خانه / آموزش گیتار به زبان ساده / آموزش گیتار کلاسیک / آشنایی با انواع سیم گیتار کلاسیک (۵تا از بهترین ها)
آشنایی با انواع سیم گیتار کلاسیک (۵تا از بهترین ها)

آشنایی با انواع سیم گیتار کلاسیک (۵تا از بهترین ها)

گیتار-کلاسیک

 

امروز در سازی ها همه چیز در مورد سیم گیتار کلاسیک را به شما شرح خواهیم داد.در دو بخش آشنایی با انواع سیم و ۵ تا از بهترین سیم های گیتار کلاسیک را برای شما شرح میدهیم.

آشنایی با انواع سیم گیتار کلاسیک

سیم‌های گیتار کلاسیک معمولا از جنس نایلون هستند. در حالی که سیم‌های گیتار آکوستیک (به دلیل طراحی مقاوم‌تر آن‌ها) اکثرا از فلز ساخته شده‌اند. بهتر است همواره از سیم‌های مخصوص گیتار کلاسیک برای تجهیز این گیتار استفاده کنید. زیرا سیم‌های فلزی طی زمان به این گیتار فشار می‌آورند و به آن آسیب خواهند زد.

سیم‌های نایلون صدایی گرم دارند و به همین دلیل از آن‌ها برای اجرای سبک‌های فلامنکو، کلاسیک، بوسا نووا و فولک استفاده می‌شود. صدای آرام این سیم‌ها راه خود را به موسیقی ایرانی هم باز کرده‌ است و اکثر نوازندگان و خوانندگان ایرانی از این گیتارها در قطعات خود استفاده می‌کنند. همچنین سیم‌های نایلون کمتر به انگشت‌ها فشار وارد می‌کنند. به همین دلیل گیتار کلاسیک گزینه‌ی بسیار مناسبی برای شروع به یادگیری گیتار است.

انتخاب بهترین کشش

 


گیتار-min

توی این پک های فوق العاده، نواختن هر نوع گیتاری رو از ابتدا جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان گیتار نواز حرفه ای شو همه رو انگشت به دهان کن!


 

برخلاف سیم‌های گیتار آکوستیک و الکتریک که گِیج‌ها (اندازه‌های) متفاوتی دارند، سیم‌های گیتار کلاسیک معمولا به سه دسته‌ی کشش کم (Low tension)، کشش متوسط (یا نرمال) و کشش بالا (یا سخت) تقسیم می‌شوند. میزان سختی هر سیم را می‌توان روی بسته‌ی آن‌ها مشاهده کرد. شرکت‌های مختلف، استانداردهای متفاوتی در تعیین سختی استاندارد خود خواهند داشت. پس ممکن است یک سیم متوسط داداریو کشش متفاوتی با سیم‌های ساورز داشته باشد.
بیشتر بخوانید:

بهترین گیتار کلاسیک با قیمت کمتر از ۶۵۰ هزار تومان

هرچند سیم‌های Low Tension بلندی و وسعت صدای کمتری دارند و به همین دلیل بسیاری از افراد پس از گذراندن دوران ابتدایی آموزش گیتار، به سراغ استفاده از سیم‌های سنگین‌تر می‌روند. وسعت صدای بیشتر سیم‌های سنگین آنها را به انتخاب اول نوازنده‌های ریتم (از جمله سبک‌های فلامنکو) تبدیل کرده است.

اگر تازه گیتار را شروع کرده‌اید، سیم‌های متوسط بهترین انتخاب هستند. زیرا تنین مناسبی دارند و در عین حال دست شما را آزار نخواهند داد. در کنار این گزینه‌ها، سیم‌هایی به نام هایبرید نیز وجود دارد که سختی چند بسته سیم را با هم ترکیب می‌کند. پس می‌توانید به عنوان مثال سیم‌های بیس خود را با کشش متوسط و سیم‌های زیر را با کشش بالا تهیه کنید.

مطلبی کاربردی:آموزش رایگان ریتم نوازی گیتار (فیلم و مقاله)

انتخاب بهترین مواد اولیه

سیم گیتار کلاسیک ممکن است از مواد اولیه‌ی متفاوتی تهیه شود. هرکدام از این مواد، شخصیت و نوع صدای خاص خود را دارند و کاربردهای آن‌ها با دیگری متفاوت است.

سیم‌های گیتار کلاسیک به دو دسته‌ی سیم‌های زیر (Treble) و سیم‌های بیس (Bass) تقسیم می‌شوند. سیم‌های زیر اکثرا از نایلون تهیه می‌شوند و صدایی غنی و ملایم دارند. همچنین برخی از این سیم‌ها از نایلون پالایش‌شده (rectified nylon) ساخته شده‌اند که صدایی ملایم‌تر از سیم‌های نایلون عادی خواهند داشت.

نایلون مشکی یک گزینه‌ی محبوب دیگر است که صدایی گرم‌تر از نایلون‌های عادی دارد. سیم‌های تیتانیوم هم معمولا صدایی زنده‌تر (brighter) از سیم‌های عادی دارند.

اگر به دنبال سیم‌های بیس هستید، سیم‌های برنز ۸۰/۲۰ (که به نام سیم‌های برس و طلایی هم شناخته می‌شوند) محبوب‌ترین گزینه هستند. سیم‌های مسی با روکش نقره نیز گزینه‌ای محبوب برای دست‌یابی به صدایی گرم‌تر هستند.

تمامی این سیم‌ها را می‌توانید به شکل روکش‌دار تهیه کنید. این روکش‌ها از سیم در برابر رطوبت، چربی و پوسیدگی محافظت می‌کنند. به همین دلیل این گونه سیم‌ها به طور متوسط عمری طولانی‌تر از سیم‌های عادی خواهند داشت. هرچند قدری هم گران‌تر هستند.

به زودی در بخش آموزش گیتار، شما را با برندهای مختلف سیم‌های گیتار کلاسیک (و همچنین سیم‌های گیتار آکوستیک و الکتریک) آشنا خواهیم کرد. اگر درباره‌ی سیم‌های گیتار کلاسیک سوال یا نظری دارید، حتما آن را در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید

این مطلب مفید را از دست ندهید: معرفی ۱۰ وب سایت برتر برای یادگیری نواختن گیتار (آنلاین و رایگان)

معرفی ۵ سیم محبوب و باکیفیت برای استفاده در گیتار کلاسیک:

تمامی این سیم‌ها دارای تنشن متوسط هستند. پس انتخاب خوبی برای شروع به نوازندگی و در عین حال گزینه‌ای مناسبی برای افراد با تجربه‌تر خواهند بود. همچنین تمامی این برندها دارای سیم‌های دیگری هستند که کیفیتی مشابه گزینه‌های داخل لیست دارند و برندهای بسیار محبوب دیگری نیز وجود دارند که ممکن است در لیست کوتاه ما جای نگرفته باشند. در ادامه انتخاب‌های لامینور از سیم‌های گیتار کلاسیک موجود در بازار را مشاهده می‌کنید.

۱-داداریو پرو آرته EJ45

داداریو پرو آرته EJ45

پرو آرته محبوب‌ترین سیم گیتار کلاسیک در جهان است. شرکت داداریو نیز که کار خود را از دهه‌ی ۳۰ میلادی آغاز کرده است، نامی بسیار معتبر در عرضه‌ی سیم‌های گیتار به شمار می‌رود. این شرکت طیف بسیار گسترده‌ای از سیم‌های گیتار کلاسیک را به بازار عرضه می‌کند؛ که هرکدام از آن‌ها شخصیت و کاربرد منحصر به فرد خود را دارند. EJ45 پرفروش‌ترین سیم گیتار در اکثر وب‌سایت‌های معتبر جهان است.  این سیم‌ها از جنس نایلون و نقره‌اندود است و قیمتی نسبتا مناسب دارد.

۲- لا بلا ۲۰۰۱ مدیوم تنشن

لا بلا ۲۰۰۱ مدیوم تنشن

خانواده‌ی ماری، موسسان شرکت لا بلا، فعالیت خود در ساخت سیم‌های گیتار را از سال ۱۶۴۰ میلادی آغاز کردهند. امروزه این سیم‌ها یکی از محبوب‌ترین گزینه‌های موجود در بازار هستند و اعتماد مشتریان مشهوری از جمله ویلی نلسون، اندرو یورک و گروه جیپسی کینگ را به خود جلب کرده‌اند. یکی از مشهورترین محصولات این شرکت مدل ۲۰۰۱ است. این سیم‌ها با کشش‌های مختلف عرضه می‌شوند. لا بلا همچنین سری ۸۲۰ قرمز را برای نوازندگان گیتار فلامنکو و سری ۸۳۰ را برای نوازندگان فولک به بازار عرضه می‌کند که هردو بسیار محبوب هستند. همچنین سری ۴۲۷ گزینه‌ی مناسب دیگری برای نوازندگان گیتار کلاسیک است.

۳- ساوارز 540R

ساوارز 540R

شرکت ساوارز در سال ۱۷۷۰ و در پاریس آغاز به کار کرد. سیم‌های این شرکت کمی گران‌تر از سایر گزینه‌ها هستند. هرچند سیم‌های ساوارز با کیفیت بسیار بالا و صدای بلند، زنده و شفاف خود شناخته می‌شوند. ما برای این لیست سیم‌های 540R را انتخاب کردیم که دارای سیم‌های بیس نقره‌اندود و سیم‌های تریبل کربن هستند. هرچند ساوارز طیف بسیار گسترده‌ای از سیم‌های گیتار را به بازار عرضه می‌کند که همگی ارزش امتحان کردن را دارند. به عنوان مثال سیم‌های 520R آن‌ها کمی سنتی‌تر و در عین‌ حال ارزان‌تر هستند و سری کریستال کروم آن‌ها (که با سیم‌های تریبل کریستال و سیم‌های بیس کروم عرضه می‌شود) نیز در بین نوازندگان گیتار بسیار محبوب است.

۴- ارنی بال ارث‌وود فولک نایلون

ارنی بال ارث‌وود فولک نایلون

شرکت ارنی بال بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده‌ی سیم‌های گیتار الکتریک است که در سال ۱۹۶۲ میلادی افتتاح شد. هرچند این شرکت سیم‌های نایلون بسیار باکیفیتی نیز تولید می‌کند. ارنی بال یک طیف گسترده از سیم‌های گیتار کلاسیک را به بازار عرضه می‌کند. هرچند انتخاب ما سیم‌های نایلون گیتار آکوستیک این شرکت است که برای گیتار فولک طراحی شده و بر روی گیتارهای کلاسیک نیز قابل استفاده است. این سیم‌ها از نایلون تهیه شده‌اند و دارای روکش ۸۰/۲۰ برنز هستند. در صورتی که به دنبال سیم‌های تریبل عادی هستید می‌توانید سری سیم‌های گیتار کلاسیک این شرکت را هم امتحان کنید.

مطلب بسیار کاربردی: آرشیو کامل مطالب آموزش گیتار

۵- لوتیر ست ۲۰

لوتیر ست ۲۰

گزینه‌ی آخر را به معرفی یک سیم قابل اعتماد برای گیتار فلامنکو اختصاص داده‌ایم. لوتیر یکی از محبوب‌ترین برندهای گیتار فلامنکو است و محصولات آن در ایران به شکل گسترده عرضه می‌شوند. این سیم‌ها صدایی بسیار منحصر به فرد و مناسب برای گیتار فلامنکو دارند. پس بهتر است تنها در صورت علاقه به این سبک به سراغ سیم‌های لوتیر بروید. انتخاب ما ست ۲۰ این شرکت است که پرفروش‌ترین سری سیم‌های لوتیر است. اما می‌توانید نسبت به نیاز خود ست‌های ضخیم‌تر و سری‌های طلایی و نقره‌ای این شرکت را هم امتحان کنید.

سیم های خوب دیگری نیز در بازار موجود میباشد که ما در این بخش ۵ تا از بهترینها را به شما معرفی کردیم.امیدواریم این بخش گیتارکلاسیک مورد توجه شما واقع شده باشد.

منبع: http://learn.laminor.ir

به کمک این بسته فوق العاده، گیتار کلاسیک را بصورت اصولی، حرفه ای و سریع (بدون نیاز به کلاس) بیاموزید!

گیتار

حتما بخوانید!

16 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • با سلام
    بسیار مفید بود. یک سوال هم داشتم، وز وز کردن در گیتار بیشتر از خود بدنه ی ساز است یا مربوط به سیم می شود؟
    متشکرم

    پاسخ
    • با احترام
      دوست گرامی وز وز کردن بیشتر در اثر برخورد سيم ها با فرت هاي گيتار به وجود مي آيد
      برای رفع این مشکل میتوانید از ویدیوی زیر استفاده نمایید
      https://goo.gl/fRBqeC

      پاسخ
      • سلام یه مغازه رفتم برا خرید سیم ساوارز مختص اجرای زنده پیکابدار شاید 18نمونه ساوارز بود نه من دونستم گزینه مختص پاپ ونه خود فروشنده اطلاعی داشت امکانش هست مدلش رو بفرمائید برا اجرای زنده با تشکر بسیار .قیمتن تا600تومن باشه ممنون .

        پاسخ
    • اگر منظورتون صدای گز یا گس هستش مربوط به نوع سیم و میزان اکشن یا همون ارتفاع خرک پایینی گیتار هس

      پاسخ
      • سلام ببخشی من گیتارم سیمش پاره شده حالا نمیدونم مارکه گیتارم چیه هیج حاش ننوشته فقط میدونم گیتارم کلاسیکه هر سیمی سفارش بدم اشکال نداره ؟؟؟؟؟

        پاسخ
  • درود. بنده به صورت آماتور میخوام فعالیت بکنم ولی برای اشتیاق بیشتر در گیتار کلاسیک نیازمند یک سیم با کیفیت زیر صد تومن هستم میتونید راهنمایی کنید؟ اکشن ساز بالاست و هاهنر hc06 و دارم.

    پاسخ
    • علیرضا بخشی زاده
      اسفند 3, 1397 6:27 ق.ظ

      سلام دوست عزیزم. با قیمت مدنظر شما و بالا بودن اکشن سازتون باید سراغ مدل های نرم (Soft tention) از برند آلیس Alice برید تا علاوه بر قیمت مناسب، زمان تمرین با فشار و کشش کمتری به فرکانس مد نظر برسن، این سیمها بخاطر کوک شدن با کشش کم تر هم راحت تر کوک میشن و هم عمرشون خیلی بیشتر از سیم های نرمال هست. موفق باشید.

      پاسخ
      • سلام
        لطفا سیمی معرفی کنید که ابتدا لحجه فلامنکو
        وطنین بالا وتیزی صدا ودر عین حال نرم بودن سیم ،بطوریکه به راحتی فرتگیری کرد
        در واقع در رنج دیاپازون سیمها نرم و شل باشد.
        با تشکر

        پاسخ
  • سلام.در هر بسته سیم گیتار برای هر سیم چند متر وحود دارد

    پاسخ
  • سلام برای سبک پاپ همون 427 لابلا خوبه یاگزینه دیگری روباید انتخواب کنم

    پاسخ
  • خسته نباشید من گیتار هوهنر hc06 دارم میخوام یه سیم حرفه ای بندازم چه سیمی رو پیشنهاد میکنید؟

    پاسخ
  • مهربین اصفهان
    آذر 13, 1398 9:38 ق.ظ

    سلام بنده گیتار الحمرا 2c دارم چه سیمی را پیشنهاد می کنید

    پاسخ
  • سلام من گیتار سی هفتاد دارم چه سیمی مناسبش هس ممنون میشم جواب به ایمیلم هم بیاد

    پاسخ
  • سلام ممنون خیلی مفید بود فقط یک سوال داشتم من میخوام گیتار c40 یاc70 بخرم آیا نیاز است سیم را عوض کنم تا صداش بهتر بشه؟
    در ضمن من تازه میخوام شروع کنم

    پاسخ
  • سلام وقتتون بخیر خواهشا سوالمو جواب بدین چند وقته رو مخمه
    من وقتی با گوشی میخوام اجرامو ضبط کنم به شدت نویز میفته تو صدا با هر گوشی گرفتم این مشکلو دارم به نظرتون مشکل از گیتارمه یا از سیم گیتاره؟؟

    پاسخ
  • برای گیتار فرناندو میخوام سیم بخرم

    چه سیمی رو پیشنهاد میکنید

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست