خانه / آموزش تار و سه تار / آموزش سه تار (گام به گام) / راهنمای خرید بهترین مارک سه تار خوب با قیمت و کیفیت مناسب (مبتدی-حرفه ای)
سه تار خوب

راهنمای خرید بهترین مارک سه تار خوب با قیمت و کیفیت مناسب (مبتدی-حرفه ای)

تار سه تار

در ادامه آموزش های کاربردی سه تار، در این مقاله سعی می کنیم یک راهنمای جامع درباره خرید بهترین نوع سه تار با قیمت و کیفیت مناسب برای افراد مبتدی تا حرفه ای ارائه دهیم.

1- کلیات

همانگونه که در اکثر راهنماهای خرید سازهای مختلف موسیقی هم به شما می گویند، سه تار خوب هیچ ارتباطی به مارک آن و سازنده ندارد. تنها روش برای خرید یک سه تار خوب این است که فاکتورهای یک سه تار خوب را بلد باشید یا اینکه به فروشنده اعتماد داشته باشید. یک نکته مهم این است که به هیچ وجه خرید سه تار را به استاد خود نسپارید و یا به فروشگاهی که استادتان می گوید بروید و بگویید از طرف فلانی آمده ام نروید (واقعا این کار را نکنید!) مگر اینکه 100 درصد به استاد خود اطمینان داشته باشید. خرید سه تار را باید یا خودتان انجام دهید یا با دوست با مهارتی که کاملا به او اعتماد دارید این کار را انجام دهید. ضمنا به این نکته توجه داشته باشید که آب و هوا هم بر خرید تار و سه تار موثر است. در واقع بهترین زمان برای خرید سه تار از اواسط فروردین تا اواخر مرداد است تا سه تار کمترین تغییرات در چوب را داشته باشد. ضمنا همیشه موقع جابجایی ساز خود در آب و هواهای مختلف، آن را در داخل کاورش قرار دهید تا تغییری در شکل ظاهری ایجاد نشود. ساز ها از نظر کیفیت به چند دسته تقسیم می شوند:

  • سازهای مشقی که برای تمرین نوازندگان تازه کار ساخته شده اند.
  • سازهای معمولی که برای نوازندگی عادی و تمرین های ابتدایی به کار می روند.
  • سازهای حرفه ای و با کیفیت که به دلیل استفاده از چوب با کیفیت و کیفیت بالای ساخت آن ها و دقت در تولید، مناسب نوازندگان حرفه ای و ضبط های استودیویی یا کنسرت هستند.

در اینجا توضیح دادیم که:  3 تا از بهترین وب سایت ها برای خرید اینترنتی سه تار کدامند؟


2- معرفی اجزای سه تار

قبل از خرید یک سه تار خوب باید اجزای آن را بشناسید، زیرا اگر به فروشنده اعتماد نداشته باشید باید اجزای اصلی که در ادامه مقاله توضیح داده می شوند را موقع خرید تست کنید.

≡   مضراب سه تار

 


توی این پک فوق العاده، استاد بهزاد سلیمی، نواختن سه تار رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان یک سه تارنواز حرفه ای شو همه رو انگشت به دهان کن!


 

راهنمای خرید سه تار 4

سه تار یکی از سازهایی است که با ناخن نواخته می شود. صدایی که از نواختن با انگشت دست از ساز ایجاد می شود بسیار ظریف و متحیرکننده است. البته کسانی که ناخن شکننده و یا امکان بلند کردن ناخن سبابه را ندارند، می توانند از مضراب هایی که به این منظور ساخته شده استفاده نمایند که معمولا از جنس فلزی یا شاخ است.

≡   کاسه

راهنمای خرید سه تار 1

کاسه سه ‌تار از نظر شکل ساختاري شبيه به کاسه عود يا تنبور است ولي ابعاد کوچک ‌تري از آن ها دارد و فرم کلي آن گلابي ‌شکل است. طول کاسه سه ‌تار بين 26 تا 30 سانتي ‌متر، عرض آن به تناسب بين 12 تا 16 سانتي ‌متر و عمقش نزديک 13 سانتي‌ متر است. کاسه در واقع جعبه صوتي سه تار مي باشد که معمولا از جنس چوب توت ، آزاد، افرا و گردو است.

≡   خرک 

راهنمای خرید سه تار 5

خرک قطعه‌ اي متحرک است که روي صفحه و به فاصله سه انگشت از انتهاي کاسه قرار مي گيرد. به طور کلي عرض خرک سه ‌تار بين 5 تا 6 سانتي‌ متر و ارتفاع آن کمتر از 1 سانتي‌ متر است.خرک معمولا از جنس چوب ساخته مي‌شود.

≡   سيم گير 

راهنمای خرید سه تار

سيم گير در انتهاي کاسه نصب مي شود و انتهاي سيم ها را نگه مي دارد . جنس آن از شاخ قوچ ، چوب شمشاد جنگلي يا فوفل است. بطور کلی اجزای سه تار بصورت زیر است:

راهنمای خرید سه تار 3

≡   دسته:  چوب بلندي است يک سر آن به جعبه صوتي و سر ديگر آن به سردسته متصل است و پرده هاي ساز روي آن بسته مي شوند ، دسته را معمولا از چوب گردو ، چوب آبنوس و چوب افرا مي سازند.

≡   صفحه: چوب توت نازک که روي کاسه را پوشانده است و خرک روي آن قرار دارد. لازم به ذکر است مهم ترين عامل موثر در خوش صدايي در سه تار صفحه آن است.

≡   سوراخ های روي صفحه:  سوراخ هايي که بر روي صفحه به منظور براي تنظيم صداي ساز ايجاد مي شوند.

≡   سر دسته: قسمتي از دسته که گوشي هاي ساز در آن قرار دارند.

≡   گوشي:  انتهاي سيم ها به آن بسته مي شود و با چرخاندن آن مي توانيد ساز را کوک کنيد. جنس آن معمولا از چوب گردو است.

≡   پرده: از جنس روده ، الياف پليمري و يا ابريشم ساخته مي شود و روي دسته بسته مي شود و محل نت ها را معين مي کند.

≡   شيطانک: از جنس استخوان، پلاستيک و چوب ساخته مي شود و همانند خرک سيم ها را از روي آن عبور مي دهند.

≡   سيم: سه تار چهار سيم فلزي دارد که با ضربه ناخن انگشت سبابه به ارتعاش در مي آيند.

≡   شيار کنار دسته: شياري است که در موقع بستن پرده ها از آن استفاده مي شود.سيم‌ ها پس از عبور از شيارهاي کم‌ عمق روي خرک از طول دسته عبور کرده و توسط شيطانک به گوشي‌ها مي‌ رسند.


3- قیمت

قیمت سه تار بستگی به موضوعات مختلفی دارد. بطور کلی همانگونه که در نمونه تصویر زیر میبینید، قیمت سه تارهای مبتدی از 320 هزارتومان تا 1 میلیون و 200 هزار تومان می باشد و سه تارهای حرفه ای با مارک های مختلف تا 8 میلیون تومان قیمت دارند:

لیست قیمت

عمده قیمت به نوع چوب، پرده و کیفیت صدا بر می گردد که این موضوع صرفا توسط خود سازنده تعیین می شود. یعنی ممکن است که از یک کنده چوب گردو، 3 عدد سه تار ساخته شود آنهم توسط یک سازنده و با یک کیفیت، ولی دو تای آنها صدای بهتری داشته باشد که در این صورت قیمت بالاتری نسبت به یک ساز دیگر خواهند داشت و قیمت آن را هم سازنده با توجه به تجربه خود تعیین می کند.


4- مشخصات ظاهری

بیشتر مشخصات ظاهری یک ساز خوب به کیفیت ساخت و نبود زایعاتی مثل چسب و یا اتصالات بین سیم و سیم گیرها بر می گردد نه زیبایی ظاهری و سطحی! این موضوع سبب ثابت ماندن کوک سه تار و عدم تغییر در نواختن سه تار می شود. نکته مهم دیگر این است که میان کاسه و دسته از نظر وزنی تناسب برقرار باشد. به صورتی که در موقع نوازندگی تعادل ساز به طور کامل برقرار باشد. یعنی طراحی ساز به گونه ای باشد که در زمان نواختن نیازی به صرف نیروی اضافی برای نگه داشتن آن نباشد.

≡   جنس چوب

 

جنس چوب سه تار از درخت توت میباشد برای ساختن دسته ی ساز از چوب گردو هم استفاده میکنند که در این صورت دسته ی ساز سنگین میشود. چوب باید کهنه باشد تا طنین خوبی بدهد بعضی از سازندگان چوب تازه را در آب جوشانده تا شیره ی آن گرفته شود و سپس چوب را در زیر خاک یا پهن می گذارند تا خشک شده و حالت پوسیدگی پیدا کند. پس دقت کنید که معمولا نمی توانید کهنه بودن چوب را تشخیص دهید مگر اینکه فروشنده با صداقت به شما بگوید!

دقت کنید دسته سه تار مورد نظر سنگین و ضخیم نباشد. دلیل توجه به این مورد، جنس چوب و تازگی آن است. در صورتی که چوب مورد استفاده برای ساخت دسته ساز سالخوردگی و خشکی کافی را نداشته باشد ممکن است پس از مدتی بر اثر فشار سیم ها خم شده یا در اصطلاح نوازندگان تاب بردارد.

 

≡   کیفیت ساخت و ظاهر

 

منظور از کیفیت ساخت، ظاهر و زیبایی آن نیست بلکه موارد زیر هستند:

  • به کیفیت ساخت سه تار توجه کنید. اینکه سیم ها به درستی به سیم گیر متصل شده و کاملا محکم باشند و اثری از چسب و … هیچ کجای بدنه سه تار نباشد.
  • فاصله ی سیم تا دسته ی ساز کم باشد تا حدی که موقع اجرا سختیه سیم را حس نکنید.
  • رگه های درشت صفحه به سمت سیم بم باشد.
  • دسته ی ساز نه کلفت و نه زیادی نازک باشد که البته بستگی به دست خودتان دارد.
  • ساز از نظر وزنی سبک باشد.
  • سازی که زیاد رنگ شده باشد فقط قشنگ است و احتمال دارد که صدای خوبی نداشته باشد.
  • دقت کنید دسته ساز تاب نداشته باشد. روش شناخت آن هم به این صورت است که نباید فاصله عرضی سیم اول و آخر در هیچ نقطه ایی با دسته تغییر کند.
  • رنگ پوشش روی ساز نباید خیلی ضخیم باشد و برای جلای ساز باید از لاک و الکل استفاده شده باشد. استفاده از پوشش های ضخیم باعث خفگی صدای ساز می شود.

 

≡   پرده (کیفیت سیم)

 

پرده سه تار را معمولا از روده گوسفند می سازند و از آنجایی که یک فاکتور بسیار موثر در تعیین قیمت است باید به آن دقت کافی را مبذول دارید:

  • بعد از کوک کردن ساز تک تک پرده ها را امتحان کنید که در اصطلاح گز نزند.
  • رنگ ساز هرچه روشنتر باشد بهتر است .هم اگر عیبی داشته باشد پیداست و هم از نظر روانشناسی مثبت است.
  • نکته بعد هماهنگی اندازه دست و انگشتان نوازنده با دسته ساز است. تهیه ساز با دسته بسیار باریک برای اشخاصی که انگشت های بلند یا تپل دارند مناسب نیست.

   pdf دو صفحه ای راجب پرده سه تار خوب

 

حتما بخوانید: نحوه نگهداری از ساز تار و سه تار (همراه با فیلم آموزشی)


5- صدای سه تار خوب

سه تار سازیست که ویژگی های روحی و اخلاقی نوازنده بسیار در صدادهی آن موثر است. نوازنده این ساز باید هم خوانی و هم آوایی نزدیکی با شخصیت صدادهی ساز داشته باشد؛ سه تار ذاتا سازی کم صدا، با حالتی گرفته و نهفته است و بسیار لذت بخش خواهد بود در صورتی که نوازنده ای درون گرا، بی تظاهر و گوشه گیر با نواختن این ساز آن را تکامل بخشد. البته این خصیصه باعث ترویج کم تر سه تار، به نسبت دیگر سازها بوده و با وجود عدد بسیار زیادِ سه تار نوازان، ولی این هنرمندان معمولا علاقه ای به نمایش گذاشتن هنر خود نداشتند.

سه تار خوب

  • صفحه سه تار مهمترین بخش برای صدادهی این ساز است. بافت چوب صفحه و کاسه باید مشخص باشد و بین اتصالات آن روزنه ای ایجاد نشده باشد.
  • صدای پایین دسته با بالا دسته همخوانی داشته باشد.
  • کیفیت صدای سه تار را می توان با تنظیم خرک و شیطانک، تا اندازه زیادی تغییر داد.
  • صدای سیم دوم مفهوم باشد و حالت گنگی نداشته باشد.
  • در اجرای سیم بم.سیم کاملا نرم و صدایی طبیعی داشته باشد.
  • صدای همه ی سیمها دنبال هم باشد یعنی با هم همخوانی داشته باشد و در گوش دادن تفکیک سیمها سخت باشد.
  • بلند بودن صدای ساز دلیلی بر خوب بودنش نیست.
  • با یک مضراب ویا حتی بدون زدن مضراب باید بتوانید چندین نت را به راحتی و با طنین خوب اجرا کنید.
  • در اجرای تکنیک ناله ی ساز(ویبره) هیچ مشکلی نداشته باشید.

 

≡   پس بطور خلاصه باید گفت: صدا نه باید به حدی کم باشد که مجبور به استفاده از دستگاه های تقویت صدا بوده و نه آن قدر زیاد که شنیدن آن برای شنونده آزار دهنده باشد. ضمن اینکه صدا زبر نباشد (عدم خشوت صوت) که شامل صداهای اضافی یا زنگ سیم های دیگر موقع نوازندگی می شود.


6- مارک های سه تار

دقت کنید که باز هم عرض می کنیم سه تار خوب تقریبا هیچ ارتباطی با مارک یا سازنده ندارد زیرا در یک مارک ممکن است از بین 10 سه تار، 7 تای آنها معمولی، دو تا عالی و یکی واقعا بد باشد. به هیچ وجه به دنبال مارک نروید و به مشخصاتی که در این مقاله گفته ایم دقت کنید. برخی از گمنام ترین سازنده های سه تار هستند که بهترین های آنها را می سازند. مثلا در شهرکرد دو یا سه تولید کننده هستند که سه تارهای آنها جزو بهترین و گران ترین سه تارهای کشور هستند ولی باز هم در میان آنها سه تارهای بی کیفیت پیدا می شود.


7- نظرات کاربران حرفه ای در فضای مجازی

≡   روزبه موسوی که چند سالی در زمینه سه تار و تار فعالیت دارد در مورد خرید سه تار خوب معتقد است:

“اگه تازه میخوای شروع کنی بهتره یک ستاره متوسط 150 یا 200 تومانی بگیری اما اگه خیلی حرفه ای هستی یا واقعا میخوای حرفه ای کار کنی بهتر با ستاری در رنجه 400 به بالا کار کنی . وقت خرید بهتره به یکپارچه بودن کاسه ستار و داشتن مهره دسته و محل اتصال کاسه به دسته دقت کنی که مهر سازندست که هرچه گرانتر سازندش مشهورتره . ساخت شهرهای اصفهان . تهران خوبه”

≡   رضا مصطفوی یک کامنت پرطرفدار در کلاب گذاشته و معتقد هست که:

“سه تار رو باید با صدایش بسنجی و طول دسته و عمق کاسه ی سه تار زیاد مهم نیست. چون هر کس یک ساز متفاوت میسازه. اولاً اینکه بهترین و سازگار ترین چوب برای ساخت سه تار چوب درخت توت هست که اگه ستار با این چوب ساخته نشه استاندارد نیست. بهترین مارک سه تار مارک ملکشاه است که فکر نکنم بتونی اصلیش رو گیر بیاری. میگن 4 تا سه تار ملکشاه بیشتر نیست که یکیش دست بهداد بابایی (بهترین سه تار نواز دنیا) و یکیش دست مسعود شعاری هست.در هر صورت، یکی از مارک هایی که سه تار خوبی تولید میکنه و خیلی هم معروفه مارک رسولی است. شما با حدود 750 الی 950 هزار تومان میتونی یک سه تار عالی داشته باشی. در ضمن مارک نوروزیان هم خیلی عالی هست که متاسفانه فقط در شهر ما یعنی قم تولید میشه”


8- نگهداری و نکات متفرقه

1- رنگ چوب سه تار نمی تواند عاملی برای تعیین کیفیت خوب سه تار باشد.

1- سه تار را در محیط مرطوب قرار ندهید (مثل فضای آزاد در شهرهای شمالی یا زیر کولر آبی)

2-ساز را در معرض نور مستقیم خورشید و حرارت نگذارید زیرا تغییر حالت پیدا می کند.

3- تا میتوانید ساز را در جعبه یا کاور بگذارید.

4- ساز را آویزان کنید و از خوابانیدن آن روی زمین خود داری نمائید.(اگر ساز آویزان باشد گرانیگاهش بر زمین عمود خواهد بود و نیروی جاذبه ی زمین اثری بر روی دسته ی ساز نمیگذارد)

5- کوک ساز در حتما مطابق نت سی بمل دیاپازون کوک نمائید تا به دسته ی ساز فشاری وارد نشود. (سیم اول سه تار نیم پرده پائینتر از دیاپازون یعنی سی بمل کوک میشود ولی در اجرا و نت نویسی نت دو خوانده و اجرا میشود)

6- اگر قرار است دستگاه خاصی را اجرا کنید از یک ماه قبل کوک ساز را روی همان دستگاه قرار داده و تغییر ندهید۰(حاصل این کار این است که ساز به آن کوک مورد نظر عادت کرده هم لحن بهتری میدهد هم موقع اجرا از کوک خارج نمیشود)

7- در جعبه ی ساز نم گیر بگذارید.

8- با دست کثیف مخصوصا چرب ساز نزنید.(پرده های ساز از بین میروند)

9- اگر از ساز مدتی استفاده نکنید صدای آن میخوابد پس حتما چند وقت یک بار با ساز بنوازید.

10- سه تار یکی از ارزانترین سازهایی است که با قیمت های متفاوت و مناسب امکان خرید آن وجود دارد. با نزدیک به ۱۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان می توانید یک سه تار مشقی خوب داشته باشید. و سه تار های معمولی قیمت هایی بیشتر دارند. سه تار های حرفه ای قیمتی نزدیک به 2 میلیون تومان یا بیشتر دارند.


در اینجا بخوانید: نحوه کوک ۳تار به صورت کاملا اصولی (راهنمای جامع)

در پایان به دو جمله معروف در مورد سه تار بسنده می کنیم که: “سه تار درونی ترین و متمرکز ترین ساز است، آن را بیشتر برای دل خود می نوازند تا برای دیگری. (ژان دورینگ)” و جمله زنده یاد استاد ابوالحسن صبا در توصیف این ساز چه زیبا می گوید “سه تار برای یک نفر کم و برای دو نفر زیاد است”شما هم هرگونه تجربه ای در این زمینه دارید یا اگر سوالی هست در بخش نظرات با ما مطرح بفرمایید.

تار-سه-تار

حتما بخوانید!

36 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • هرگز از نظر استاد خود برای خرید سه تار استفاده نکنید بیایید ما به شما سه تار بفروشیم.مقاله ای که شلوغش اینه معلوم انتهای اون چیه دوست عزیزی که میخواهی ساز شروع کنی حتما یک استاد درست و به نام پیدا کن و فقط نظر اون رو بشنو.حقیر ۳۰ ساله نوازنده ام و یک دونه سه تار به هنرجو نفروختم ولی هر سازی رو آوردن نظرم رو نسبت به اون گفتم.ممکنه بعضی از مدرسین کم تجربه و منفعت طلب ساز مناسبی معرفی نکنند ولی هنر جو بعد از چند جلسه و با مقایسه صدای ساز مدرس با خودش میتونه خیلی چیزارو درک کنه .

    پاسخ
    • بله بنده با شما موافقم درسته بعضیها سو استفاده میکنند ولی جای اگه اینطور باشه حد اقل یه استاد که میشناسیش این کارو نمی کنه واسه ۱۰۰ یا ۲۰۰ تومن بیاد هنرجو واعتبارشو به خطر بندازه من هم مدرس هستم و همینطور سازنده ساز و ممکنه سودی بگیرم ولی با اطلاع هنر جو این کارو میکنم و سازی رو حواسش انتخاب میکنم که بعد چند وقت که نوازنده شد ازم تشکر کنه نه اینکه خدا نکرده ازم دلگیر شه

      پاسخ
    • سلام وقتتون بخیر من چطوری میتونم یه سه تار خوب بگیرم برای کادو دادن به یه نفر ک میخواد تازه شروع کنه و عاشق ساز سه تار هست

      پاسخ
    • روزبخیر.بنده قصد خرید سه تار یک مهر کاسه کوچک اچوب گردو وتوت از برند ملکشاهی باقیمت۳میلیون تومان دارم.دوستانی که اطلاعات دراین زمینه دارند ایا خرید مناسبی هست یانه؟

      پاسخ
  • سید احسان عندلیب اصفهانی
    بهمن 14, 1397 10:32 ق.ظ

    من پنجاه و سه سال هست که سه تار اموزش میدم.برای هیچکدوم از شاگردام ک الان خودشون استاد هستن سه تار نخریدم و فقط سه تار دست ساز خودمو بهشون فروختم

    پاسخ
  • سلام آقای سید احسان
    امکان خرید سه تار دست ساز شما هست ؟اگه بخوام تهیه کنم باید چیکار کنم؟
    ممنون

    پاسخ
  • سلام دوستان شیراز سه تار خوب از کجا بگیرم.لطفا راهنمایی کنید سپاس از شما

    پاسخ
  • سلام وقتتون بخیر
    من تازه میخوام شروع کنم، یه ساز فروشی خوب تو اصفهان میشناسید بهم معرفی کنید؟ممنون میشم

    پاسخ
  • سلام خدمت دوستان گرامی و اساتید بزرگوار
    بنده یازده سال گیتار کار کردم و بعدش حدود چهار سال ضرب و حالا هم حدود ده ساله که دارم سه تار میزنم.برای خرید ساز تنها توصیه ای که دارم اینه که فقط بگردن دنبال سازی که صداش رو میپسندند.درسته که توجه به نکات مذکور هم نیازه ولی اگه دلتون با ساز نباشه نمیتونید باهاش ارتباط بگیرید و روح خودتونو ارضا کنید

    پاسخ
  • سلام و درود
    من 8 سال سه تار می زنم . الان دنبال سه تار خوب حرفه ای میگردم. ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

    پاسخ
  • سلام من یه سه تار دارم واسه ۱۹ سال پیشه استادم بهم هدیه داد سه تارشو البته خیلی باهاش کار نکردم الان صفحش یه ذره پریده درواقع شکسته یه کوچولو
    یعنی خراب شده؟ اصن از کجا بفهمم سازم حرفه ایه یا معمولی!

    پاسخ
  • ایلیا مسلمی
    اردیبهشت 1, 1398 11:50 ق.ظ

    با سلام و درود سپاس از مقاله خوبتان در انتهای مقاله دو جمله معروف از دو شخصیت آورده اید . جمله دوم منتسب به استاد ابوالحسن صبا ست گرچه در برخی منابع آنرا منتسب به میرزا عبدالله معرفی کرده اند از جمله مقاله : صبا را بهتر بشناسیم محمدرضا شرایلی-رضا صمیم ، لذا خواهشمندم نقل قول را بدین شکل اصلاح فرمایید : (( صدای سه تار برای یک نفر زیاد و برای دونفر کم است)) . موفق باشید . ایلیا مسلمی

    پاسخ
  • یونس مرادی
    تیر 1, 1398 6:37 ق.ظ

    سلام و درود خدمت دوستان
    خیلی از دوستان استاد پالیزدار رو نمی شناسند. ایشان ساکن کرج هستن سازهایی که میسازن دست بهترین نوازنده های ایران من جمله مرحوم استاد لطفی، استاد علیزاده، آقای شعاری و … هستش. کسی که سه تار رو خوب بشناسه و قتی سه تار استاد پالیزدار رو دست بگیره متوجه میشه که توی ایران بهترینه. شک نکنید.
    y.moradi57@gmail.com

    پاسخ
  • به نظر من ساز خوب،سازی که صدای خوبی داشته باشه.نه اینکه سازنده خوبی،یا زیبایی و معرق کاری و …..
    من خودم ساز های هادی لک و محمدی رو خیلی قبول دارم
    واقعا بی نظیرن.مخصوصا محمدی
    انقدر خوبه که به اصتلاح میگن صدای پیانو میده

    پاسخ
  • سه تار خوب باید صدای خوب داشته باشه به نظره بنده ظاهره ساز و قشنگی دلیل به خوب بودن ساز نیست ، سه تار خوب بستگی به تنین صداشه

    پاسخ
    • من تازه میخوام سه تار رو شروع کنم.به نظرتون سه تار تا رنج قیمت ۳۰۰ تومن برای حدود دوسال تمرین میتونه کار منو را بندازه؟

      پاسخ
  • سلام خدمت تمام دوستان من میخوام تازه شروع کنم ی مکان خدب برای خرید با کیفت ۳ تار رهنمایی کنین در استان فار نگران پولشم نباشین فقط با کیفیت باشه

    پاسخ
  • من سه تار خودم رو ميخوام بفروشم. البته با بيان اينكه ساز براي دست چپ طراحي شده و لي با كيفيت و حرفه ايي ساخته شده

    پاسخ
  • سلام من به موسیقی خیلی علاقه دارم مخصوصا سنتی میخوام برم کلاس سه تار اما نه شخصی دور و برم هست که راهنماییم کنه نه خودم شناخت کاملی دارم مطالب بالا رو هم درباره سه تار خوندم اما چون سر رشته ای ندارم نمیتونم کاملا متوجه بشم…….میشه راهنماییم کنیم

    پاسخ
  • سلام من به موسیقی خیلی علاقه دارم مخصوصا سنتی میخوام برم کلاس سه تار اما نه شخصی دور و برم هست که راهنماییم کنه نه خودم شناخت کاملی دارم مطالب بالا رو هم درباره سه تار خوندم اما چون سر رشته ای ندارم نمیتونم کاملا متوجه بشم…….میشه راهنماییم کنیم

    پاسخ
  • سلام من شیرازیم میخوام سه تار بخرم من انگشت هام چاق هستن و کوتاه چه نمونه ای بگیره بهتره لطفا راهنماییم کنید بعد از کجا باید تهیه کنم

    پاسخ
  • فکر میکنم قیمت سه‌تار حرفه‌ای بیش از هشت میلیون باشه.من سه‌تار خودمو سال ۸۷ یکی از اساتیدم با تخفیف برام خریدن ۶۵۰ هزار تومن.اون موقع ساز خود استادم ۳۵۰ تومن بود.همون موقع بهم گفت این ساز را ببری ترکیه سه هزار دلار ازت میخرن.البته آدم انگیزه داشته باشه با یه ساز در حد متوسط هم میتونه کارشو شروع کنه.

    پاسخ
  • خانم هانیه خیلی دقت کنین کیفیت ساز مهمه نه مارکش کاسه چوب توت باشه پردهاش روده باشه دستش چوب گردو ساز بالای 500 تومن بخرید داخل دیوار هم بگردین

    پاسخ
  • درود و عرض ادب.
    دوست خوبم توی شهر اهواز یا سطح استان خوزستان شخص با انصافی رو سراغ دارید در عرضه سه تار

    پاسخ
  • من از ساز سه تار خوشم اومده و می‌خوام یکی بخرم، هیچ استادی نداشتم تاحالا و حالا میخوام یکی بخرم چجوری می‌تونم به فروشنده اعتماد کنم؟ یعنی منی که چیز زیادی نمیدونم ممکنه بهم بندازن؟

    پاسخ
  • می خواهم سه تار بخرم تازه کارم چیز زیادی نمیدونم لطفا رهنمائی کنید .

    پاسخ
  • سلام ببخشید
    من یه سه تار کاملا معمولی دارم هیچ شناختی از سه تار ندارم هدیه گیرم اومده و صدای آنچنان خوبی هم نداره و…
    میشه سیم هایی که صدای عالی داشته باشن رو بهش وصل کنم؟ خرک و گوشی و پرده هاشم عوض کنم خوب میشه؟ که بعدش بتونم برم کلاس و یاد بگیرم؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست