خانه / آموزش گیتار به زبان ساده / آموزش گیتار کلاسیک / قبل از خرید گیتار کلاسیک این نکات بسیار مهم را بخوانید (راهنمای خرید)
گیتار کلاسیک

قبل از خرید گیتار کلاسیک این نکات بسیار مهم را بخوانید (راهنمای خرید)

گیتار-کلاسیک

در ادامه آموزش های کاربردی گیتار کلاسیک، در این مقاله یک راهنمای خرید جامع در خصوص خرید گیتار کلاسیک را به شما معرفی می کنیم تا جدای از اینکه قربانی افراد سودجو نشوید، بتوانید یک انتخاب عالی داشته باشید.

کلیات

گیتار کلاسیک خوب خیلی ارتباطی به مارک آن و سازنده ندارد اگر چه پیشنهاد می کنیم از بین حدود 6 برند معروف انتخاب کنید. یک روش عالی برای خرید یک گیتار کلاسیک خوب این است که فاکتورهای یک گیتار کلاسیک خوب را بلد باشید یا اینکه به فروشنده اعتماد داشته باشید. یک نکته مهم این است که به هیچ وجه خرید گیتار را به استاد خود نسپارید و یا به فروشگاهی که استادتان می گوید بروید و بگویید از طرف فلانی آمده ام نروید (ممکن است استاد با فروشنده، کمسیون کاری داشته باشد) مگر اینکه 100 درصد به استاد خود اطمینان داشته باشید. خرید گیتار کلاسیک را باید یا خودتان انجام دهید یا با دوست با مهارتی که کاملا به او اعتماد دارید این کار را انجام دهید.

دو قرن پیش بیشتر گیتارها بصورت کلاسیک طراحی شده بودند که گاهی اوقات به آن اسپانیایی میگفتند. در مقایسه با بیشتر گیتارهایی که امروزه در آمریکا ساخته می شوند، این گیتارها بدنه ای با اندازه ی کوچک تا متوسط دارند و محل انگشت گذاری یا رودسته آنها نسبتا پهن است. امروزه بیشتر در گیتارهای کلاسیک از نایلون برای سیم های بالایی استفاده میشود و برای رشته های پایینی از سیم های خوبی که هسته ی ابریشمی را احاطه کرده استفاده میشود. سیم‌های نایلون صدایی گرم دارند و به همین دلیل از آن‌ها برای اجرای سبک‌های فلامنکو، کلاسیکو… استفاده می‌شوند.

حتما بخوانید: نکات بسیار مهم برای خرید سیم گیتار که باید بدانید (راهنمای کامل)

سیم های نایلونی 2 مزیت برای تازه کارها دارد:

 


گیتار-min

توی این پک های فوق العاده، نواختن هر نوع گیتاری رو از ابتدا جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان گیتار نواز حرفه ای شو همه رو انگشت به دهان کن!


 

1- این سیم ها برای انگشتها راحت ترند. بعضی از معلم های گیتار از بچه ها میخواهند تا آموزش را با سیم های نایلونی آغاز کنند تا در کار کردن با سیم های فولادی نا امید نشوند.

2- به دلیل اینکه آنها برای فرت-فرت برد گیتار میله ای باریک آهنی دارد که به آن ها فرت گفته می شود- راحتترند ،لازم نیست که فرت برد گیتار به اندازه ی گیتارهای سیم فولادی دقیق باشد.

گفتنی است گیتارهای سیم نایلونی 2 عیب هم نسبت به سیم فولادی ها دارند از جمله:

1-این گیتارها صدای خیلی بلندی ندارند.اگر شما واقعا علاقمند هستید که موزیک های سبک کلاسیک را بنوازید،مشکلی نیست چون میتوانید از نوازندگانی استفاده کنید که نحوه ی بالانس کردن را هنگام نواختن به شما بیاموزد.

2-شما مجبورید که سیم ها را بیشتر تعویض کنید تا تن بهینه ی گیتار را حفظ کنید.

ajzae-gitar-87595

به دلیل اینکه سیم های نایلونی به اندازه ی سیم های فولادی آسیب نمیبینند و برای اینکه صدای ملایم ترشان جبران شود،برای ساخت بسیاری از گیتارهای کلاسیک جدید از چوب درخت سرو استفاده میکنند.سرو خاصیت ارتجاعی بیشتری نسبت به صنوبر-که بیشتر برای گیتارهای سیم فولادی استفاده میشود- دارد اما شکننده تر هم هست. گیتارهای کلاسیک ارزانتر، از روکش سرو استفاده میکنند تا معتبرتر به نظر بیایند.

از دیگر ویژگی های بارز گیتارهای کلاسیک سرشاخه شکاف دار آن است که بر روی صدا تاثیر نمی گذارد اما این را به ندرت در گیتارهای سیم فولادی میبینید.در نهایت دسته ی نسبتا پهن گیتارهای کلاسیک باعث میشود که با سیم های گیتار و انگشتان نسبت به گیتار با دسته ی نازک راحتتر بازی کنید. عکس آن هم درست است که اگر شما از گیتار با دسته ی نازک استفاده کنید دست چپ شما بعضی تنظیمات را انجام میدهد.

آغاز نواختن گیتار کلاسیک:

دسته و فرت بورد گیتارهای کلاسیک عریض تر از انواع دیگر گیتار است. کسانی که دستهای خیلی کوچکی دارند بهتر است با ریسمانهای نایلونی کار خود را آغاز کنند. همچنین می توانید موقعیت دست چپتان را در مواقعی که تغییر آوایی میدهید بازآموزی کنید. دسته ممکن است برای دستان کوچک خیلی عریض باشد.

اگر هدف نهایی شما این است که در سبک های pop, country, Bluegrass, یا Celtic بنوازید، برنامه ریزی کنید که در نهایت از انگشت گذاری سیم نایلونی به تکنیک انگشت گذاری در ریسمان فولادی جهش پیدا کنید. به عبارت دیگر اگر هدف شما این است که Segovia بعدی شما باشید تنها برنامه ریزی کنید که یک نوازنده ی کلاسیک بهتری باشید.

اندازه های مختلف گیتار کلاسیک

اندازه های مختلف گیتار کلاسیک

اگر شما موزیک کلاسیک می نوازید، در تنظیمات موزیک کلاسیک، احتمالا یک میکروفون دارید. به عبارت دیگر کسانی که در رستوران ها موسیقی مینوازند، هنگام نواختن گیتار کلاسیک در باند Moody Blues revival، متوجه خواهند شد که پیکاپ پیش ساخته گیتار تاثیر گذاری بیشتری نسبت به میکروفن دارد. فقط انتظار نداشته باشید گیتار کلاسیک شما صدای دقیقا مشابه گیتارهای کلاسیک در amp یا PA داشته باشد مگر اینکه پول زیادی هزینه کنید.

نظرات کاربران در فضای مجازی

مهدی از نوازندگان قدیمی و سابقه دار در زمینه گیتار معتقد است که:

“چند سال پیش گفتم یه کلاسیک بگیرم و یه آکوستیک، رفتم تو یه فروشگاه Guitar Center نزدیک محل زندگیم، دو تا کلاسیک امتحان کردم یه Godin کلاسیک (کاتالوگش اومده بود در خونم. به خاطر همین هم „ویرش” افتاده بود بهم) یه Ovation کلاسیک، آکوستیک هم یه Martin امتحان کردم و دوباره یه Ovation. تو کلاسیک‌ها با اینکه Godin آمریکایی بود، Ovation چینی‌ رو برداشتم. هم صداش به همون خوبی‌ بود (اگه نگم بهتر بود) ، هم از نظر قیمتی خیلی‌ بهتر بود. اونموقع Godin ی رو که امتحان کردم ۱۳۰۰ دلار بدون Hard Case بود، Ovation هم بدون Case بود ولی‌ قیمتش ۷۰۰ دلار و خورده ای بود. آکوستیک هم مارتین آمریکایی بود، ۱۱۰۰ و خورده ای، یه Ovation چینی‌ امتحان کردم با Hard Case تموم میشد ۶۰۰ دلار. با وجودی که می‌تونستم هر دو تا Godin و Martin رو بردارم، دو تا Ovation زدم زیر بغل و اومدم بیرون. البته از اونجایی که از قبل از انقلاب با Ovation آشنایی داشتم، تصمیم گیری برام راحت تر بود. تنها مساله بقولی Down Side گیتار‌های Ovation اینه که پشت گیتار „صاف” نیست. حالت حباب داره. که البته از چوب هم نیست (پشتش). از یه جنس مثل فایبر گلاسه. باید یه یکی‌ دو هفته دستت بگیری تا راحت باشی‌ با بغل کردنش.”

محمدرضا هم معتقد است:

“من پیشنهاد میکنم برای شروع یه ساز معمولی تهیه کنید و هیچ وقت برای تعویض ساز دیر نیست ولی به دلیل اینکه تازه میخواید شروع کنید احتمالش هست که تجربه کمتون باعث بشه به ساز آسیب بزنید یا اینکه به هر دلیلی نخواید ادامه بدین و هزینه زیاد کردن برای شروع خیلی منطقی نیست! مثلا من خودم اوایل که شروع کرده بودم گیتار زیاد به در و دیوار و صندلی و… میکوبیدم و از این جهت میگم! برای شروع هم میتونی از مارک های آریا،یاماها و یکمی گرون تر سانچز انتخاب کنی
البته تنوع ساز خیلی زیاده ولی سعی کن از مارک های شناخته شده بخری که استاندارد تر باشن و خیلی دنبال مارک های متفرقه که توی گیتار به وفور دیده میشه نرو! اگر هم کسی رو سراغ داری که بتونه برات ساز رو انتخاب کنه میتونی یه ساز کارکرده خوب پیدا کنی و توی بودجه هم صرفه جویی کنی به نظر من ساز 500-600 تومنی به خوبی نیاز هات رو برطرف میکنه”

نکات مهم دیگر

  • بهترین روش خرید گیتار کلاسیک این است که دو سه مدل را از پیش و از طریق اینترنت (همین مقاله) پیدا کنید و سپس به بازار بروید و آنها را در دست بگیرید و بنوازید. اما به هیچ وجه از بازار بصورت حضوری خرید نکنید. هر مدلی که کاملا مد نظر شما بود را از وب سایت های اینترنتی متخصص فروش ساز خریداری کنید.
  • اگر ساختمان گیتار را بشناسید می دانید گیتار معمولا دارای 12 قسمت عمودی و 6 سیم است و کلا تشکیل 72 نت را میدهد. تمام این نتها را با درست گرفتن انگشت دست چپ روی این 72 خانه، به صدا درآورید. صدای حاصل باید شفاف و بدون صدای نویز گونه باشد یا اصطلاحا گِز نزند. البته انگشت دست چپ را کاملا پشت فِرت (خطوط فلزی جداکننده روی دسته گیتار) قرار دهید تا صدای گِز احتمالی از غلط گرفتن انگشت دست چپ شما نباشد. همچنین برای گز نزدن در شروع کار بهتر است اکشن گیتار پایین باشد. اکشن گیتار همان فاصله سیمها تا دسته گیتار است.
  • دقت کنید دسته گیتار کاملا صاف باشد و انحرافی نداشته باشد چرا که ناصاف بودن دسته گیتار تاثیر بدی بر روی صدای گیتار می گذارد.
  • فِرت ها در واقع نقش تقسیم بندی سیمها به فواصل زمانی مساوی را دارند. پس خیلی مهم است این خطها کاملا عمود بر دسته گیتار و در نتیجه موازی با خودشان باشند، تا فواصل زمانی نتها رعایت شود.
  • گیتار کلاسیک انتخاب اکثر هنرجویان برای شروع به یادگیری گیتار است. این گیتارها اندازه‌ای مناسب دارند و معمولا با سیم‌های نایلونی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اکثر نوازنده‌های گیتار ایرانی از همین نوع گیتار برای تولید آهنگ‌های خود استفاده می‌کنند.
  • برای در دست گرفتن دسته گیتار و نواختن یک قطعه، دست چپ شما باید آزاد و راحت باشد. بیش از اندازه گرد بودن (برآمده بودن) پشت دسته گیتار باعث می شود در نواختن نتها به مشکل بر بخورید و کف دستتان درد بگیرد.
  • سردسته گیتار محل اتصالات است. جاییکه پیچ های کوک قرار می گیرند و نقش مهمی در کوک بودن گیتار دارند. پس توجه داشته باشید این قسمت گیتار سالم باشد.
  • سیمهای گیتار به پل ختم می شوند، پل گیتار (قسمت چوبی که روی بدنه گیتار برای نگه داشتن سیمها استفاده می شود) قسمت انتهایی سیم هاست. مهم است که پل، کاملا صاف و عمود بر بدنه گیتار قرار گرفته باشد تا سیمها به درستی به صدا درآیند.
  • به مواردی مانند زیبایی ظاهری، تزیینات، اجزای قابل تعویض مانند سیم و ماشین کوک حساس نباشید. گاه ممکن است به علت چند تزیین جزئی قیمت بین دو مدل تا دویست هزار تومان برسد که می دانیم این موارد هیچ تاثیری در صدا دهی و قابلیت های نوازندگی ندارد

برخی پیشنهادات ما برای خرید

سازهای اسپانیایی و اروپایی نسبت به سازهای آسیایی کیفیتی بالاتر دارند. البته چند برند ژاپنی هستند که گیتارهایی با کیفیت خوبی ارائه می دهند اما متاسفانه در کشور ما به ندرت یافت می شوند. در اینجا ما با کمک تجربه و نظرات مختلف هنرآموزان و اساتید در این حوزه، بهترین ها را به شما معرفی می کنیم:

1- استگ مدل C440 (ششصد هزار تومان- برای افراد مبتدی)

2- مدل یاماها C40 (یک میلیون و چهارصد- برای افراد مبتدی)

3- مدل یاماها C70 (یک میلیون و هشتصد-برای افراد مبتدی)

4- مدل الحمبرا alhambra z nature (یک میلیون و هشتصد- مبتدی)

5- یاماها مدل CG102 (دو میلیون و صد- مبتدی-متوسط)

6- یاماها مدل CG102 (دو میلیون و پانصد- مبتدی)

7- یاماها NCX1200R (پنج میلیون و سیصد- برای متوسط و نیمه حرفه ای)

8- گیتار کلاسیک الحمبرا alhambra 5p ct (هفت میلیون و چهارصد- برای افراد متوسط-حرفه ای)

9- الحمبرا alhambra 11p (یازده میلیون- کاملا حرفه ای)

10- آلمانزا مدل 435 CW (دوازده میلیون- کاملا حرفه ای)

مدل های دیگر:

از دست ندهید: دانلود رایگان 40 عکس بسیار زیبا از گیتار کلاسیک

باز هم هرگونه سوال یا نظری در زمینه خرید گیتار کلاسیک دارید که راهنمای ما را کامل می کند، در بخش نظرات با ما مطرح بفرمایید.

گیتار

حتما بخوانید!

31 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • با عرض سلام و خسته نباشید ممنونم از راهنمایی مفیدتون بنده یک گیتار یاماها c70 دست دوم دارم که دسته وین گیتاز تاب برداشته و خرکشم دچار مشکل شده هزینه تعمیر این گیتار میشه ۵۰۰ هزار تومن پرسیدم و با توجه به این مشکل تصمیم گرفتم یک ساز جدید بخرم استاد خود بنده گیتار الحمرا کالج رو توصیه کردن ولی خودم بین الحمرا کالج و الحمرا z nature مردد هستم و اینکه بنده با پیک کار میکنم ک پیک اسنایل هستم و بعد از ۱ سال و یادگیری اصول اولیه و کلی گیتار قصد دارم یک گیتار الکتریگ بگیرم البته هنوز تصمیم نهایی رو نگرفتم ک شایدم فلامنک کار کنم ممنون میشم بنده رو راهنمایی کنید؟

    پاسخ
  • سلام و عرض عدب خدمت شما. من میخواهم که نواختن گیتار را یاد بگیرم. اون هم سبک کلاسیک. آیا من را رهنمایی میکنید در این قسمت. ممنون شما!!!

    پاسخ
  • سلام ببخشید من قصد تعویض گیتارمو داشتم.استادم گیتار zacکه ساخت امریکا هستشو بهم پیشنهاد داده قیمتشم ۲میلیون میخواستم درمورد این گیتار بگید که گیتار خوبیه یا نه ممنون

    پاسخ
  • محمد مهدی
    بهمن 3, 1397 1:58 ب.ظ

    با سلام به نظر شما گیتار های گریپ چطور هستند
    با قیمت 980000 تومان

    پاسخ
    • درود. این گیتارها برای افراد مبتدی مناسب هستند ولی کمی صدای نامتعارف تری نسبت به سایر گیتارهای مبتدی دارند

      پاسخ
  • سلام من میخواستم یادگیری گیتاروشروع کنم میخواستم بدونم میتونم با گیتار ایرانی شروع کنم؟

    پاسخ
    • سلام من به عنوان مدرس گیتار که پرسید این سوال رو خواستم به سوالتون جواب بدم و باید گفت گیتار های ایرانی حتی باکیفیت ترینش که به اسم پارسی m10 هستش از چوبی که تو ساخت گیتار یاماها ساخته میشه استفاده کردن ولی بازم اون کیفیت صدای یاماها که گیتارهای باکیفیت هم در تولید صدا می‌شود و هم داینامیک خوبی برخورداره پارسی چرا اون حجم صدا رو نمیتونه تولید کنه چون کمپانی یاماها برای ساخت گیتارهاشون که با اینکه c70 /c40 ازچوبهای لمینتی کار بردن ولی چون اون چوب بعد از اینکه اون درخت بردیده میشه و به کارگاه نجاری انتقال میشه همان زمان از اون چوب استفاده نمی‌کنند و به انبار چوب انتقال میدن تا مدتی بگذره و اون چوب حالت کهنه شدن بگیره که ولی
      به خوبی کهنه که شد اون چون امکان بازتاب صدای پر حجم تر و شفاف تری رو تولید میکنه ولی ساز ایرانی این فرایند رو انجام نمیدن و چوبی رو که خشک نشده کهنگی به خودش نگرفته رو با چسب به صورت سه لایه لمینت میکنن که خیلی سر سری و بدونه وقت بیشتری در ساخت ساز بذارن چسبی که لای هر چوب رو بهم لمینت میکنن به خوبی سطح چوب ها رو نمیپوشند و مابین چوب ها چسب کاملا گرفته نمیشه و تیکه تیکه چسب خورده میشه و باعث میشه محفظه نفوذ گرفتگی حجم صدا میشه و همین صدای پایین و بی کیفیت ساز که به خوبی بازتاب صدا نداره و همین صدای بی کیفیت و بی حجم صدای ساز ممکن میشه شنیداری موسیقیتون رو بگیره و از خیلی زود شما رو از ادامه یادگیری منصرف میکنه اگه خواستی گیتار رو شروع کنی با مدل‌های یاماها اصلی که فقط مدل‌های قدیمی ساز یاماها باید خریداری کنی که اصل هستن و یا میتونی با ساز سانتانا که کیفیت خوب و با کیفیتی داره و گزینه ی خوبی برای شروع یادگیری و در یک سطح صدا و کیفیت بایاماها c70 هستن که کمی میتونه از c70 قیمت پایین تری داشته باشه بخری و سعی کن با ساز ایرانی استفاده نکنی اگه دوست داری گیتار یادگیری….
      ساز ایرانی اصلا استاندارد نیستن و مفت گرونه

      پاسخ
  • با سلام
    من یک سوال داشتم اینکه نوعی گیتار به نام هوهنر در بازار وجود داره به گفته فروشنده کیفیت خوبی نسبت به یاماها c40 داره و میخواستم بدونم این کارکرد گیتار برای افراد مبتدی و متوسط چطوره
    و برای خرید خوبه
    باتشکر

    پاسخ
  • سلام گیتار یوزینگ خوبه؟

    پاسخ
  • سلام آیا گیتار کارلی برای مبتدی خوبه

    پاسخ
  • پس الان بهترین مدل گیتار برای شروع بدون درنظر گرفتن قیمت چ مدلی هستش؟ممنون میشم راهنمایی کنید😊

    پاسخ
  • سلام یاماها ntx500برای شروع چطوره؟

    پاسخ
  • محمد مهدی
    آذر 28, 1398 8:34 ب.ظ

    سلام
    میخوام تازه گیتار زدن یاد بگیرم و خیلی علاقه دارم
    برای شروع
    به اندازه ۵۰۰هزار تومان چه گیتاری پیشنهاد میکنید

    پاسخ
  • سلام ببخشید با گیتار کلاسیک میشه پاپ زد؟؟؟

    پاسخ
  • سلام گیتار 05 بهتر است یا گیتار k01

    پاسخ
    • سلام برای شروع از چه مدل گیتاری میتونم استفاده کنم خوشحال میشم پاسخ بدین ممنون

      پاسخ
  • سلام.تا چند وقت دیگه میخوام برم کلاس گیتار

    چ نوع گیتاری باید بخرم؟

    قیمتش؟

    پاسخ
  • سلام.دنبال یاد گیری گیتار هستم اما به دلیل تنوع گیتار در خرید ان مشکل دارم.یه گیتار در حدود یک میلیون میخواستم بگیرم…بهترین پیشنهادتون رو میخوام..ممنون..فقط زودتد بگید

    پاسخ
  • سلام من چپ دست هستم ، آیا آکورد ها برای گیتار دست راست و گیتار دست چپ متفاوت هستش .

    پاسخ
    • محمدرضاحیدری
      آبان 1, 1399 3:38 ق.ظ

      باید سیم ها رو برعکس ببندید. ینی جای سه سیم نایلونی و سه سیم فلزی رو باهم عگض کنید.

      پاسخ
  • سلام
    من می خواهم یک گیتار را که یک سیمش کنده شده با سنتور مبتدی عوض کنم راه نمایی کندید

    پاسخ
  • حسین حاصلی
    دی 13, 1399 1:12 ب.ظ

    سلام آیا گیتار مارتین کلاسیک d6 برای شروع خوب هست؟

    پاسخ
  • سلام خسته نباشید . من گیتارم c70 هستش خواستم بدونم آیا میشه برای سبک فلامنکو ازش استفاده کرد (از نظر اینکه به گیتار آسیب برسه )
    خیلی ممنون

    پاسخ
  • سلام خیلی ببخشید من مبتدی هستم و تا به حال گیتار نزدم یک گیتار به من معرفی کنین که قیمتش زیر 1 میلیون تومن باشه و همینطور تا دراز مدت نمیتونم گیتار رو عوض کنم پس با کیفیت هم باشه ممنون میشم اگر راهنماییم کنین

    پاسخ
  • گیتار اکتاو چجوریه؟

    پاسخ
  • سلام خدمت شما خسته نباشید
    بنده دنبال یادگیری گیتار کلاسیک هستم
    برای مبتدی چه گیتار هایی با قیمت زیر ۲ میلیون معرفی میکنید ؟ 🌹🎸

    پاسخ
  • سلام من گیتارم مارک ندارد از کجا بفهمم فیک است یا اصل؟ ممنون میشم راهنمایی کنید🙏

    پاسخ
  • درود 🙂
    من تازه اموزش گیتار رو شروع کردم اما نمیدونم دقیقا چه گیتاری برام مناسبه، استادم میگه برم از اشناشون C40 بگیرم و از طرفی یکی از دوستامون که در این زمینه تخصص داره گیتار های پارسی M8 و M6 و M5 و رویال028 رو پیشنهاد کرده
    ممنون میشم اگر در این زمینه اطلاعی دارین راهنماییم کنید..

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست