خانه / آموزش گیتار به زبان ساده / آموزش گیتار آکوستیک / آشنایی کامل با گیتار آکوستیک و انواع آن

آشنایی کامل با گیتار آکوستیک و انواع آن

گیتار-آکوستیک

امروز هم شما را با گیتار آکوستیک به صورت کامل و از سیر تا پیاز آشنا میکنیم.لذا در چند بخش این آموزش را به شما شرح خواهیم داد.پس تا آخر مطالب با ما باشید و استفاده نمایید.

گیتار آکوستیک

گیتار آکوستیک گیتاری است که وسیله‌ای جز بدنه آن صدای سیم‌ها را تقویت نمی‌کند، صدای سیم‌ها تنها در بدنهٔ چوبی تو خالی آن تقویت می شود و به گوش می‌رسد. این نوع از گیتار معمولاً شش سیم فلزی دارند. در ظاهر گیتار اکوستیک شبیه به گیتار کلاسیک است. اما سیمهای این گیتار فلزی است و کاسه صدای آن بزرگتر از گیتار کلاسیک می باشد. به همین دلیل صدای گیتار آکوستیک دارای یک زنگ خاص است و به دلیل همین طنین زنگدار بیشتر در آهنگهای بلوز، کانتری، فولک و راک به کار می رود. علاوه بر این، این دو گیتار در برخی تکنیک های نوازندگی با هم تفاوت دارند. دسته گیتار آکوستیک نسبت به گیتار کلاسیک باریکتر است و سیمها به یکدیگر نزدیک ترند. لذا تکنیکهایی مثل باره گرفتن روی این ساز راحت تر است و حتی بعضاً تکنیکهایی روی این ساز قابل اجرا است که با گیتار کلاسیک امکان پذیر نیستند. برای مثال بعضی از نوازندگان آکوستیک، از انگشت شست دست چپ خود برای گرفتن سیمهای بالاتر استفاده می کنند. البته اجرای صحیح و شفاف نتها با این ساز قدرت بیشتری لازم دارد. چرا که سیمهای این ساز فلزی هستند و حتی در سازهای با اکشن پایین، نسبتاً به نیروی بیشتری برای نواختن نت یا بند کردن احتیاج دارند.

اجزای-گیتار

شکل ظاهری

ظاهر گیتار آکوستیک شبیه به گیتار کلاسیک است. سیم‌های این گیتار فلزی است و کاسه صدای آن بزرگتر می‌باشد. به همین دلیل صدای گیتار آکوستیک دارای یک زنگ خاص است و به دلیل همین طنین زنگدار بیشتر در آهنگ‌های بلوز، کانتری، فولک و راک به کار می رود. اما اگر از طرفداران موسیقی بلوز، کانتری یا فولک هستید بهتر است این نوع گیتار را انتخاب کنید.دسته گیتار آکوستیک نسبت به گیتار کلاسیک باریکتر است و سیم‌ها به یکدیگر نزدیک ترند. لذا تکنیک‌هایی مثل باره گرفتن روی این ساز راحت تر است و حتی بعضاً تکنیک‌هایی روی این ساز قابل اجرا است که با گیتار کلاسیک امکان پذیر نیستند.مثلاً بعضی از نوازندگان آکوستیک، از انگشت شست دست چپ خود برای گرفتن سیم‌های بالاتر استفاده می کنند. البته اجرای صحیح و شفاف نتها با این ساز قدرت بیشتری لازم دارد. چرا که سیم‌های این ساز فلزی هستند و حتی در سازهای با اکشن پایین، نسبتاً به نیروی بیشتری برای نواختن نت یا بند کردن احتیاج دارند.جنس این نوع ساز، در انواع مرغوب از جنس Rosewood یا چوب افرا است و دسته آن معمولاً دارای ۱۴ فرت تا لبه بدنه و ۲۰ فرت تا سوراخ صدا است. انواع پیکاپ دار این ساز نیز در بازار وجود دارد.

گیتار آکوستیک ۱۲ سیم

گیتار آکوستیک ۱۲ سیم کاملاً شبیه به گیتار آکوستیک است. با این تفاوت که دارای ۱۲ سیم بوده، اما هر ۲ سیم دارای یک کوک می‌باشند و با هم نواخته می‌شوند، لذا حجم صدای تولید شده آن بالاتر از آکوستیک است.به همین دلیل مناسب اجرای ریتم در موسیقی هستند و از آنها برای نواختن سولو استفاده نمی کنند. نواختن این نوع گیتار نیاز به قدرت زیاد و تمرین فراوان دارد.

 


گیتار-min

توی این پک های فوق العاده، نواختن هر نوع گیتاری رو از ابتدا جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان گیتار نواز حرفه ای شو همه رو انگشت به دهان کن!


 

انواع گیتار آکوستیک

صدای ارتعاشات سیم ها در این نوع گیتارها از جعبه صدا (که از جنس چوب است) و بطور طبیعی تقویت می شود. گیتار آکوستیک نیز بر اساس ساختار بر دو نوع است نایلونی وفلزی و نسخه جدید آویشن.

۱.گیتار آکوستیک نایلونی:

در این نوع گیتار ۳ سیم بالایی فلزی و ۳ سیم پایینی نایلونی است. از این گیتار در سبک های کلاسیک، فلامنکو همچنین پاپ استفاده می شود و به همین خاطر به آن گیتار کلاسیک و یا گیتار فلامنکو (اسپانیش) نیز گفته می شود. گیتار آکوستیک نایلونی معمولا دارای ۶ سیم و ۱۲ نیم پرده یا باره می باشد. گیتار اسپانیش از نظر ساختار شبیه گیتار کلاسیک است اما صدای گیتار اسپانیش(یا فلامنکو) کمی تفاوت دارد و زنگ دار تر است.

۲.گیتار آکوستیک فلزی:

هر ۶ سیم این گیتار فلزی است و اصطلاحا به آن گیتار آکوستیک نیز می گویند. از گیتار آکوستیک بیشتر در سبکهای جز، بلوز، کانتری و راک استفاده می شود. این نوع گیتار عموما دارای ۱۴ نیم پرده است و صدای خشن تر، تیز تر و شفاف تری دارد. برای نواختن این نوع گیتار از پیک بجای انگشت استفاده می شود. برخی گیتارها (چه گیتار کلاسیک و چه آکوستیک) نیز بیشتر برای نواختن ملودی به کار می روند و می توان از آنها تا ۲۰ نیم پرده استفاده کرد.بدین منظور قسمتی از بدنه گیتار را برش می دهند و اصطلاحا به آن گیتار Cutaway (کات اوی) می گویند.

گیتار آویشن:

گیتار آوِیشن نسل جدیدی از گیتار آکوستیک است که کاسه صدای آن از جنس PVC می باشد و اولین بار در دهه ۵۰ مدل‌های نخست آن تولید شدند.گیتار آویشن دارای یک پیکاپ “پیزو” است (لینک به مطلب پیکاپ‌ها) و صدایی بین گیتار الکتریک و آکوستیک تولید می کند. اما صدای بدون پیکاپ آنها مشابه گیتار آکوستیک است.برخی از انواع آویشن‌ها به دلیل تغییراتی که در سوراخ صدای آنها ایجاد شده است، دارای ظاهر بسیار زیبا و منحصر به فردی هستند. این ساز بیشتر مناسب نوازندگان آکوستیکی است که در کنسرت‌هایشان با مشکل فیدبک در صداهای بالای آمپلی فایر دست و پنجه نرم می کنند.

Image result for Differences between flamenco guitar and acoustic

تفاوت گیتار اکوستیک با گیتار کلاسیک

1 – تفاوت صدا :

گیتار کلاسیک: صدای آرام و روح نواز

گیتار آکوستیک: صدای تیزتر نسبت به گیتار کلاسیک و بلندتر

2 – تفاوت در جنس سیم ها:

گیتار کلاسیک :3 سیم از جنس نایلن فشرده شده و 3 سیم از جنس فلز تنیده شده حول یک محلور ابریشم

گیتار آکوستیک :6 سیم از جنس فلز

3 – تفاوت ظاهری :

تفاوت گیتار کلاسیک و آکوستیک

  • گیتار کلاسیک: سردسته گیتار کلاسیک عکس سمت چپ
  • گیتار آکوستیک: سر دسته گیتار آکوستیک عکس سمت راست

گیتار آکوستیک نسبت به گیتار کلاسیک بدنه بزرگتری دارد.

4 – تفاوت در سبک موسیقی:

  • گیتار کلاسیک: سبک کلاسیک
  • گیتار آکوستیک : سبک های بلور ، کانتری ، راک ، فولک و متال

و اما تفاوت ها به نقل از ویکی پدیا

در ظاهر گیتار آکوستیک شبیه به گیتار کلاسیک است. اما سیمهای این گیتار فلزی است و کاسه صدای آن بزرگتر از گیتار کلاسیک می‌باشد. به همین دلیل صدای گیتار آکوستیک دارای یک زنگ خاص است و به دلیل همین طنین زنگدار بیشتر در آهنگهای بلوز، کانتری، فولک و راک به کار می‌رود. علاوه بر این، این دو گیتار در برخی تکنیک‌های نوازندگی با هم تفاوت دارند. دسته گیتار آکوستیک نسبت به گیتار کلاسیک باریکتر است و سیمها به یکدیگر نزدیک ترند؛ لذا تکنیکهایی مثل باره گرفتن روی این ساز راحت تر است و حتی بعضاً تکنیکهایی روی این ساز قابل اجرا است که با گیتار کلاسیک امکان‌پذیر نیستند. برای مثال بعضی از نوازندگان آکوستیک، از انگشت شست دست چپ خود برای گرفتن سیمهای بالاتر استفاده می‌کنند. البته اجرای صحیح و شفاف نتها با این ساز قدرت بیشتری لازم دارد. چرا که سیمهای این ساز فلزی هستند و حتی در سازهای با اکشن پایین، نسبتاً به نیروی بیشتری برای نواختن نت یا بند کردن (Bending تکنیکی است که در پی ان نوازنده به جای عوض کردن یک یا نیم فرت سیم را در پهنای دستهٔ گیتار می‌کشد) احتیاج دارند.

 

Image result for Differences between flamenco guitar and acoustic
تفاوت گیتار آکوستیک با گیتار فلامنکو

گونهٔ اسپانیایی گیتار آکوستیک با عنوان گیتار فلامنکو شناخته می‌شود؛ که نامش را از سبک زیبای فلامنکو به ارث برده‌است. گیتار زمانی وارد موسیقی فلامنکو شد که اسپانیایی‌ها فلامنکو را با سازهای دیگری می‌نواختند. پس از آن گیتار به شدت بر این موسیقی تأثیر گذاشت و هم اکنون کاملاً به آن وابسته‌است. جنس سیم های گیتار آکوستیک فلزیه و جنس سیم های گیتار کلاسیک نایلونی هست (بجز سیم های باس که اون ها فلزی هستن) برای همین گیتار اکوستیک صدای زنگدار تر و خشن تری نسبت به صدای نرمتر گیتار کلاسیک داره . از نظر بدنه هم که با هم فرق دارن . دسته گیتار اکوستیک باریکتره و به گیتار الکتریک نزدیکه و بیشتر هم توی سبک های پاپ و راک و کانتری و از این قبیل سبک ها استفاده میشه .

بابت مطالعه این بخش که توسط آکادمی موسیقی سازی ها تنظیم شده بود از شما سپاسگذاریم امیدواریم اطلاعاتی عمومی یا تخصصی درباب گیتار آکوستیک به شما دوستان داده باشم.نظرات خود را با ما درمیان بگذارید.

گیتار

حتما بخوانید!

10 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست