؟)

شاید به خاطر عدم تحمل فشار هوای دیافراگم روی تارهای صوتی یا ضعف کلی ماهیچه‌های کنترل کننده تارهای صوتی باشد.

یکی از روش‌های بهبود این مشکل، تمرین لرزاندن لب یا تمرین حباب است تا تارهای صوتی بهتر در برابر فشار هوا مقاومت کنند و احتمال خش دار شدن صدا در حین آواز کاهش یابد.

10 تا از سخت ترین سازهای موسیقی از لحاظ یادگیری کدامند؟

راه دیگر، آشنایی با گام‌های دشوار در حین آواز خواندن است. برای مثال اگر می دانیم که روی کلمات یا نوت های خاصی دچار خش می‌شویم باید کلمات درون جمله را حرکت گذاری کنیم یا خواندن بدون خش را تمرین کنیم.

هنگامیکه قادر به این کار شدید می‌توانید کلمات درون آواز را هجی کنید ولی با زمزمه کردن یا حرکه گذاری باید خواندن آن کلمه را به خاطر بسپارید.

حرکت گذاری، کاری به نوت هایی که می‌خوانیم ندارد اگرچه حرکه ها یا نوت های خاصی به تلاش بیشتری برای خواندن نیاز دارند ولی باید از آنها در جلسات تمرینی استفاده کنیم.

به نظرم نمی‌توانم نوت های عطف یا بخش‌های آزاد در طول پرده موسیقیایی یا سایر بخش‌های آزاد یک آواز را بخوانم. هرگاه که می‌خواهم گام‌های محدودی از یک قطعه را بخوانم، صدایم به طور ناگهانی از یک گام به گام دیگر می‌رود. چگونه می توام به صدایی روان‌تر برسم؟

طبق راهنمای شخصی شما:

باید روی توانایی بدون مکث خواندنمان کار کنیم که در سؤال سوم به آن اشاره کردیم. باید بتوانیم روان‌تر و با نوسان بخوانیم بدون اینکه به صدایی تخت و یکنواخت برسیم.

عدم توانایی برای خواندن بدون مکث یعنی گام خواندن به طور ناگهانی تغییر کرده و تارهای صوتی یکباره کشیده می‌شوند در حالیکه باید به طور طبیعی و به آرامی کشیده شوند.

برخی از تمرینات روان خوانی را انجام دهید تا به صدایی روان‌تر در حین آواز خوانی برسید. مقیاس 5 تونی (آواز متوالی Doh، Re، Mi، Fa، Sol) مانع از کنار گذاشتن گام‌ها درون تمرین آواز شده و تغییر روان از یک گام به گام دیگر را به شما آموزش می‌دهد.

5 اشتباه فاحش که اکثر موسیقی دانان مرتکب می شوند!

اگر به درستی قادر به ادای این 5 نوت نیستید پس مکث زیادی از نوت بم Doh تا نوت زیر Sol انجام می‌دهید و نباید بین نوت ها توقف کنید. هنگامیکه به طور روان این نوت ها را ادا کردید، پس تمامی گام‌های میانی را ادا کرده‌اید ولی باید روان‌تر از قبل آنها را بیان کنید.

خب، امیدوارم این پاسخ‌های کوتاه به رفع برخی از پرسش‌های متداول در ذهن شما کمک نماید. می‌توانید سؤالات خودتان را برایمان ارسال کنید.

حتما بخوانید!

1 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • محمد مهدی عزیزی
    مرداد 1, 1399 5:24 ق.ظ

    سلام خسته نباشید. من هنر جو آواز سنتی هستم. استادم به من میگه که من هنگام خوندن نوت های بالا گلوم رو سفت می کنم یا اسپاسم عضلانی در این قسمت دارم که فشار به حنجرم میاره چطور این رو برطرف کنم؟؟؟ ممنون می شم اگه کمکم کنید شدیدا دنبال راهکار هستم؟؟ چه تمرین هایی رو باید انجام بدم؟؟؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست