خانه / آموزش کاربردی آکاردئون / آموزش مقیاس ها در ساز آکاردئون و چند نکته کاربردی
Accordion Bass Scales - Hand Position

آموزش مقیاس ها در ساز آکاردئون و چند نکته کاربردی

آکاردئون

بسیاری از افراد از من درباره مقیاسهای (گام ها) آکاردئون بیس می پرسند. این مقاله به شما کمک می کند تا آنها را یاد بگیرید. آگاهی از این مقیاسها به مرور زمان به شما این امکان را می دهد به طور حسی پاساژها (Fill و Run) را بنوازید.

ابتدا، انگشتانتان را مانند پیانو شماره گذاری کنید: انگشت شست شماره 1 ( البته ما تقریبا از آن استفاده نمی کنیم)، انگشت سبابه شماره 2 و تا انگشت کوچک که شماره 5 را برایش در نظر می گیریم.

بیس استرادلا، سیستمی با قابلیت ترنسپوزیشن

اکثر آکاردئونهای پیانویی بیسهای استرادلا را دارند، دو ردیف بیس و 3 یا 4 ردیف آکورد. نزدیکترین ردیف به بلوها (قسمت ارتجاعی آکاردئون) ردیف کانتر بیس (Counterbass) است و ردیف کنار آن، ردیف بیس می باشد که یک برآمدگی روی کلید c دارد. یکی از نکات جالب درباره بیس استرادلا اینست که اگر شما یک مقیاس (گام)، ریف (Riff) یا خط بیس (Bassline) را یاد بگیرید، می توانید آن را با هر کلیدی اجرا کنید؛ فقط دستتان را در موقعیت شروع جدید قرار دهید.

گام های ماژور

ابتدا چهار انگشتتان را روی 4 دکمه ردیف بیس قرار دهید. برای گام C ماژور، انگشت چهارمتان باید روی دکمه بیس C باشد. (بنابراین پنجمین انگشت روی F، سومی روی G و دومی روی D قرار می گیرد).

 


Accordion

توی این پک خودآموز، داریوش فرهنگ پژوه، آکاردئون رو جوری بهت یاد میده که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان، آکاردئون نواز حرفه ای شو، همه رو انگشت به دهان کن!


 

یک گام ماژور 7 نت مختلف دارد، سه نت دیگری که لازم دارید در ردیف کانتر بیس قرار دارند و با انگشت پنجم می توانید به کلید A، با چهارمی به E و با سومی به B دسترسی پیدا کنید.

Accordion Bass Scale Diagram برای اجرای یک گام ماژور، فقط لازم است تمام آن نتها را به ترتیب بنوازید: C، D، E، F، G، A، B، C.

نتهایی که علامت _ دارند، مربوط به ردیف کانتر بیس هستند.

Accordion Bass Scale C major Standard Fingering

رساندن آکاردئون به زمین!

به یاد داشته باشید وقتی انگشتانتان را برای ردیف کانتر بیس دراز می کنید تا به دکمه های طرف بلوها و کف زمین (به ویژه به دکمه A با انگشت کوچک) دسترسی داشته باشید، مطمئن شوید دستتان به حد کافی دور شده است، حتی اگر به بند پشتی برسد. بند انگشتانتان باید در امتداد یک خط عمودی باشند.

انگشت گذاری یک در میان

همچنین متوجه خواهید شد که یک نت F# بلا استفاده وجود دارد. می توانید یک گام G را بدون تکان دادن دستتان اجرا کنید! و می توانید یک دستتان را با یک دکمه رو به زمین حرکت داده و یک گام C را با انگشت گذاری یک در میان بنوازید. این کار مفید است زیرا اگر خط بیسی دارید که نواختن آن به یک سمت مشکل است، می توانید دستتان را حرکت داده و همان کار را با انگشت گذاری متفاوت انجام دهید. در اینجا نت موسیقی در گام C ماژور را مشاهده می کنید:

Accordion Bass Scale Alternative Fingering

گام های مینور

گام های مینور کمی سخت تر هستند و به کشش بیشتری نیاز دارند، اما انجام آنها را به تعویق نیندازید. آنها مانند تمام بخش های بیس، قابل ترنسپوز هستند بنابراین تنها لازم است یک گام را بشناسید و نه 12 تا را.

به نتهای موسیقی بخش زیر دقت کنید:

Accordion Bass Scales Minor Fingering

حتما بخوانید!

1 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • نسرين مجيدي
    تیر 26, 1399 12:10 ب.ظ

    يك اكارديون قديمي كوچك (student(از يك عتيقه فروشي خريدم هم تسمه برايش ميخواهم. وهم يك آموزش ابتدايي كمكم ميكنيد؟؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست