خانه / آموزش آواز (گام به گام) / مطالب آموزشی آواز خوانی / خوانندگی در سن بلوغ: مراحل تغییر صدا و کاری که باید انجام دهید
خوانندگی در سن بلوغ

خوانندگی در سن بلوغ: مراحل تغییر صدا و کاری که باید انجام دهید

آواز

یادگیری آواز خواندن در دوران بلوغ مانع از این می شود که از صدایتان ناامید شوید و حتی می تواند به بهتر شدن آن هم کمک کند. صبر داشتن در این مسیر خیلی مهم است. خوشبختانه تمرینات و کارهایی وجود دارند که با استفاده از آنها می توانید به روند بهتر شدن صدایتان سرعت بدهید.

ما در این مقاله هر نکته ای که درباره خوانندگی در دوران بلوغ وجود دارد و همچنین نحوه آواز خواندن از طریق تغییر صدا را در اختیارتان می گذاریم.

چطور در دوران بلوغ آواز بخوانیم؟

چه پدر و مادر یک نوجوان باشید و چه مربی آواز و یا رهبر گروه کر، درک مراحل بلوغ و نحوه دست و پنجه نرم کردن با آن بسیار مهم است. حتما شما هم شنیده اید که خیلی ها می گویند صدای پسران در دوران بلوغ تغییر می کند و خروسکی می شود. ممکن است این فکر برای کسی که در کودکی آواز خونی می کرده نگران کننده باشد. ولی مطمئن باشید که خروسکی در کار نیست. صدای یک مرد جوان در طول زمان پنج تغییر را تجربه می کند و هر کدام از این تغییرات ممکن است باعث خشن شدن، بم شدن و زمخت شدن صدا بشوند.

بلوغ فرایندیست که هم از لحاظ جسمی و هم از نظر روحی و روانی تجربه سخت و پیچیده ای محسوب می شود. اگر بتوانید اضطراب و استرس درباره صدایتان را کاهش بدهید این دوره هم به راحتی طی می شود. بنابراین شما به عنوان یک خواننده باید روی مهار و کاهش استرستان کار کنید تا نتیجه بهتری بگیرید.

 


avaz

توی این پک فوق العاده، استاد فرهاد فراهانی، آواز، تحریر و صداسازی رو جوری بهت یاد میده که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان خواننده حرفه ای شو و همه رو انگشت به دهان کن!


 

does puberty affect singing voice

چطور صدای خواندن خود را در منزل به بهترین نحو ضبط کنیم؟

آیا بلوغ روی صدای یک خواننده تاثیر می گذارد؟

سوالی که برای خیلی از کودکان و نوجوانانی که در زمینه خوانندگی کار می کنند پیش می آید این است که آیا می توانم در دوران بلوغ هم به خوانندگی ادامه بدهم؟ البته که می توانید!

از آنجایی که تغییر از کودکی به بزرگسالی ممکن است زمان بر باشد، مطمئناً شما نمی خواهید ابزارهای صوتی خود را سالها بدون استفاده بگذارید. ممکن است یک ماه یا بیشتر وقت داشته باشید که این امر یادگیری آواز را مشکل می کند، اما نیازی به توقف هم نیست. اگر می خواهید یک هنرمند حرفه ای باشید، هرچه زودتر شروع کنید بهتر می شوید. اگر نمایش های تلویزیونی مانند The Voice Kids یا British’s Got Talent را تماشا می کنید، متوجه می شوید که افراد در هر سنی می توانند به موفقیت های باورنکردنی دست پیدا کنند.

آیا بلوغ روی صدای آواز شما تأثیر می گذارد؟

میزان تاثیر بلوغ روی آوازخواندن شما تأثیر کاملا به جنسیت و ژنتیکتان بستگی دارد. آقایان – که صدای آنها عموماً بم تر است – با حنجره (که به آن جعبه صدا نیز گفته می شود) و چین های صوتی که سه برابر سریعتر از خانم ها رشد می کنند، در دوران بلوغ تغییر شدیدتری را تجربه خواهند کرد. این اتفاق برای دختران بسیار تدریجی و ظریف خواهد بود چون بافت چین های صوتی خانم ها به طور متوسط با ​​یک چهارم سرعت رشد در آقایان رشد می کند.

هورمون ها کاتالیزور تغییرات نوجوانان از جمله تغییرات صوتی هستند. این مساله طول، چگالی و همچنین سرعت لرزش و حتی بافت چین های صوتی را تحت تاثیر قرار می دهد. دوران بلوغ می تواند زمان حساسی باشد اما با نتایج جالب و هیجان انگیزی هم همراه است.

علائم تغییر صدا در دوران

تشخیص تغییر صدا احتمالا دشوار خواهد بود، چون کودکان تمایل به کپی کردن از همسالان خود دارند (چه آگاهانه و چه ناآگاهانه). بنابراین تعمیق صدا ممکن است گمراه کننده و در نتیجه یک “تقلید” باشد. در عوض به دنبال تغییرات بصری باشید. از آنجا که حنجره در یک پسر بسیار بزرگتر می شود، به عنوان سیب گلو قابل مشاهده می گردد. وقتی این تغییر سایز به تکامل رسید، شما با تغییر صدای بلوغ روبرو خواهید شد.

هنگام آواز خواندن در دوران بلوغ، نباید درد و فشار داشته باشید. اگر موقع آواز خواندن این احساس درد و فشار در گلو دارید باید استراحت کنید. بلوغ قطعاً زمان فشار یا عجله برای رسیدن به چیزی نیست.

برای تغییر تن صدا چه باید کرد؟ تنها 7 روش موثر

مراحل تغییر صدای مردان

How to Sing When Going Through Puberty

می توانید از پسرتان بخواهید آواز بخواند و ببینید که دامنه صدای وی در چه مرحله از بلوغ قرار دارد. این یک راهنمای تقریبی پنج مرحله ای بر اساس دامنه آوازی متوسط یک ​​مرد است:

1. صدای میانی اول: Bb3

2. صدای میانه دوم: Ab3

3. صدای میانی سوم (اوج جهش): F # 3

4. باریتون (صدای بین بم و زیر) جدید: D3

5. جا افتادن باریتون (صدای بین بم و زیر): B2

در همین دوران صدای دختران بین چند لحن متفاوت تغییر خواهد کرد. این تغییرات خیلی چشمگیر نیست و به سختی قابل تشخیص است. ممکن است افزایش خشکی، ناموزونی و تغییر دامنه را مشاهده کنید. به طور کلی، دختران مراحل زیر را در بلوغ پشت سر می گذارند و این تا حدی با تغییرات صدایشان هم مطابقت دارد.

1- قبل از بلوغ. میانگین سنی 10-8 یا 11 سالگی

2- دوران بلوغ / قبل از قاعدگی. میانگین سنی12-11 یا 13 سال

3- بلوغ / پس از قاعدگی. میانگین سنی 14-13 یا 15 سال

4- زن بزرگسال جوان / پس از قاعدگی. میانگین سنی 15-14 یا 16 سال

آواز خواندن از طریق تغییر صدا

تغییر فقط به این معنی است که چیزی ثابت نباشد. طی فرایند بلوغ، غنای لحن ممکن است از بین برود و سپس بازگردد. زمختی صدا یا حالت جیغ مانند آن ممکن است پدیدارشود و سپس ناپدید گردد. بنابراین از این مساله نترسید چون موقتی است و می گذرد. اکثر نوجوانان از تجربه کلی تغییر صدایشان استقبال می کنند چون این یک علامت ملموس برای رشد و بلوغ است.

در حالی که صدایتان شروع به جا افتادن در محدوده های بم تر می کند، مراقب باشید زیاد به آن فشار نیاورید. هنوز صدا قدرت و ثبات جا افتادن در این محدوده آوازی را ندارد و اگر فقط در اینجا نگه داشته شود می تواند به سرعت خسته شود. نت های بالاتر را هم بخوانید، اما باز هم فقط در محدوده آوازی قرار بگیرید و آن را ملایم نگه دارید. از همه مهمتر اینکه مثل همیشه آب زیادی مصرف کنید و خواب کافی داشته باشید. این کار به بهبودی و تغییر دامنه صدایتان کمک می کند.

آیا بعد از بلوغ می توانم به آواز خواندن ادامه بدهم؟

Singing during puberty

بله. شاید شما هم شنیده باشید که مردم پس از بلوغ در آواز خواندن مشکل دارند. معمولاً این مشکلات هنگامی ایجاد می شوند که صدا هنوز در حال تغییر است یا در دوره نوجوانی فشار بیش از حدی به آن وارد شده است. شنیدن این که صدای شما بسیار تغییر می کند و نمی تواند کاری را که قبلاً انجام داده اید انجام دهد، باعث ناراحتی می شود. اما آرامش خود را حفظ کنید و باور کنید که نه تنها کیفیت صدایتان برمی گردد، بلکه احتمالاً به شکلی جدید و جالب تری نیز باز خواهد گشت. اما ممکن است لازم باشد برای توسعه این ابزار جدید کارهایی انجام دهید.

چطور خواننده شویم؟ (چه چیزهایی لازم است)

چه مدت طول می کشد تا صدای من در دوران بلوغ تغییر کند؟

تغییر صدا معمولاً از حدود 12 سالگی شروع و در 15 سالگی کم می شود. اما طبیعت در این کار دقیق نیست، بنابراین ممکن است تغییرات خاصی را ببینید. این تغییرات در کل چند سال طول می کشد، اما “خروسکی شدن” صدا در دوران بلوغ معمولاً فقط چند ماه طول می کشد. ممکن است متوجه شوید که صدای شما ناگهان به اندازه یک اکتاو در یک مدت زمان کوتاه افت می کند. ولی احتمالا صدایتان حوالی 18-16 سالگی صدای اصلی تان را پیدا می کنید. می توانید آواها و صداهای معمول خودتان را مدیریت کنید. خوشبختانه نرم افزارهای زیادی برای کمک به شما در این زمینه وجود دارند.

تمرینات صوتی برای تغییر صدا

خب؛ حالا چطور می توانید با خیال راحت تغییرات مختلف را روی صدایتان اعمال کنید؟ در چنین شرایطی برخی افراد ترجیح می دهند که به طور کلی آواز را کنار بگذارند؛ اما این کار هم درست به اندازه زیاده روی کردن در آواز خواندن مضر است. خبر خوب این است که تکنیک های تقویت کننده ای برای استفاده در این مدت وجود دارد. یادتان باششد که با تغییر صدا، رویکرد شما هم ممکن است تغییر کند؛ پس روش های مختلف را آزمایش کنید تا ببینید چه چیزی برای شما مفید است.

مسیرهای نزولی پنج تایی

از یک نت اصلی شروع کنید که احساس می کنید به راحتی برای شما قابل دسترسی است. سپس با فواصل یک پنجم با سرعت و ریتم ثابت پایین بیایید. این کار به شما کمک می کند تا بتوانید روی انتقال ها در صدا کار کنید و ایجاد قدرت صدا در هنگام پر کردن فاصله ها را امکان پذیر می کند. همچنین می توانید این تمرین را با فواصل نت شش تایی و هشت تایی هم انجام دهید.

الگو های هجایی

الگو های معمول و همیشگی خودتان را تمرین کنید؛ اما این بار آنها را به جای قالب روان، به صورت هجایی امتحان کنید. ( الگوی هجایی جایی است که هر نت به شدت منفصل / از بقیه جدا می شود). این به شما کمک می کند تا در باز و بسته شدن نای بند دقت ایجاد کنید، چیزی که در اثر تغییر هورمونی می تواند بلغزد. همچنین به آواز شما کیفیت دقیق و واضح تری می دهد.

برای تنظیم صدا چه بخوریم و چه نخوریم؟ (ویژه خوانندگان)

تمرین فواصل بین نت ها

مثل مسیرهای نزولی پنج تایی، این تمرینات هم روی افزایش توانایی شما برای جداسازی بین ثبت صداهای در حال تغییر کار می کند. این چالش باعث ایجاد ظرافت آوازی می شود (و توانایی موسیقیایی ما را افزایش می دهد) آنچه که همیشه برای یک خواننده مفید خواهد بود. این ویدیو بیشتر درباره فواصل می گوید و نحوه کار کردن در یک تمرین را به شما نشان می دهد.

با نی آواز بخوانید

اگر شما یا هنرجویتان احساس فشار می کنید و آموزش را خیلی جدی می گیرید (تا حدی که برای پیشرفت ضرر دارد) این کار روش سرگرم کننده و جذابی برای تمرین ایده آل است. این تمرین به سادگی آواز خواندن درون یک نی است و شما را قادر می سازد بسیاری از جنبه های آواز را کنار بگذارید و فقط بر تنفس و احساس تمرکز کنید. چنین تمرینی خواننده را از کیفیت آواز دور کرده و وی را ترغیب به بازی و سرگرمی می کند. از این تمرین در دوره های تنش عصبی تغییرات زمختی و جیغی صدا استفاده کنید. اگر به طور مثال گروه کر مدرسه را رهبری می کنید این روش به طور دسته جمعی نیز خوب کار می کند.

علاوه بر این، زمزمه و سوت ها همیشه تمرینات مطمئنی برای گرم کردن و کار با صدای آسیب دیده هستند؛ چه این آسیب به دلیل بیماری باشد و چه از دست دادن صدای قبلی یا تغییرات بلوغ. از هر چیزی که بخواهد دامنه صدای شما را بیش از گسترش دهد – به خصوص آواز همراه با سوت زدن، سر و صدا، جیغ و صدای تیز – خودداری کنید. به همین ترتیب، زمان ثابت شدن دامنه صدایی نیست. برای همه این موارد زمانی وجود دارد. در دوران بلوغ، ما به جای افزایش حجم یا دامنه، به دنبال دقت در انتقال بین نت ها هستیم.

چطور می توانم صدای خودم را در دوران بلوغ درست کنم؟

سعی نکنید صدایتان را اصلاح کنید. مبارزه با این روند هیچ فایده ای ندارد. تنها کاری که باید بکنید این است که سوار این موج تغییرات بشوید و با جریان آن حرکت کنید. تمرینات گفته شده را انجام بدهید، با صدایتان به آرامی رفتار کنید و درک کنید که مدتی طول خواهد کشید تا همه چیز سر جایش قرار بگیرد. شما تنها نیستید، میلیون ها و میلیون ها خواننده قبل از شما این مسیر را پشت سر گذاشته اند و بعد از طی کردن دوران بلوغ صدایشان بهتر هم شده است!

Singing voice changes with age

گاهی اوقات، پسران چیزی به نام “پوبرفونیا” (که از نظر پزشکی به عنوان جعل جهش، جعل عملکردی، جهش ناقص، جعل نوجوانی یا جعل بلوغ نیز شناخته می شود) را تجربه می کنند. این اتفاق نوعی اختلال است که به موجب آن صدای فرد مذکر موقع به صحبت یا آواز خواندن مدتها پس از بلوغ بسیار بلند و زیر است. پوبرفونیا بیشتر یک مسئله روانشناختی است تا جسمی و باید تحت نظر یک متخصص گفتار و زبان درمان شود، چون به ندرت پیش می آید که خود به خود بین برود.

آیا صدای خوانندگی شما بعد از بلوغ بهتر می شود؟

“بهتر” شدن صدا بعد از بلوغ یک نظر شخصی و سلیقه ای است. صدای جوان و کودکانه کاملاً متفاوت از صدای بزرگسالان است و هر دو می توانند جادویی و گوش نواز باشند. چین های صوتی شما قبل از بلوغ برای تولید صدایی مطبوع، خالص و غالباً عالی کوچک و باریک هستند؛ اما بعد از بلوغ، قدرت بیشتر و به طور بالقوه پویایی بیشتری در صدای خود خواهید داشت. همچنین ممکن است محدوده صدای بم تری را که قبلاً نداشتید باز کنید. این اتفاق گاهی اوقات به این معنی است که شما دیگر نمی توانید نت ها ی بالارا بخوانید، اما با آموزش صوتی، می توانید این موارد را حفظ کنید و حتی آنها را گسترش دهید. کلید دستیابی به صدای آواز بهتر، تلاش و تمرین است تا سن. با تمرین کردن می توانید چیزی که قبلا داشتید را دوباره به صدایتان برگردانید.

شکی در این نیست که بلوغ دوره چالش برانگیزیست؛ اما از طرفی هم مزایای بالقوه زیادی با خودش به همراه می آورد. سعی کنید در این مرحله فشار زیادی به خودتان یا فرزندتان که در دوره بلوغ است وارد نکنید. در پایان این روند، چیزی که به صورت صوتی ظاهر می شود هیجان انگیز خواهد بود.

سبک ها و ژانرهای معروف موسیقی با مثال (10 سبک رایج)

اما در این میان موارد زیادی وجود دارد که می توان روی آنها کار کرد از جمله اجرا، سازها، تکنیک میکروفون و یادگیری برخی از جنبه های تولید موسیقی. وقتی صدایتان کامل شد، وقت آن است که ببینید کجا و در چه زمینه ای می توانید از آن استفاده کنید. در ضمن، ارزشش را دارد که در مراحل مختلف صدایتان را ضبط کنید تا روی روند پیشرفتتان کنترل داشته باشید.

پرسش های مرتبط

آیا می توانید صدای آواز خود را در هر سنی بهبود ببخشید؟

بله! آواز یک فعالیت محدود به سن نیست و حتی اگر در سال های آخر عمرتان هم باشید می توانید پیشرفت کنید. ولی اگر می خواهید یک هنرمند حرفه ای در تولید موسیقی باشید، هرچه زودتر شروع کنید بهتر است. این کار را در خانه با استفاده از آموزشهای YouTube انجام دهید، به یک گروه آواز بپیوندید یا برای پرورش صدایتان با یک مربی آواز کار کنید.

چطور می توانم مثل یک خواننده حرفه ای آواز بخوانم؟

با خرید برخی تجهیزات با کیفیت و کمک گرفتن از افراد باتجربه! میکروفن و آمپلی فایر خوب صدای دربافتی خوبی به شما می دهد. شما باید هم از نظر گفتاری و هم از نظر عملی ثابت قدم باشید. تمرین کنید، صدایتان را تمرین بدهید و به این فکر کنید که آهنگ شما قبل از استفاده از نرم افزار چه نکات مثبتی در خود دارد. برنامه های زیاد وجود دارند که می توانند برای آموزش شما بسیار مفید باشند.

چرا به شکل یکنواخت آواز می خوانم؟

این مسئله به ویژه در بین خوانندگان جدید بسیار رایج است چون تنظیم صدایشان ناقص است. وقتی می خواهید بالاتر از حد مجاز دامنه صدای خودتان آواز بخوانید، ممکن است دقیقاً زیر نت بخوانید یا ممکن است صدای زمینه را به خوبی نشنیده باشید و تن را از دست بدهید.

شما هم موقع گذراندن دوران بلوغ و در تلاش برای آواز خواندن به مشکل برخورده اید؟ صدایتان بعد از بلوغ بهتر یا بدتر شده؟ خوشحال می شویم اگر تجربیات خودتان را در مورد تغییرات صدا در دوران بلوغ با ما به اشتراک بگذارید.

ملودی چیست؟ ویژگی ها و روش استفاده از آن در موسیقی

حتما بخوانید!

11 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • واقعا عالی ممنون که زحمت می کشید کمک زیادی به من کرد

    پاسخ
  • سلام و خسته نباشید
    مطالب عالی بودن
    من یک سوال داشتم . من یک پسر ۱۵ ساله هستم و خیلی به آهنگ امیر تتلو گوش میدم ، جدیدا لحن خوندنم شبیه ایشون میشه .
    راهکاری نیست که من لحنمو تغییر بدم ؟

    پاسخ
    • خوب ببینین بیشتر اینکه لحن خوندنتون شبیه کسی باشه به اهنگایی که گوش میدین ربط داره
      مثلا من وقتی رپ میخونم همچین حالتش مثل شوگا میشه
      یه مدت بهزاد لیتو زیاد گوش میدادم کلا خوندنم مثل اون شده بود
      یا مثلا برای ووکال صدام به سمت بیلی میره یا بعضی وقتا بک
      بستگی به نوع خوندنم هست

      پاسخ
  • امیرمحمد صاحبی
    بهمن 1, 1400 11:57 ق.ظ

    سلام
    من یه نوجوان ۱۴ ساله ام صدام توی یه تمرین سخت کمی آسیب دید
    الان تقریبا یک سالی که در اجرای نوت های بالا و زیر سختم می شه و نمی تونم البته قبل از این ماجرا هم بود ها
    می شه راهنمایی کنید

    پاسخ
  • سلام
    وقت تون بخیر
    مطالب بسیار عالی و موثر بودند🙏
    فقط یه سوال داشتم
    من پسر هستم و در حال حاضر ۱۷ سال سن دارم و ۳ ماه دیگه ۱۷ سالم تموم میشه و وارد ۱۸ سال میشم

    من مثلا ۱۵ دقیقه میخونم با تن صدای متفاوت،صدام میگیره و بعد یک ساعت باز میشه
    و خیلی برام عجیبه
    و بعد یک ساعت اگر دوباره ۱۵ دقیقه بخونم(با تن های متفاوت) ،دوباره صدام میگیره

    نزدیک به ۵ سال هست که تن های بالا رو به سختی میخونم و اصطلاحا صدام تحلیل میره

    من هنوز در دوران بلوغ هستم؟
    در دوران بلوغ این گونه علائم طبیعی هست؟

    پاسخ
  • سلام من یه دختر 15 ساله هستم
    خوب من وقتی رپ میخونم صدام حالت کمی بمی پیدا میکنه
    اما وقتی ووکال کار میکنم صدام نازک میشه
    و اینکه خیلی بیحس میخونم
    تو رپ بیشتر با حس میخونم تا ووکال
    بعضیا میگن بخاطر سنم صدام یجورایی حس نمیده
    میشه این مشکلو برطرف کرد؟

    پاسخ
    • تو رپ میخونی؟
      Nice
      من دیع رپ گوش نمیدم رپم دیع بچه بازی شده یه مشت بچه سال ریختن توش😂

      پاسخ
    • به عنوان یک فرده باتجربه که5سال با استاد های اواز بنشین و برخواست دارم گوش بده
      فقط رپ نخون صداته تو اهنگهای دیگه مثل پاپ و جاز و سنتی هم امتحان کن ببین تو کدومشون بهتری به اونه انتخواب کن من خودم صدام تو رپ و جاز و راک حس نداره ولی پاپ و سنتی خوب میخونم

      پاسخ
  • سلام من یه پسر15سالمه5ساله تو تمرینداوازم به شیوه ی خودم واقعا سره صدام تاثیر گذاشته و برای خودم استادیم و حتی به قول قدیمیا چه چه هم میتونم بزنم ولی کلا موسیقی سلیقه ای است عده ای رپ میپسندن که حالت شور دارد شور نه اینکه شوره اونایی که تو کار ا از هستن میدونن شور یک ردیف اوازیه جدیده که یه30سالی شایدم بیشتر میگذره از ابداعش شما اگه به 50ساله پیش برگردی اصا چیزی به اسم رپ و شور نبوده من خودم به شخصه نظرم هستا به رپ هیچ علاقه ای ندارم ما ایرانی هستیم باید به اواز اصیل خودمون بچسبیم انقدر که ما رپ گوش میدیم خارجیا خودشون گوش نمیدن اونا سبک راک دارن جاز کلاسیک همشونه گوش میدن ما فقط چسبیدیم به رپ
    نگفتم رپ گوش ندینا!
    ولی هوای اواز اصیل ایرانی هم داشته باشید
    یه کلیپی از خوندن شجریان دیدم میخوند خارجیها که مرکز اهنگ رپ بودن کیف میکردن

    پاسخ
    • سلام من ۱۶ سالمه خیلی دوست دارم خواننده خوبی بشم. برتی اینکه یتونم با خروسکی بودن صدام مقابله کنم و صدام خوب باشه باید چکار کنم؟

      پاسخ
  • سلام
    من پسرم 15 سالمه وقتی میخوام با نوت بالا بخونم صدام جهش میکنه و خیلی نازک تر میشه
    بعدم خوندنم اصلأ حس و شوق نداره
    مشکلامو چطور برطرف کنم ؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست