خانه / آموزش آواز (گام به گام) / مطالب آموزشی آواز خوانی / طرز اصولی تمرین مقیاس های Do Re Mi در آواز و خوانندگی
تمرین دو ر می

طرز اصولی تمرین مقیاس های Do Re Mi در آواز و خوانندگی

آواز

یکی از روش‌های مفید در تقویت قدرت خوانندگی، تمرین مقیاس‌های دو رِ می است. تقریبا همه نام سولفژ را شنیده‌اند. در سولفژ یاد می‌گیرید چگونه نت‌های موسیقی را بنویسید و چگونه آوازهای مختلف را بخوانید.

همه چیز درباره نت موسیقی و روش نت خوانی اصولی (آموزش تصویری)

اگر در بچگی آموزش موسیقی دیده باشید، احتمالا با آواز دو رِ می آشنا هستید. یک آواز قدیمی که برای آموزش نت‌خوانی و آوازخوانی برای افراد مبتدی بسیار مفید است.

نت های موسیقی

مزایای یادگیری گام‌های دو رِ می برای آوازخوان‌ها

1 – یادگیری اصول اولیه برای خواننده‌شدن

سولفژ به شما کمک می‌کند تا آوازها را بهتر و سریعتر یاد بگیرید. هنگامی‌که مهارت‌های اولیه را کسب کنید، بدون نیاز به شنیدن قبلی یک نت خاص، می‌توانید آن نت را بنوازید. با نت‌خوانی می‌توانید تفاوت بین آهنگ‌های مختلف را تشخیص دهید.بدون سولفژ، ممکن است شما 100 آهنگ خوانده باشید، اما در یادگیری یک آهنگ جدید ناتوان باشید.

یادگیری اصول اولیه برای خواننده‌شدن

پاسخ به چند سوال رایج درباره صدا و آواز کاربران

2- بهبود کیفیت اوج صدا

استفاده زیاد از سولفژ به تقویت حافظه شما کمک می‌کند و باعث می‌شود تا راحت‌تر فاصله بین گام‌ها را بخاطر بسپارید. هنگامی‌که با الگوهای سولفژ تمرین می‌کنید، می‌توانید توانایی اوج صدای خود را در جای درستی از آهنگ استفاده کنید.

 


avaz

توی این پک فوق العاده، استاد فرهاد فراهانی، آواز، تحریر و صداسازی رو جوری بهت یاد میده که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان خواننده حرفه ای شو و همه رو انگشت به دهان کن!


 

(دو)یِ ثابت یا (دو)یِ متحرک؟

منظور از دویِ متحرک، خواندن اولین نوت است. از این رو از هر گامی می‌توانید برای اوج صدای خود استفاده کنید. دویِ ثابت براساس گام C است و باعث می‌شود همیشه اوج صدای خوبی داشته باشید و A را بصورت لا و C را بصورت دو بخوانید.

نتهای موسیقی با کلید سل

تمرین دو رِ می فا سو لا سی، بهترین تمرین است

1 – سلفژ

دویِ متحرک یکی از محبوب‌ترین سیستم‌ها است، دیگر گام‌های اصلی مثل رِ می فا سو لا سی از یک توالی خاص پیروی می‌کنند. هنگامی‌که برای یک نوت، اسمی را مشخص می‌کنید، ذهن خود را آماده می‌کنید که بتواند یک چارچوب موسیقیایی را درک کند.

دلیل اصلی این کار این است که بتوانید از هجاها به‌خوبی بهره ببرید. برای مثال ممکن است متوجه شوید که هنگام تمرین گام پنتاتونیک، دو را به خوبی به کار می‌برید. تمرین کردن به شما کمک می‌کند تا بازه‌های مختلف موسیقی را یاد بگیرید و بتوانید مهارت‌های جدید را در خود ایجاد کنید.

2- خواندن چشمی

منظور از خواندن چشمی، توانایی روخوانی و سپس آوازخواندن موسیقی با یک نگاه است. این مورد یکی از ویژگی‌های خواننده‌های حرفه‌ای است و به شما کمک می‌کند تا روی صحنه عملکرد درخشانی داشته باشید.

خواندن چشمی به تقویت دقت و مهارت ریتمیک خواننده کمک می‌کند. اگر می‌خواهید توانایی خواندن چشمی را در خود تقویت کنید از ملودی‌های مختلف و ریتم‌های مختلفی می‌توانید به عنوان تمرین استفاده کنید. می‌توانید همزمان با گوش خود بشنوید و آهنگ را بخوانید. باید تلاش کنید تا بتوانید بدون شنیدن نوت‌ها، صدای هرکدام از این نوت‌ها را تصویر سازی کنید.

کتاب نت

توصیه نهایی

یادگیری موسیقی، مثل یادگیری یک زبان جدیداست. اگر درکلاس گرامر شرکت کرده باشید، یادگیری زبان بستگی به درک شما از آن گرامر دارد. موسیقی نیز پیش‌نیازهایی دارد. نوشتن موسیقی یک کار تخصصی محسوب می‌شود.

اگر به تازگی در حال آموزش یک زبان جدید قرار گرفته‌اید، مدتی زمان خواهدبرد تا بتوانید این زبان را بصورت روان صحبت کنید. در آموزش موسیقی نیز باید زمان بگذارید و رفته رفته مهارت‌های خود را تقویت کنید.

چند نکته مهم و ساده راجب طرز ایستادن موقع خوانندگی و آواز

در ابتدای آموزش‌های موسیقیایی، ممکن است احساس خستگی کنید، اما با گذر زمان و درک بهتر اصلاحات فنی، علاقه شما به این زمینه افزایش خواهدیافت. اگر در یادگیری موسیقی، نظم و اصول خاصی داشته باشید، هیچگاه از یادگیری موسیقی خسته نخواهیدشد.

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست