خانه / آموزش آواز (گام به گام) / مطالب آموزشی آواز خوانی / تکنیک های کنترل نفس در آواز برای چیره شدن کامل بر صدا
خوانندگی

تکنیک های کنترل نفس در آواز برای چیره شدن کامل بر صدا

آواز

در تمرین‌های تنفسی برای آوازخوانی، هوا مهم‌ترین نقش را برعهده دارد. بعنوان خواننده، باید بلدباشید چگونه تنفس خود را کنترل کنید. در غیر این‌صورت، سریعا خسته می‌شوید و عملکرد بدی در آوازخوانی خواهیدداشت. تمرینات تنفسی باعث می‌شود تا بتوانید عملکرد بهتری از خود نشان دهید.

بدون یادگیری کنترل تنفس، هرگز نمی‌توانید خواننده موفقی باشید. اگر جریان هوا بخوبی در بدن شما جریان یابد، صدای بهتری از شما بیرون می‌آید. هرچه روی جریان هوا کنترل بهتری داشته باشید، نتیجه بهتری حاصل خواهدشد.

چند تکنیک ساده برای اینکه با صدای بلندتر و واضحتر آواز بخوانیم

اغلب مردم در هنگام دم (داخل کشیدن هوا) شانه‌هایشان را بالا می‌آورند و قسمت فوقانی ریه را با هوا پر می‌کنند. برای ورزشکاران و خواننده‌ها بهتر است این عمل بصورتی انجام‌شود که قسمت تحتانی ریه نیز پر از هواشود. برای این کار هنگام عمل دم بجای اینکه شانه‌ها را بطرف بالا حرکت دهید، شانه‌های خود را بصورت عرضی حرکت دهید.

نحوه نفس‌کشیدن در آوازخوانی

در زمان آوازخواندن، عمل دم را باید بسرعت و عمل بازدم را به آرامی انجام‌دهید. همچنین باید ژست بدن شما مناسب باشد. ژست مناسب باعث می‌شود تا کنترل بیشتری روی تنفس خود داشته باشید و عملکرد بهتری از خود نشان دهید. در این نوشته می‌خواهیم تمریناتی را برای ایجاد کنترل روی نفس به شما عرضه کنیم.

 


avaz

توی این پک فوق العاده، استاد فرهاد فراهانی، آواز، تحریر و صداسازی رو جوری بهت یاد میده که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان خواننده حرفه ای شو و همه رو انگشت به دهان کن!


 

تمرینات کنترل تنفس برای آوازخوان‌ها

1 – تمرینات تنفسی برای عمل دم

در این تمرینات یاد می‌گیرید که چگونه سریع عمل دم را انجام دهید تا بتوانید برای نواختن ابزار موسیقی نفس خوبی داشته باشید. باید بهترین روش را برای واردکردن اکسیژن به ریه خود پیداکنید. هوایی که وارد بدن می‌شود بخاطر چگالی بالا وارد قسمت پایینی شکم می‌شود، بنابراین باید سریع نفس بکشید تا هوا وارد ریه شما بشود. این عمل ممکن است باعث‌شود خمیازه بکشید اما نگران نباشید زیرا هنگامی‌که حجم زیادی از اکسیژن وارد بدن می‌شود، این واکنش طبیعی را از بدن مشاهده خواهیدکرد.

2- تمرینات تنفسی بازدم

این تمرین را باید به آرامی انجام دهید. این عمل به شما اجازه می‌دهد تا نوت‌های بلند را بتوانید به آرامی اجرا کنید. عمل بازدم را طوری انجام دهید که انگار

می‌خواهید با فوت کردن، یک پر را روی هوا نگه‌دارید.

در این تمرین متوجه خواهیدشد که شکم شما به آرامی به حالت نرمال برمی‌گردد. پس از این تمرین، باید سریعا یک نفس عمیق بکشید.

3- تمرینات گرم‌کردن نفس

این تمرین به شل‌شدن لب‌ها در زمان آوازخوانی کمک می‌کند. در این تمرین باید بصورت عادی نفس بکشید و لب‌هایتان را کنارهم نگه‌دارید. برای 3 دقیقه بازدم کنید، این کار باعث می‌شود تا بخاطر عبور جریان هوا، لب‌های شما شروع به لرزیدن کند.

4- تمرینات خمیازه‌ای

خمیازه کشیدن به آرامش ماهیچه‌های صوتی شما کمک می‌کند. در یک جای راحت بایستید بطوری که هوا به راحتی بتواند درون بدن شما جریان یابد. عمل دم و بازدم را انجام‌دهید. اگر روش درستی برای نفس کشیدن به کارگیرید احساس منبسط‌شدن در اطراف دنده‌های خود می‌کنید. دلیل آن این است که دیافراگم پایین می‌یابد و به ریه اجازه پرشدن می‌دهد. در هنگام این تمرین از زیاد تکان‌دادن سر و گردن پرهیزکنید. همچنین سطح چانه خود را ثابت نگه‌دارید.

5- استفاده از یک دسته پوشال برای نفس کشیدن

یکی دیگر از تمریناتی که به کنترل تنفس شما کمک می‌کند این است که یک دسته پوشال جلوی دهن خود قراردهید و تلاش کنید نفس بکشید. همچنین می‌توانید عمل دم را با گفتن 5 باره ha ha ha ha ha انجام‌دهید، این تمرین به کنترل تنفس شما کمک می‌کند.

چطور صدای خود را برای آواز بهتر تربیت کنیم؟ چند نکته ساده و مهم

6- تمرینات تنفسی دیافراگمی

آیا تا به حال نفس کشیدن کودکان را دیده‌اید؟ اگر دقت کرده باشید در هنگام تنفس، شکم کودک بالا و پایین می‌شود. دلیل آن این است که آنها به جای استفاده از قسمت فوقانی سینه، از دیافراگم خود برای نفس کشیدن استفاده می‌کنند. در واقع روش طبیعی و مناسب نفس‌کشیدن نیز استفاده از دیافراگم است.

برای اینکه با دیافراگم خود نفس بکشید، یک دست را روی شکم‌تان بگذارید و با دیافراگم‌تان نفس بکشید. هنگام پرشدن شکم توسط هوا متوجه حرکت دستتان خواهیدشد، پس از آن به آرامی بازدم کنید. شیوه صحیح نفس کشیدن به این شکل است.

این کار باعث می‌شود تا گردش خون در بدن شما بهتر صورت بگیرد، و صدای قوی‌تری برای ادای طولانی مدت نوت‌ها داشته باشید. این تمرین را روزانه باید حداقل چهاربار انجام دهید و در هردفعه حداقل سه تا چهار نفس عمیق بکشید.

تکنیک‌های کنترل نفس

پس از اینکه مقادیر کافی هوا وارد بدن‌شد، باید نحوه کنترل آن با استفاده از دیافراگم را بلد باشید. مهم‌ترین بخش آوازخوانی این است که یاد بگیرید چگونه نفس بکشید. دیافراگم، ماهیچه‌ای است که زیر ریه‌ قراردارد و نقش اصلی در پرشدن یا خالی شدن شش‌ها را برعهده دارد. هنگام بازدم می‌توانید حرکت دیافراگم در زیر قفسه سینه را احساس کنید. یکی از بهترین تکنیک‌های کنترل نفس یادگیری کنترل و تقویت دیافراگم است.

یکی دیگر از تکنیک‌هایی که در زمان آوازخوانی می‌توانید از آن استفاده کنید این است که شکم خود را آزاد کنید و اجازه دهید هوا به راحتی درون بدن شما جریان یابد. اگر می‌خواهید نوت‌های بلندی بخوانید، باید اجازه دهید هوای بیشتری وارد بدن شود.

10 ترفند بسیار ساده برای اینکه صدای خوانندگی سالمی داشته باشیم

فرض کنید در یک منطقه شلوغ دوستتان را می‌بینید و می‌خواهید او را صدا بزنید. با صدای بلند فریاد میزنید: heeeey. تصورکنید اگر هوای کافی درون بدنتان باشد می‌توانید این کار را با صدای بلندتر و طولانی‌تری انجام‌دهید. خواندن نوت‌های بلند هم دقیقا به همین شکل است.

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست