خانه / آموزش فلوت (آنلاین و رایگان) / آموزش گام به گام نحوه صحیح فوت کردن در فلوت (تصویری)
flute how to use

آموزش گام به گام نحوه صحیح فوت کردن در فلوت (تصویری)

در این پست حوه صحیح فوت کردن در فلوت را به نقل از وب سایت معتبر wikihow برای شما توضیح می دهیم. در ابتدا ایجاد صدا با استفاده از فلوت ممکن است کمی مشکل باشد، بنابراین شما باید قبل از اینکه سعی به نواختن نوت خاصی نمایید، شیوه صحیح فوت کردن را بیاموزید.

تنفس: این امر یکی از مهم‌ترین جنبه‌های نواختن فلوت می‌باشد. شانه های خود را در وضعیت استراحت و به سمت بالا نگاه دارید، از شکم خود نفس بکشید. برای این کار تنها کافی است تصور نمایید که یک نخ از ناف شما کشیده می­شود. خانم ها و مخصوصا خانم های جوان توجه داشته باشید که شکم شما بیرون خواهد افتاد اما این روش صحیح تنفس است.

فلوت

نفس عمیق بکشید و نه سطحی

تنها فوت ننمایید بلکه باید embouchure صحیح را نیز دارا باشید تا بدرستی بنوازید. همانند تف کردن دانه های افتابگردان به خارج از دهان. مکررا سعی نمایید و پس از تف نمودن دهان خود را ثابت نگاه دارید. سوراخ دهان شما زمان نواختن باید به این کوچکی باشد. حال سعی کنید که واژه پوو را بیان نمایید و دهان خود را ثابت نگه دارید. این وضعیت حالت کلی صورت است. از تجمیع این دو حالت شما به embouchure صحیح برای ن.اختن دست می یابید.

حال برای ایجاد صدا. در طول قطعه دهانی مانند دمیدن در طول دهانه بطری بدمید. صدا از شکست هوای شما بر لبهسوراخ embouchure ایجاد می­شود. نیمی از نفس شما باید از بالای سوراخ عبور نماید و نیم دیگر از درون فلوت.

 


فلوت

توی این پک فوق العاده، استاد محسن غناعت، نواختن فلوت رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان یک فلوت نواز حرفه ای شو همه رو انگشت به دهان کن!


 

خرید فلوت

سعی نمایید که گوشه لبهایتان را ثابت و نه سفت نگه دارید. زمانی که موقع تمرین گوشه لبهایتان خسته شود و درد گیرد به این معنی است که آنها را بسیار سفت می­گیرید. به یاد داشته باشید که بگویید پوو. این امر باعث می­شود گوشه ها در آرامش اما ثابت باشند.

چگونه فلوت را نگه داریم

فلوت را با قرار دادن دهان خود بر embouchure (سوراخ لب) نگه دارید و مابقی ابزار را بشکل افقی به سمت راست خود بگیرید.

اجزا فلوت

بیایید تا با دست راست آغاز نماییم. دست خود را به سمت بیرون بجنبانید و سپس اجازه دهید به صورت طبیعی در کنار شما در استراحت قرار گیرد. دست را بالا آورید و در نظر داشته باشید که انحنای دست طبیعی باشد. حال با دست خود یک اردک/دایناسور بسازید. به محل قرار گرفتن طبیعی شست خود در مقایسه با دست توجه نمایید. برخی شست ها بین انگشت اشاره و انگشت میانی قرار می­گیرند، برخی زیر انگشت اشاره و برخی نیز زیر انگشت میانی. مهم است که دقت نمایید انگشت شما کجا قرار می گیرد. حال دهان خود را باز نمایید و فلوت را بر دهان خود بگذارید.

فلوت را در کمتر از یک ماه با این بسته آموزشی فوق العاده یاد بگیرید!

جایی که شست شما به صورت طبیعی قرار گرفت را بخاطر داشته باشید و به همان صورت بر فلوت خود قرار دهید در ان حالت انگشتان شما باید بالای فلوت قرار گیرند. در این مرحله انگشت اشاره خود را بر اولین کلید قرار دهید: این حالت 1 نامیده می­شود، کلید بعدی جایی است که انگشت میانی شما قرار می­گیرد یا همان 2، کلید بعدی انگشت حلقه شما است که 3 می­شود و در آخر نیز انگشت کوچک شما است که بر کلید نیم دایره ای قرار میگیرد. 9بار از 10 بار این انگشت کوچک فشار داده می­شود و شما نتهای مختلف و چینش های انگشت متفاوت را می­آموزید.

چگونه فلوت را نگه داریم

دست چپ موقعیت عجیبی دارد. همانند دست راست آن را تکان داده و اجازه دهید به شکل طبیعی به کنار بیافتد. سپس آنرا بالا آورده و اردک/داینایور را بسازید و آن را به سمت خود بچرخانید. دهان را باز کنید و فلوت را در دست قرار دهید. فعلا شست خود را بر بر کلید دایره­ای شست قرار دهید(کلید مستطیلی نیز یک کلید شست است که همان کلید طبیعی B می شود، شما این مطلب را زمانی که یک جدول انگشتنمایی دریافت کنید، خواهید دید). حال بالاترین کلید را نادیده بگیرید و انگشت شست خود را بر کلید دوم قرار دهید که این حالت نیز 1 نامیده می­شود. کلید بعدی را در نظر نگیرید و پس از آن انگشت خود را بنشانید که به 2 میرسید، انگشت حلقه شما بر کلید مجاور انگشت میانی قرار می­گیرد و حالت 3 می­شود. در این حالت انگشت کوچک شما بالای کلیدی که از فلوت بیرون زده است قرار می­گیرد.

کتاب خودآموز فلوت

انگشت کوچک دست چپتان را بالای کلید نگه دارید. به این موقعیت عادت نمایید و اجازه ندهید که زیر فلوت برود یا کلید را به پایین فشار دهد. در حین آموزش انگشت نماییتان، این کلید را برای نوت های خاصی استفاده می­کنید.

توجه داشته باشید که این جانمایی انگشتان در ابتدا عجیب و غیر طبیعی به نظر می­رسد. که این موضوع کاملا طبیعی بوده و با تمرین طبیعی تر جلوه می نماید.

از یک جدول انگشت نمایی کمک بگیرید تا به شما کمک نماید نتها را یاد بگیرید. به منظور اینکه یاد بگیرید چگونه نتهای مختلف را بنوازید، شما باید از یک جدول انگشت نمایی کمک بگیرید؛ که شما را در مورد نحوه قرارگیری انگشتان برای هر نت راهنمایی می کند.

جداول انگشتنمایی از عکسها و نمودارها استفاده می نمایند که تصور جانمایی هر انگشت را برای نت های مختلف آسانتر می نماید. اکثر کتابهای آموزشی فلوت شامل یک جدول انگشت نمایی هستند و پیدا کردن آنها در اینترنت نیز آسان است.

دست گرفتن صحیح فلوت

نواختن هر نت را تا زمانی که صدای آنرا بدرستی ایجاد نمایید ادامه دهید. زمانی که یک نت را با فلوت می نوازید، نباید طوری صدا دهد که گویی سوت میزنید یا می دمید بلکه باید یک نوای ثابت و کامل باشد.

نکته مهم! مقاله ای که قبل از شروع یادگیری فلوت باید بخوانید!

زمانی که تک تک نتها را به طور کامل آموختید، می توانید نواختن چند نت را پشت سر هم تمرین نمایید. مهم نیست که موسیقایی به نظر برسد یا نه- هدف این تمرین این است که یاد بگیرید چگونه از یک نت به نت دیگر به نرمی انتقال یابید.

زمان نواختن حالت بدنی صحیح را حفظ مایید. حفظ حالت بدنی درست هنگام نواختن فلوت ضروری می­باشد، چراه این امر به شما اجازه می­دهد که ظرفیت هوای خود را افزایش دهید و نواهای هماهنگ­تری را ایجاد نمایید.

دمیدن در فلوت

بایستید یا تا جایی که می توانید صاف بنشینید و چانه خود را بالا آورید مستقیما به روبرو نگاه کنید. این کار بدن شما را شما را باز می نماید و به شما کمک می کند تا نتهای صافتر و طولانی تری بوجود آورید.

به گونه ای بایستید که هر دوپای شما محکم روی زمین باشد . پای چپ کم جلوتر از پای راست. بدن شما باید زاویه ای داشته باشد که یک وضع طبیعی نیز محسوب می شود، سپس با جهت دادن بدن به صورت مستقیم رو به جلو، شانه­های شما در یک موقعیت نامناسب برای خواندن نتها قرار نخواهند گرفت. بیشتر وزن خود را بر پای راست خود که عقب است قرار دهید. سعی کنید که لگن خود را زیاد بیرون ندهید و زاویه های نا مناسب به گردن و کمر خود ندهید. در غیر اینصورت کشش و درد ایجاد می شود که با تمرین تداخل می­کند.

به یاد داشته باشید که بدن خود را در آرامش نگه دارید و از سفت گرفتن بدن خودداری کنید- اینکار به شما کمک می­کند تا صدای غنی تر، نرمتر ایجاد نمایید.

تمرین برای فلوت

اگر از یک پایه نت استفاده می کنید، مطمئن شوید که در سطح چشم باشد. اگر پایه بسیار پایین باشد، باعث می شود که گردن خود را خم کنید و چانه خود را خم نمایید که منجر به محدود شدن راههای هوایی و درد گردن می شود.

هر روز به مدت 20 دقیقه تمرین نمایید. کار نیکو کردن از پر کردن است. اما مد نظر داشته باشید که بهتر است در زمانهای کوتاه تمرین نمایید تا اینکه تمام تمرین خود را در هفته ای یک جلسه دوساعته بگنجانید. همینطور که پیشرفت می کنید، طول تمرین خود را افزایش دهید.

تمرینات خود را هدف دار انجام دهید، چراکه این امر به شما کمک می نماید تا متمرکز باقی بمانید. مثلا هدف خود را به صورت یک انتقال بی نقص از یک نت B به یک نت A تعیین نمایید. تمرین در جلسات نامنظم و طولانی ناکارآمد است چرا که فشار زیادی به بدن می­آورد و باعث احساس سخت شدن و نا امیدی می شود. اگر روزانه به طور مداوم تمرین کنید و زمان تمرین را افزایش دهید، متوجه می شوید که پیشرفت بیشتری حاصل می شود وسفتی بدن کمتر است.

اجزا ی مختلف فلوت

پس از تمرین حرکات کششی انجام دهید. شما باید همیشه پس از جلسه تمرین خود حرکات کششی انجام دهید چراکه تنش ها را آزاد می کند و از سفت شدن عضلات پس از تمرین جلوگیری می نماید، و شما برای تمرینات بعدی آماده تر خواهید بود. برخی تمرینات مناسب به شرح زیر هستند:

زانوهای خود را کمی خم کنید و به صورتی بنشینید که دستهایتان مانند حالت اسکی کردن به پشتتان بروند. سپس دستهای خود را به سمت بالا تاب دهید انگار که می خواهید پرواز کنید. 5-10 با تکرار کنید تا بازوها و شانه ها کشش یابند.

در حین دم، شانه های خود را به سمت بالا و گوشهایتان بکشید و برای چند ثانیه در این حالت نگه دارید. شانه های خود را در حین بازدم به سمت پایین رها کنید. چندین بار این عمل را تکرار کنید تا تنش و درد شانه ها و گردن آزاد شود.

دست های خود را کنار بدن بگیرید و بایستید سپس دستها و بدن خود را بلرزانید به صورتی که انگار از پلاستیک ساخته شده اند. این کار به شل کردن مفاصل در بازوها و دستها می شود.

بسیار نرمش های دیگری نیز هستند که شما می توانید برای از بین بردن هر گونه تنش و یا درد انجام دهید – فقط کافی است آنچه برای شما مناسب است را انجام دهید.

تسلیم نشو! یادگیری نواختن فلوت طول می کشد. بعضی افراد ماهها بدون ایجاد صدایی می روند، پس اگر اولین بار نمی توانید آن را انجام دهید، دلسرد نشوید. صبور باشید، تمرین کنید، و از یک معلم خوب کمک بگیرید. به زودی شما موسیقی زیبا خواهید ساخت!

یادگیری فلوت

اگر سوالی در این زمینه دارید در بخش نظرات با سازی ها مطرح کنید تا به شما کمک کنیم.

فلوت

حتما بخوانید!

10 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست