خانه / وبسایت آموزش رایگان کلارینت / آموزش تصویری و کامل نواختن کلارینت در 3 گام (بصورت کاملا اصولی)
نواختن کلارینت

آموزش تصویری و کامل نواختن کلارینت در 3 گام (بصورت کاملا اصولی)

کلارینت

یک کلارنیت یک ابزار چوبی با صدای ناب و زیبایی است. کلارنیت یکی از بزرگترین رنج‌های زیر و بم را در همه‌ی ابزارهای موسیقی دارد که آن را به جالب‌ترین ابزار برای آموختن نحوه‌ی نواختنش تبدیل می‌کند. چه این ابزار را برای گروه آموزشگاه بیاموزید و چه خودتان، باید نحوه‌ی مونتاژ ابزار، نگه داشتن درست آن، ایجاد آهنگی یکنواخت و شروع یادگیری نواختن سریع را یاد بگیرید.

نکته بسیار بسیار مهم! برخی تصاویر متحرک هستند! اجازه دهید صفحه به طور کامل بالا بیاید تا تصاویر متحرک را ببینید!

عجله دارید؟

سریع‌ترین راه برای نواختن کلارنیت نگه داشتن دسته‌ی بالایی در دست چپ و پایین آن با دست راست درحالیکه انگشتانتان را روی سوراخ‌های مربوطه می‌گذارید است. بخش دهانی را در دهان بگذارید و در آن درحالیکه گوشه‌های دهانتان را محکم گرفته‌اید، فوت کنید. برای یاد گرفتن نحوه‌ی آماده کردن کلارنیت‌تان برای نواختن و پیشرفت مهارت‌تان، ادامه‌ی متن را بخوانید!

الف-بخش یاد گرفتن ابزار

کلارینت

1- خریدن یک کلارنیت مناسب برای اهداف‌تان

اگر برای یک گروه مدرسه شروع می‌کنید، معمولاً می‌توانید یک کلارنیت را از آموزشگاه یا فروشگاه لوازم موسیقی شهرتان قرض بگیرید. معمولاً آموزش با یک ابزاری که خوب نگهداری شده و نو است بهتر از استفاده از ابزار زیر شیروانی نم‌دار شده و خراب است. این کار همچنین کم هزینه‌تر از خریدن یک مدل جدید است.

  • اگر مبتدی هستید، یک کلارنیت پلاستیکی توصیه می‌شود. یک بافت 12B یا یاماها 255 هر دو مدل‌های مشهوری هستند ولی کسی که با کلارنیت پلاستیکی شروع کند کار کردن با نوع چوبی آن مشکل است. معمولاً از یک نی نرم استفاده می‌شود. 2 تا 5/2 اغلب کارآمد هستند. می‌توانید از نی‌های با قدرت بالاتر (3 یا 4) وقتی که مدتی نواختید استفاده کنید.
  • از کلارنیت‌های بدون نام استفاده نکنید (کلارنیت‌های تولیدکنندگانی که مشهور نیستند). نوازندگان کلارنیت حرفه‌ای و تعمیرکنندگان آن‌ها اطلاعاتی در مورد برندهای کلارنیتی که تاکنون نشنیده‌اند ندارند.
  • اگر یک کلارنیت قدیمی دارید که می‌خواهید از آن استفاده کنید، آن را به یک فروشگاه ابزار موسیقی ببرید تا برایتان تعمیر کند. پدها احتمالاً باید عوض شوند تا مطمئن شوید صدایی صاف از شیپور بیرون می‌آید.

2- بررسی کلارنیت و یاد گرفتن نام اجزای آن

بررسی کلارنیت و یاد گرفتن نام اجزای آن

اکثر کلارنیت‌ها کاورهایی دارند که بخش‌های ثابتی برای هر قطعه از ابزار دارند. وقتی قطعات را درمی‌آورید و می‌خواهید آن‌ها را به هم وصل کنید، جعبه را چک کنید تا مطمئن شوید همه‌ی اجزا را درآورده‌اید و آماده‌ی کار کردن هستند. قطعات از پایین به بالا به ترتیب زیر مونتاژ می‌شوند:

 


Clarinet

توی این پک فوق العاده، استاد مسعود عظیمی فر، نواختن کلارینت رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان یک کلارینت نواز حرفه ای شو همه رو انگشت به دهان کن!


 

  • زنگ قطعه‌ی پایینی شیپور است و مثل یک مگافون عمل می‌کند.
  • دسته‌ی پایینی تنه‌ی اصلی کلارنیت را تشکیل می‌دهد و یک بخش اتصال چوب پنه‌ای تنها روی یک انتهای بخش را دارد.
  • دسته بالایی بخش مهم دیگر بدنه‌ی اصلی کلارنیت را تشکیل می‌دهد و چوب پنه‌ای روی هر دو انتهای بخش دارد. لولای فلزی صاف را روی دو قطعه برای اینکه لوله جهت مناسبی داشته باشد تنظیم کنید.
  • لوله باید یک قطعه کوتاه با طول 4-3 اینچ باشد و یک انتهایش اندکی فشرده‌تر از انتهای دیگر باشد.
  • قطعه دهانی بالایی‌ترین بخش ابزار است و باید با یک رباط چرمی یا فلزی که برای نگه داشتن نی در مکان همراه باشد. بخش پایین قطعه دهانی را با کلید اکتاو صاف طویل روی ابزار تنظیم کنید.

3- مونتاژ مناسب بخش دهانی و نی

نواختن کلارینت7

نی را بین رباط و بخش دهانی بلغزانید طوری که یک بخش صاف جلوی آن باشد. دستگیره‌های روی رباط را تا زمانی که برای ماندن به اندازه‌ی کافی محکم باشد، سفت کنید. زمان گرفتن قطعه کلارنیت دقت کنید که پیچ‌ها نیفتند، بازگرداندن آن‌ها بسیار سخت است. سفت کردن بیش از حد می‌تواند باعث فشار به قطعه دهانی شود. بنابراین با دقت عمل کنید.

  • نی را بالاتر از قطعه دهانی نگذارید که این تولید یک نوت را بسیار مشکل می‌کند. بالای نی باید حتی پایین‌تر از بالای قطعه دهانی باشد.
  • بالای قطعه‌ی دهانی بسیار شکننده است. بنابراین مطمئن باشید که آن را با یک حفاظ قطعه دهانی وقتی که استفاده نمی‌شود بپوشانید.

4- نگه داشتن مناسب کلارنیت

نگه داشتن مناسب کلارنیت

کلارنیت را باید دور از خودتان با زاویه 45 درجه نگه دارید و زنگ فقط زانوهایتان را رد می‌کند. سرتان را بالا نگه دارید و پشت‌تان زمان نواختن صاف باشد. کلارنیت را باید به سمت دهانتان ببرید نه اینکه دهانتان را به سمت آن ببرید.

  • کلارنیت را بایدبا دست راست‌تان از دسته پایینی‌اش بگیرید. شصت‌تان روی روی پشت دسته باشد. سه انگشت دیگرتان باید روی سه سوراخ مطابق قرار گیرد.
  • وقتی انگشتان‌تان استفاده نمی‌شوند، آن‌ها را بسیار نزدیک سوراخ‌ها بگذارید طوری که در صورت نیاز به آسانی‌ آن‌ها را روی سوراخ‌ها بگذارید. اگر انگشت‌هایتان خیلی از کلارنیت دور باشند، نواختن سریع برایتان مشکل می‌شود.

5- قبل از نواختن نی را مرطوب کنید

مرطوب کردن نی کلارینت

اگر سعی می‌کنید با یک نی خشک بنوازید، به نظر بد می‌رسد و احتمالاً یک صدای جیرجیر تولید می‌شود. قبل از یک جلسه تمرین یا جرا، نی‌تان را در یک شیشه کوچک بگذارید یا با بزاقتان آن را مرطوب کنید.

  • سعی کنید با یک نی نرم‌تر با اندازه 1 تا 5/2 شروع کنید. همانطور که ماهیچه‌های دهانتان قوی‌تر می‌شوند به نی‌های سخت‌تری نیاز دارید.
  • شما می‌دانید وقتی کلارنیت‌تان صدایی مثل صدای تودماغی حرف زدن انسان را داشته باشد باید نی را بالا ببرید. مربی شما به شما می‌گوید که به نی نرم‌تری نیاز دارید یا سخت‌تر.

6-جدا کردن قطعات و تمیز کردن کلارنیت بعد از هر بار استفاده

جدا کردن قطعات کلارینت

هر باری که با کلارنیت‌تان می‌نوازید، باید قطعات آن را جدا کرده و آن را برای جلوگیری از جمع شدن رطوبت درون شیپور تمیز کنید. می‌توانید به سرعت و با آسانی آن را تمیز کنید.

  • اکثر شیپورها باید یک پارچه تنظیم داشته باشید که می‌توانید بعد از هر بار استفاده روی آن بکشید. یک انتهای آن باید یک رشته‌ی متصل داشته باشد که از آن می‌توانید برای کشیدن هر بخش شیپور استفاده کنید. این کار تنها چند دقیقه طول می‌کشد ولی باعث می‌شود که شیپورتان به خوبی کار کند.
  • از این به بعد استفاده از یک Q-TIP برای پاک کردن اطراف نقاط اتصال که در آن‌ها ذرات بزاق می‌توانند انباشته شوند، گزینه‌ای خوب است.
  • چوب پنه‌هایتان را به طور منظم چرب کنید. اگر چوب پنبه‌ها خشک باشند، سرهم بندی و جدا کردن اجزای کلارنیت سخت می‌شود. وقتی که زیاد کلارنیت را بنوازید می‌توانید چوب پنبه‌ها را تقریباً یک بار در هفته چرب کنید. اگر چوب پنبه‌ها را خیلی زود به زود چرب کنید ممکن است لغزنده شوند.

نکته مهم! اطلاعات کامل در باره کلارینت را از دست ندهید!

ب- بخش نواختن یک نت

1.قرار دادن مناسب شیپور در دهان

قرار دادن مناسب شیپور در دهان

حرف «whee» را بگویید و درحالیکه این شکل را نگه می‌دارید، بگویید «too». این شکل را نگه دارید و کلارنیت را در هانتان بگذارید.

  • فک‌تان را صاف نگه دارید. دندان‌های بالایی‌تان باید محکم روی بالای قطعه دهانی مخالف سمت نی قرار گیرد.
  • اگر فقط شیپور را در درون دهانتان نگه داشته و فوت کنید، ایجاد یک نت سخت است. ایجاد شکل مناسب با دهانتان اندکی کار می‌برد.

2. محکم چسباندن گوشه‌های دهانتان اطراف یک قطعه دهانی

محکم چسباندن گوشه‌های دهانتان اطراف یک قطعه دهانی

اگر لب‌هایتان به طور کافی محکم بسته نشوند، هوا فرار می‌کند و هیچ صدایی بیرون نمی‌آید. سعی کنید گوشه‌های دهانتان را برای محکم‌تر بستن آن‌ها بالا ببرید. زبانتان باید وقتی که می‌نوازید به نی اشاره کند ولی آن را لمس نکند.

  • انجام این کار ممکن است در ابتدا سخت باشد و احتمالاً آن را با آموزش دیدن بهتر یاد می‌گیرید.

3. سعی کنید یک تن یکنواخت ایجاد کنید

ایجاد یک تن یکنواخت

با موقعیت مناسب دهانتان، فقط سعی کنید برای تولید یک تن فوت کنید. قدرت‌های نفس مختلفی را امتحان کنید و بفهمید که ایجاد یک تن صدای خوب از شیپور چقدر زمان می برد. این اندکی کار می‌برد. بدون فشار دادن روی هیچ کلیدی، یک G باز را روی کلارنیت می‌نوازید.

  • اگر صدای جیغ جیغ تولید شود ناایمد نشوید. عادت کردن به شکل دهانی کلارنیت سخت است. فقط تمرین کنید و عبور مقدار هواهای مختلف را از شیپور آزمایش کنید.

4. گونه‌هایتان را محکم بگیرید

محکم گرفتن گونه ها در موقع نواختن

ممکن است وسوسه شوید گونه‌هایتان را زمان نواختن پف کنید ولی اگر از این کار جلوگیری کنید حتی صدایی یکنواخت‌تر و یکپارچه‌تر خواهید داشت. نواختن را جلوی آینه برای جلوگیری از پف کردن گونه‌هایتان تمرین کنید.

  • ابتدا ممکن است صدای جیغ جیغ زیادی تولید شود. اگر صدای جیغ جیغ زیادی تولید شد، جای دهانتان را روی قطعه دهانی چک کنید. مطمئن شوید که دهانتان خیلی بالا یا پایین قطعه دهانی نباشد. مربی‌تان می‌تواند به شما در انجام این کار کمک کند. مطمئن شوید که نی‌تان به طور مناسب تنظیم شده است.

5. نواختن چند نت را تمرین کنید

نواختن چند آهنگ تمرینی کلارینت

بعضی کلیدها را برای تمرین کردن نت‌های متفاوت پایین بکشید و ببینید که چقدر این قدرتی را که برای فوت کردن در شیپور نیاز دارید، تغییر می‌دهید. برای فهمیدن اینکه چه چیزی صدا را بالاتر و چه جیزی پایین‌تر می‌آورد تمرین کنید.

  • وقتی در حال نواختن هستید، همیشه سوراخ‌ها را به طور مناسب بپوشانید. اگر این کار را نکنید، نت‌ها بیرون نمی‌آیند. بویژه وقتی از کلید ثبت استفاده می‌کنید مطمئن شوید که همه‌ی سوراخ‌ها کاملاً پوشیده می‌شوند.

ج- انجام مرحله‌ی بعدی

1.یک چارت انگشتی بخرید

یک چارت انگشتی بخرید

فروشگاه لوازم موسیقی‌تان را یکبار دیگر چک کنید و ببینید چه نوع کتاب کلارنیت مبتدی‌ای دارد. برخی از کتاب‌های پرکاربرد شامل حالات باند، استاندارد ممتازی و روش ابتدایی در بانک می‌شوند. همه‌ی آن‌ها به شما نواختن ترانه‌ها و یاد گرفتن جای انگشتان مناسب را برای هر نت آموزش می‌دهند.

  • پیشرفت در نواختن کلارنیت بدون یاد گرفتن موسیقی به صورت تئوری سخت است. کلارنیت یک ابزار سه گانه در رنج Bb است. بنابراین باید پایه‌های سه گانه را برای یادگیری بیشتر نحوه‌ی نواختنش بیاموزید. بهترین راه انجام این کار معمولاً کلاس خصوصی یا باندهای آموزشگاهی است.

2. مقیاس‌ها و ارپیجی را تمرین کنید

تمرین مقیاس

اگر مقیاس‌ها و ارپیجی‌ها را تمرین کنید تکنیک‌تان برای سولو و منابع دیگر بسیار یکپارچه‌تر خواهد شد. الگوهای انگشتی برای نواختن خوب کلارنیت ضروری‌اند و می‌توانید آن‌ها را با تمرین این دوره‌ها به سرعت یاد بگیرید.

  • این‌ها احتمالاً نهایتاً توسط مربی‌تان یا نرم افزار آموزشی، به شما آموزش داده می‌شوند.

3. ترانه‌ها را یاد بگیرید

یادگیری اهنگ های کلارینت

مثل هر ابزار دیگری، اگر تفریحی می‌نوازید با چیزهایی که می‌دانید شروع کنید. قطعات مشهور بسیاری برای کلارنیت وجود دارند بویژه اگر سوئینگ و جاز را دوست داشته باشید. مخزن کلاسیک بیشتر مورد درخواست است ولی اگر به سختی جستجو کنید قطعات آسان‌تری پیدا می‌کنید.

4. استفاده از نرم افزارهای آموزشی بسیار مهم است

یاد گرفتن کلارنیت با خواندن یک کتاب خیلی سخت است. بهتر است با یک نرم افزار استاندارد آموزشی شروع کنید (لیست نرم افزارهای اموزشی ما را ببینید!) تا اینکه خودتان کار کنید طوری که همه‌ی نکات را یاد بگیرید و اشتباه نکنید.

  • عادات بدی می‌توانند ناخواسته بوجود آیند که می‌توانند رسیدن به یک سطح مهارت‌ خاص را مشکل کنند. اگر بخواهید درست کلارنیت را بنوازید، باید از نرم افزارهای استاندارد آموزشی استفاده کنید.

نکته مهم! آموزش اصولی کلارینت با کمک بهترین بسته آموزش کلارینت در ایران

5. در گروه ارکستر یا باند مدرسه‌تان شرکت کنید

اگر واقعاً به نواختن کلارنیت علاقمند هستید، یک نرم افزار آموزشی خریداری کنید و یا به گروه موسیقی یا ارکستر بپیویندید.

  • خودتان را برای مسیری طولانی آماده کنید. شما یک شبه نوازنده‌ی خوبی نمی‌شوید. با پایه‌ها شروع کرده و سپس پیشرفت کنید.

حتما بخوانید!

7 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • ببخشید یک کتاب که نتها ر برای کلارینت یاد بده و کامل هم باشه بذارید واسه دانلود. ممنون میشم

    پاسخ
  • سلام دوست گرامی تبریک بخاطر سایت فوق العادتون ، اما ی سوال من علاقه ی شدید ب این نوع ساز دارم و متاسفانه تا حالا وقتی برای فراگرفتن اموزش آن نداشتم حال ک میتونم این کار و انجام بدم میخوام بدونم فرق باس با معمولیش چیه و من کدومشونو تهیه کنم ممنون میشم راهنمایی کنید

    پاسخ
    • با سلام کلارینت باس خب گستره ی صدای بم تری داره بهترین کوک کلارینت همون سیبمل bB هست که هم رایج تره و هم قطعات بیشتری در دسترس هست برای یادگیریش

      پاسخ
  • سلام و ممنون بخاطر سايت مفيدتون. ميشه چنتا از نوت هاي اهنگ هاي تركي رو بزاريد استفاده كنيم.

    پاسخ
  • سلام،باعرض سلام وخسته نباشید،چگونه میتوانم کتاب اموزش کلارینت روتهیه کنم؟ارسال به شهرستان هم دارید؟.ممنون ازمطالب مفیدتون.

    پاسخ
  • سلام خسته نباشی استاد من میخوام کلارینت بخرم فقط در گروه های مذهبی استفاده کنم کدام کلارینت رو پیشنهادمیکنی سی بمل خوبه یا سل

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست