خانه / آموزش آواز (گام به گام) / مطالب آموزشی آواز خوانی / نحوه اصلاح صدای تو دماغی موقع آواز +چند نکته مهم
صدای تودماغی

نحوه اصلاح صدای تو دماغی موقع آواز +چند نکته مهم

آواز

صدای تو دماغی، ناخوشایند است. این صدا در سبک کانتری کاملاً پذیرفته شده است. ولی برای سبک پاپ، کر، رپ و سایر آوازهای معاصر، قابل قبول نیست.

هنرمندان دارای صدای تو دماغی به راحتی در گروه کر تلفیق می‌شوند و صدایشان، خاموش به نظر می‌رسد. صدای تو دماغی به وسیله‌ کام نرمی تولید می‌شود که به خوبی بالا نرفته است. کام یک بافت نرم در سقف دهانتان است و برای ایجا صدای زنگ دار و خوب، به سمت بالا کشیده می‌شود. اگر کام شما بالا نرود، صدایتان تو دماغی می‌شود. صدای تو دماغی حاصل از هوایی است که به خاطر محدودیت فضا در پشت حلق شما از سمت دماغ می‌آید.

10 ترفند بسیار ساده برای اینکه صدای خوانندگی سالمی داشته باشیم

از این رو برخی از آوازها و سبک‌های آوازی (به ویژه آوازهای کانتری) با تو دماغی خواندن مشکلی ندارند ولی همیشه شنیدن این صدا، خوشایند نیست. اگر صدای تو دماغی دارید به خاطر پایین بودن کامتان است که هوای خارج شده از حفره‌های دماغی را سد می‌کند. افراد دارای چنین شرایطی به راحتی با چند ترفند و نکته قادر به اصلاح آن هستند.

آواز خواندن تو دماغی یک مشکل متداول است که خوانندگان زیادی در سراسر دنیا با آن مواجه هستند. این شرایط با تمرین کلامی یا دهانی قابل اصلاح است تا بتوانید کام گلو را بالا بکشید.

 


avaz

توی این پک فوق العاده، استاد فرهاد فراهانی، آواز، تحریر و صداسازی رو جوری بهت یاد میده که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان خواننده حرفه ای شو و همه رو انگشت به دهان کن!


 

دلایل صدای تو دماغی

صدای تو دماغی به خاطر شرایط صدایی است که باعث تحریف طنین صدا می‌شود. پایین قرار گرفتن گام نرم یکی از دلایل اصلی آن است.

کام نرم درون دهانتان در نزدیک کام سخت و پشت دندانهایتان قرار دارد. این قسمت را به راحتی در حین خمیازه کشیدن می‌بینید. اگر می‌خواهید کامتان را بررسی کنید، در مقابل آیینه بایستید، دهانتان را باز کنید تا آنرا در منطقه پشتی دهانتان مشاهده کنید.

خواننده‌ای با صدای تو دماغی معمولاً دارای حفره‌های دماغی است که لحن ظریفتر و ناله واری را بدون وضوح کافی تولید می‌کند.

اگر می‌خواهید بدانید که تو دماغی هستید، مسیر هوای دماغی را بررسی کنید تا ببینید که این مسیر تنگ است و ماهیچه‌های پشت دماغتان را فشرده می‌کند. گاهی اوقات صدای تو دماغی به خاطر فقدان «قرابت صدایی مناسب» است. منظور از مناسب بودن، مقدار کافی قرابت است و مقدار زیاد مدنظر نیست.

چگونه باید داشتن صدای تو دماغی را بررسی کرد؟

روش‌های مختلفی برای بررسی صدای تو دماغی وجود دارد. یکی از بهترین و اثربخش‌ترین روش‌ها برای ارزیابی کیفیت صدایتان، انتخاب عبارت آوازی متفاوت و خواندن آن بدون کشیدن دهانتان است.

می‌توانید بخشی از آواز مورد علاقه را انتخاب کرده و با گرفتن دماغتان آنرا بخوانید. اگر صدایی با طنین متوازن دارید به راحتی می‌خوانید ولی اگر صدایتان تغییر کرد، پرواضح است که صدایتان تو دماغی است.

روش دیگر نیشگون گرفتن یک طرف دهانتان و صحبت کردن است. اگر صدایتان تو دماغی است پس لرزش انگشتان خود را حس خواهید کرد. اگر سردرگم شدید اول آواز بخوانید و بعد در حالیکه بینی خودتان را گرفته‌اید، صحبت کنید تا تفاوت را متوجه شوید.

ویدئوی آموزشی زیر، ماهیت صدای تو دماغی در آواز خوانی و مفهوم طنین تو دماغی در پژواک صدا را به شما توضیح می‌دهد. روش‌های مستقیم بررسی مشکلات صدای تو دماغی در حین آواز خواندن را هم به شما نشان می‌دهد.

https://youtu.be/Td3FDI9P_1o

چگونه تو دماغی نخوانیم و آنرا اصلاح کنیم

1-کامتان را بالا نگه دارید

با نگاه به پشت دهانتان، کام نرم را مشاهده می‌کنید. این بخش، نرم‌ترین بخش دهانتان است و زبان کوچک را نگه داشته است. هنگامیکه زبانتان را لمس می‌کنید، کام نرم بالا و پایین خواهد رفت. کام نرم به طور طبیعی در حین خوردن، صحبت کردن، خمیازه کشیدن و هرگاه که از دهانتان استفاده می‌کنید، حرکت می‌نماید. اگر نمی‌خواهید تو دماغی بخوانید باید با بالا نگه داشتن کام نرم، صدایتان را کنترل کنید.

روش دیگری که به بهبود صدایتان کمک می‌کند انجام چند نیم خمیازه در طول روز است. با این کار متوجه خواهید شد که کام نرم به روشی قابل کنترل بالا می‌رود. این تمرین روزانه شما را با احساس بالا بردن کام نرمتان، آشنا خواهد کرد.

2- حالت فک یا دهان

یکی از رایج‌ترین مشکلات خوانندگان تو دماغی، جلو انداختن فک است در چنین شرایطی عقب رفتن زبان را تشدید کرده و خواننده صدایش را به قسمت بینی میفرستد. هنگامیکه بدون باز شدن کافی پشت گلو، صدا پس زده می‌شود، صدای تو دماغی و ناخوشایند تولید می‌شود.

فک بعد از ادای هر صامت، به سمت عقب می‌رود. هر گونه جلو انداختن فک‌ها، صدای واضحی را درون سیستم شنوایی خواننده ایجاد می‌کند که صدای تو دماغی را تقویت می‌کند. اگر می‌خواهید این عادت آزار دهنده را متوقف کنید به ویدئوهای خوانندگان حرفه‌ای نگاه کرده و به حرکت فک آنها توجه کنید.

3- اصلاح تنفستان

اگر صدایی تو دماغی دارید، یکی از مهم‌ترین جنبه‌های مورد بررسی، تنفس در حین آواز خواندن است. اغلب خوانندگانی که تو دماغی می‌خوانند، همواره نفسشان را حبس می‌کنند. مثالی در این زمینه می‌زنم. اگر تنفس خودتان را پرورش دهید به خوبی قادر به کنترل صدایتان خواهید شد.

توانایی سد کردن جریان هوا با پشت زبان، مسأله ای حیاتی است که غالباً نادیده گرفته می‌شود. در حین آموزش به خوانندگان تو دماغی، همه آنها جریان هوا را با ریشه‌ زبانشان سد می‌کنند. از آنجا که خیلی روی صوت درونی متمرکز می‌شوند تا صدای خوبی بسازند به چنین شرایطی دچار می‌شوند. اگر چنین کاری می‌کنید بدانید که صدایتان برای مخاطب مفهوم نیست.

با تمرین می‌توانید فشار پشت زبان را آزاد کرده و تنفس آرام را امکان پذیر کنید. یکی از راههای رسیدن به تنفس آرام قرار دادن زبانتان در بین لبهایتان و تنفس دماغی با ریتم آرام است. این کار باعث می‌شود تا زبان در حین دم عقب نرود و تنفس خواننده آرام‌تر شود.

4- در حین خواندن، موقعیت زبانتان را تغییر دهید

روش دیگر برای جلوگیری از خواندن تو دماغی، تغییر موقعیت زبانتان در حین خواندن است. این کار دشوار است ولی با چند تمرین می‌توان عادت بد خواندن با زبان بالا را کنار گذاشت. این تمرین‌ها را انجام دهید؛ فکتان را پایین نگه دارید و زبانتان باید لب پایین را لمس کند؛ بعد صداهایی مثل «gah» را تلفظ کنید. هنگامیکه چند بار تکرار می‌کنید، متوجه خواهید شد که حرف «G» باعث می‌شود تا زبان بالا برود ولی تلفظ «AH» آنرا پایین می‌آورد. اگر تو دماغی می‌خوانید پس تلفظ «AH» خیلی باعث پایین آمدن زبان نخواهد شد و در همان موقعیت بالا خواهد ماند.

8 تا از مزایای خوانندگی که از نظر علمی ثابت شده اند

نتیجه گیری

آواز خوانی روش صحبت هماهنگ با گام آواز است. اگر به حرفه موسیقی روی آورده‌اید، با صدای طبیعی خودتان درست مثل حرف زدن، بخوانید. امیدوارم که نکات و توصیه‌های این متن آموزشی به شما برای شناخت مفاهیم و مشکلات خواندن تو دماغی و نحوه خواندن بدون صدای تو دماغی کمک کند.

حتما بخوانید!

2 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست