خانه / آموزش گیتار به زبان ساده / آموزش گیتار بیس / همه آنچه که باید درباره گیتار بیس بدانیم

همه آنچه که باید درباره گیتار بیس بدانیم

آموزش گیتار

گیتار بیس سازی است عامه پسند و دارای طرفداران خاص خود،در این قسمت شما را با این گیتار و عملکرد آن آشنا خواهیم کرد. با ما در ادامه مطالب همراه باشید. گیتار بیس (به انگلیسی: Bass Guitar) نوعی ساز زهی است که صدایش به‌وسیلهٔ یک تقویت‌کنندهٔ الکتریکی (آمپلی‌فایِر) تقویت می‌شود.

این ساز که برای تولید صداهایی با فرکانس و تُنِ پایین استفاده می‌شود، از نظر ظاهری بسیار شبیه به گیتار الکتریک است، با این تفاوت که بدنهٔ بزرگ‌تری دارد، دسته و میزان‌بندی‌اش بلندتر است، و معمولاً دارای چهار سیم (و گاهی پنج یا شش) است که از نظر تُن، یک اُکتاو پایین‌تر از گیتار الکتریک، در محدودهٔ بیس کوک می‌شود. گیتار بیس، هم می‌تواند دارای پرده‌بندی باشد و هم نباشد، اما در اکثر موسیقی‌های عامه‌پسند، بیس‌های پرده‌بندی‌شده رایج‌اند. علاوه بر این‌ها، گیتار بیس آکوستیک توخالی نیز ساخته شده‌است. از حدود سال ۱۹۵۰ به‌بعد، در موسیقی‌های راک و پاپ، گیتار بیس به‌صورت وسیعی جایگزین کنترباس شد و تولید صداهایی با تُن پایین را برعهده گرفت. همچنین گیتار بیس به صورت تکی، در موسیقی‌های جاز، لاتین، فانک و فلامنکو استفاده می‌شود.

کدام تلفظ درست است؟ بیس یا باس

ممکنه برای خیلیا این سوال پیش بیاد که کدوم تلفظ برای bass guitar درست است. اول باید این نکته رو بگم که دیکته صحیح برای این ساز bass، به معنی صداهایی با فرکانس پایین…( اینو گفتم چون تو تمرینات کنسرت یه خواننده ای بودیم ،خواننده برای اینکه اهمیت ساز منو بگه ،میگفت علی اصلن بیس به معنی پایه اساسه، پس اساس آهنگا تو هستی !!! ) .. base به معنی پایه و اساس هیچ ربطی به نام این ساز نداره و اما تلفظ bass در زبان انگلیسی بیس /beis/ است. (ممکنه در زبان فرانسوی تلفظ باس درست باشه یا تلفظ کشورهای دیگه تو موسیقی )

Electric-bass-1024x358

تاریخچه

دهه‌های ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰

 


گیتار-min

توی این پک های فوق العاده، نواختن هر نوع گیتاری رو از ابتدا جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان گیتار نواز حرفه ای شو همه رو انگشت به دهان کن!


 

در دههٔ ۱۹۳۰ پاول توتمارک (به انگلیسی: Paul Tutmarc)، موزیسین و مخترع معروف (اهل سیاتل، واشینگتن)، اولین گیتار الکتریک بیس را به‌صورت مدرن، از یک ساز پرده‌بندی‌شده که برای نگه داشتن در دست و نواخته شدن به‌صورت افقی طراحی شده‌بود ساخت. کاتالوگ فروش سازهای الکتریک کمپانی پاول توتمارک، آئودیووکس (به انگلیسی: Audiovox) شامل “مدل 736 Bass Fiddle” می‌شد که دارای ۴ سیم، پرده‌بندی شده‌بود و بدنه‌ای توپُر به طول ۳۰٫۵ اینچ داشت. تغییر شکل این ساز به فرم گیتار مانند باعث می‌شد که راحت‌تر نگه داشته شود و حمل‌ونقل آن آسان شود. اضافه شدن پرده‌های بیشتر باعث شد تا بیسیست‌ها آزادی عمل بیشتری در نواختن داشته‌باشند. حدود ۱۰۰ عدد از این نوع ساز در دههٔ ۱۹۳۰ ساخته شد. در سال ۱۹۴۷، باد توتمارک (به انگلیسی: Bud Tutmarc) شروع به فروختن مدلی شبیه “Fiddle 736” برای شرکتی به نام سرنادر (به انگلیسی: Serenader) کرد و به‌صورت آشکارا به تبلیغ آن در کاتالوگ شمارهٔ ۴۸ شرکت هیتر (به انگلیسی: Heater Co) پرداخت؛ گرچه اختراعات خانوادهٔ توتمارک موفقیت زیادی در بازار کسب نکرد.
دههٔ ۱۹۵۰
لئو فندر به کمک همکارش، جورج فولرتن (به انگلیسی: George Fullerton)، اولین گیتار بیس توپُر الکتریکی را تولید کرد. گیتار فندر پرسیژن (به انگلیسی:Fender Precision Bass) او در سال ۱۹۵۱ معرفی شد و به یک مدل استاندارد صنعتی تبدیل شد. پرسیژن بیس یا P-bass از یک تخته‌سنگ نتراشیدهٔ ساده که به مدل تلکستر (به انگلیسی: Telecaster) با پیکاپ تک‌سیم‌پیچ شبیه بود به گیتاری با بدنهٔ منحنی و لبه‌های تخت تبدیل شد که موجب راحتی نوازنده می‌شد. همچنین یک پیکاپ چهارقطبی (تک‌سیم‌پیچ) نیز روی آن سوار بود. پیکاپ چندتکه در سال ۱۹۵۷ معرفی شد.

کوک گیتار بیس 5 سیم و 5 سیم

همین طور که حتما میدونید کوک گیتار بیس(باس) 4 سیم :

  • سیم1 : G (سل)
  • سیم 2: D ( ر )
  • سیم 3 : A (لا )
  • سیم 4 : E (می)

در مورد گیتار بیس 5 سیم یک سیم از بالا به بیس(باس) اضافه شده که کوک B (سی) داره. پس :

  • سیم1 : G (سل)
  • سیم 2: D ( ر )
  • سیم 3 : A (لا )
  • سیم 4 : E (می)
  • سیم 5 : B (سی)

در مورد گیتار بیس 6 سیم یک سیم از بالا و یک سیم از پایین به بیس(باس) 4 سیم اضافه شده :

  • سیم 1 : C (دو )
  • سیم2 : G (سل)
  • سیم3: D ( ر )
  • سیم 4 : A (لا )
  • سیم 5 : E (می)
  • سیم 6 : B (سی)
قیمت گیتار بیس یا باس

قیمت گیتار بیس یا باس

چه نوع گیتار بیسی مناسب شماست ؟

قیمت گیتار بیس (باس) از 100 دلار شروع میشه تا گیتار بیس(باس) 14،15 هزار دلاری (تا اونجا که من دیدم ) و مطمئنا حتی قیمت های بالاتر. شاید برای شروع گیتار کلاسیک با یه ساز 800 ، 900 تومانی بشه تمرینات رو شروع کرد ولی در مورد گیتار بیس(باس) این طور نیست ! بیس(باس) های خیلی ارزون معمولا چینی هستند و در عمل اسباب بازی ، اکثر تکنیک های گیتار بیس(باس) روی اونا عملا غیر ممکنه . پس حتی اگه برای شروع با چنین سازی شروع کنید خیلی زود از بیس(باس) زده میشید. (البته ممکنه یه گیتار بیس(باس) دست دوم خوب با قیمت پایین پیدا کنید ! منظور من ساز نو )

گیتار بیس(باس) های “یاماها” در ایران معمولا به نسبت کارایی که دارن ، قیمت ارزونتری دارند. توصیه میکنم اگه نمی خواید زیاد هزینه کنید با یه گیتار بیس(باس) یاماها 1500000 ، 2000000 تومانی شروع کنید. مثلا مدل های RBX YAMAHA و یا مدل های دیگه. ولی اگه بحث پول مطرح نیست و میخواید یه ساز خوب داشته باشید ، هیچ کس نمی تونه بگه چه Brand ای بهتره ! این کاملا یه امر سلیقه ایه ! به نظر من حتما باید سازی که می خواید بخریدو دستتون بگیرید و باهاش بزنید ، ببینید باهاش راحت هستید ؟ صدایی که انتظار دارید رو داره ؟ و اینکه ای گیتار بیس(باس) رو برای چه سبکی میخواید !

برند هایی معروف گیتار بیس(باس) تا اون جایی که من الان خاطرم است: YAMAHA,IBANEZ, FENDER, GIBSON,CORT,LTD,FODERA, CARVIN,WARWICK ,SANDBERG, MUSIC-MAN … مثلا نوازنده های متال گیتار بیس(باس) های IBANEZ رو دوست دارن در حالیکه یه نوازنده BLUES گیتار بیس(باس) FENDER رو صد در صد ترجیح میده ! باید این نکته رو اضافه کنم که متاسفانه در ایران انتخاب بسیار محدوده . یاماها در تهران نمایندگی داره ( شهرستان ها رو اطلاعی ندارم ) و میتونید با قیمت مناسب تهیه کنید. گیتار بیس (باس) آیبانز هم زیاد پیدا میشه ( اگه خواستید آدرس جایی که گیتار بیس(باس) آیبانز زیاد داشته باشه رو بهتون معرفی می کنم ).گیتار بیس(باس) کورت و LTD هم راحت پیدا می کنید ، ولی برندهای دیگه شاید براحتی پیدا نشه تو ایران !

خب امیدواریم مطالب امروز سازی ها در مورد گیتار بیس باعث جلب رضایت شما عزیزان شده باشد. ما را به پیشنهادات خود رهنمود سازید

گیتار

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست